Citat:
Ursprungligen postat av
0x69sh
Jag ska snart en månad till Thailand och behöver ta med mig receptbelagt läkemedel som jag har recept på. Det bästa vore förstås att jag inte behöver ta med detta, men nu är situationen så att jag verkligen behöver det.
Planerar att försiktigt skära upp en blisterkarta med Ipren och byta ut dessa mot de receptbelagda läkemedlet och sedan "limma" de skarvarna som jag gjort med skalpellen.
Men, jag har inte rest utomlands på flera år, och aldrig till Thailand. Så jag undrar, hur ofta blir man invinkad i tullen när man landar i Thailand? Om man blir det, hur noga kollar dom igenom min väska? Får man ta med receptfria läkemedel så som Paracetamol, Ibuprofen, etc? Borde jag lägga det i incheckat bagage eller carry-on?
Beror på vad det är för typ av läkemedel.
Är det ett narkotikaklassat preparat är det mycket papper du behöver fixa.
Men det beroende på hur ditt läkemedel ”klassas” av thailändarna (finns 3-4(?) olika grader om jag minns rätt.
Tex mediciner som OxyContin, Attentin, Elvanse o dyl kräver att du får godkänt att resa in med, och papper ska fyllas i, stämplas osv
i god tid innan avresa. Samma procedur måste också göras för hemresan.
Det tar lite tid, och engagemang.
Men hellre att man står där nere med
alla papper/mediciner i ordning än att man inte gör det.
Du
måste också ha en blankett ifylld av din läkare, den kan du ringa din VC och be om.
Som vissa skriver ”frpk med etikett kvar räcker bra”, eeeh nej, det gör det absolut inte (beroende på läkemedel).
Kika på den thailändska ambassadens hemsida, obs att det inte är dom som har hand om vilka blanketter/läkemedel som gäller, och inte heller besvarar några frågor gällande detta.
Men, det finns länkar på deras hemsida dit du ska vända dig för att få tag på allt detta (thailändska tullen).
Där finns också
info om vilken ”klassning” just ditt läkemedel ligger under och då också
vilken typ av intyg/papper du då behöver för att resa in/ut i Thailand med detta.
Har själv gjort detta 4 ggr när vi varit i Thailand, men nu var det något år sedan sist. Har inte blivit kollad extra någon gång, men
om det skulle hända behöver jag åtminstone inte stressa upp mig då jag vet att jag har allt i ordning.