• 1
  • 2
2025-11-10, 08:28
Medlem
0x69shs avatar
Jag ska snart en månad till Thailand och behöver ta med mig receptbelagt läkemedel som jag har recept på. Det bästa vore förstås att jag inte behöver ta med detta, men nu är situationen så att jag verkligen behöver det.

Planerar att försiktigt skära upp en blisterkarta med Ipren och byta ut dessa mot de receptbelagda läkemedlet och sedan "limma" de skarvarna som jag gjort med skalpellen.

Men, jag har inte rest utomlands på flera år, och aldrig till Thailand. Så jag undrar, hur ofta blir man invinkad i tullen när man landar i Thailand? Om man blir det, hur noga kollar dom igenom min väska? Får man ta med receptfria läkemedel så som Paracetamol, Ibuprofen, etc? Borde jag lägga det i incheckat bagage eller carry-on?
Citera
2025-11-10, 08:36
Medlem
Läkarintyg samt receptkopia krävs. Är det narkotikaklassad medicin, så krävs att du ställer en förfrågan till Thailändska Ambassaden innan avresa.

Hur ofta man blir invinkad i tullen? Va är det för idiotfråga.

Receptfria läkemedel kan du väl likaväl köpa på plats. Ipren säljs i hela världen

Plockas du in och det upptäcks att du limmat skarvar och placerat annan medicin där, så har du ju uppenbart haft ett uppsåt, och lär åka dit extra hårt.
Citera
2025-11-10, 09:15
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Eftersom du är så nervös att du måste fråga flashback om råd så är det kört för dig.
Den thailändska tullen ser direkt dina flackande nervösa ögon och svetten i pannan så bered dig på en thailändsk hand som genomsöker din röv och hör av dig om du kan från din långa semester på Bangkok Hilton, har själv besökt stället men kan inte rekommendera det.
Citera
2025-11-10, 09:27
Medlem
De flesta receptbelagda lkm som finns i Sverige köper du rakt över disk i Thailand, tom viss narkotika.
Ta med dig läkarintyg, och obrutna förpackningar, då är det lugnt.
Citera
2025-11-10, 09:41
Medlem
Vad är problemet om du ändå har recept? Kontakta ambassaden lika komplicerat som att starta en tråd på flashback
Citera
2025-11-10, 09:56
Medlem
Inte smuggla metylfenidat eller amfetamin till Thailand. Det kan bli jättedåligt.

Benzo och tramadol hittar du enkelt på plats.
Citera
2025-11-10, 09:57
Medlem
RiverStyxs avatar
För helvete försök inte smyga in några läkemedel dolda som något annat!

Med all sannolikhet är allt du kan få utskrivet i Sverige helt OK att ta med in i Thailand om du har recept för det. Jaja, inte fentanyl-plåster kanske eller annat man får vid pallativ vård men då åker man ju knappast en månad till Thailand så jag antar det inte är sånt vi pratar om här.

Men kolla upp detta med enkel fråga till ambassaden först. Antingen kan du ta med dina läkemedel lagligt eller om du mot förmodan inte kan det så får du stanna hemma.
Citera
2025-11-10, 10:02
Medlem
george.sthlms avatar
Lappen som sitter på ett läkemedels kartong med ditt namn, personnr etc
fungerar som recept eller styrker att det är utskrivet av läkare i ditt namn.
Citera
2025-11-10, 10:35
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Om du har de på recept så varför krångla med detta?
Citera
2025-11-10, 10:51
Medlem
Dexters avatar
Kolla igenom detta:
https://thaiembassy.se/en/tourism/restricted-medicine/
Citera
2025-11-10, 16:29
Medlem
Glöm att ta med ADHD läkemedel om du inte fått godkänt av ambassad först.

Har du gömt det och dolt riskerar du fängelse.
Citera
Igår, 08:06
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x69sh
Jag ska snart en månad till Thailand och behöver ta med mig receptbelagt läkemedel som jag har recept på. Det bästa vore förstås att jag inte behöver ta med detta, men nu är situationen så att jag verkligen behöver det.

Planerar att försiktigt skära upp en blisterkarta med Ipren och byta ut dessa mot de receptbelagda läkemedlet och sedan "limma" de skarvarna som jag gjort med skalpellen.

Men, jag har inte rest utomlands på flera år, och aldrig till Thailand. Så jag undrar, hur ofta blir man invinkad i tullen när man landar i Thailand? Om man blir det, hur noga kollar dom igenom min väska? Får man ta med receptfria läkemedel så som Paracetamol, Ibuprofen, etc? Borde jag lägga det i incheckat bagage eller carry-on?

Sexton år med ADHD skulle jag inte rekommendera Thailand.

Prova Finland istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in