Idag, 10:26
Medlem
Kommer inom de närmaste månaderna sälja min Audi a4 från 20’ och köpa en familjebil med lite mer utrymme. Budget är 400k, eller möjligen 420k om det skulle krävas.

Bilen kommer rulla mellan 1500-2000 mil/år, där 75% av dessa är korta sträckor på 0-20km, och resterande i huvudsak är långa resor - någon skidresa till fjällen och någon långkörning a +100 mil med trailer och båt.
Med andra ord behöver bilen vara stark, fyrhjulsdriven och ha komfort och lastutrymme för en familj om fyra - till en så låg förbrukning som möjligt.

Jag tittar främst på Audi A6 och BMW 5-serien, men är öppen för andra förslag. Det absolut svåraste valet är för mig hybrid eller diesel? En hybrid kommer uppskattningsvis rulla 70% elmil, och 30% bensinmil - men där bensinmilen kommer bli kostsamma(?) med ett tons släp baktill.

Tittar man dessutom på vad man får för min budget verkar det handla om typ en A6 40TDI från 23’ som rullat 2000-5000 mil, eller en A6 hybrid från 21’ som rullat 10000. Det får mig att luta åt diesel. Samtidigt - hur tänker man kring milen på en hybridbil, borde de inte delas upp mellan bensin- och elmil?

Ni förstår att frågorna är många och när jag besökt bilhandlare har de varit förvånansvärt usla i sina rekommendationer. Tar därför tacksamt emot tips både om hybrid kontra diesel, Audi A6 kontra BMW 5-serien samt övriga köpråd.

Tack!
Citera
Idag, 11:08
Medlem
Är absolut inte en expert men hybrid är väl förmånligt om man tittar på en ny bil pågrund av malusen.

Men köper du en bil som är äldre än 3 år så ligge ju en diesel på human skatt iallafall.

Låg skatt billigare i drift om du inte kör så mycket.

Sen när det kommer till bil om man inte mekar själv så är ju alltid relationen till service och reparation högt värderat för mig. Och där skiljer det geografiskt inom samma märke.

Har du varit nöjd med Audi i den aspekten så är det ju stor chans att du blir nöjd med nästa bil med.

Du tittar ju på 2 stora märken, men just Audin har du ju andra märken med. Skoda, wv , seat osv med.

Grattis till att titta efter en ny bil! Spännande!
Citera
Idag, 12:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Gillar du Audi och din lokala vw-handlare känns valet lätt.

Nu är jag så snål att jag skulle köpt en oktavia från 351 300kr.

Men nu skiter jag i status och sitter hellre hemma och räknar pengar
Citera
Idag, 14:19
Medlem
IceEyess avatar
Mercedes E-klass?
Citera
Idag, 14:24
Medlem
Hellesylts avatar
Toyota RAV4 eller Honda CR-V.
Citera