• 1
  • 2
Igår, 19:17
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Har aldrig varit vare sig i Malmö eller Södertälje. Men har fått höra och läst att båda städerna är etniska svenskar i minoritet.
Ni som bor där hur känns det och till er som har varit där hur kändes det?

Bor själv i Västerås, 60% i min stad är etniska svenskar i majoritet och staden känns svensk också. Men tycker att det finns massa av asiater i staden.
Senast redigerad av swedenistani Igår kl. 19:33.
Citera
Igår, 19:20
Medlem
I Södertälje, inte i Malmö.

En underbar stad, Malmö.
Citera
Igår, 19:25
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
I Södertälje, inte i Malmö.

En underbar stad, Malmö.

enligt: https://www.migrationskartan.se/

så är majoriteten i Malmö nysvenskar!
Citera
Igår, 19:27
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

En underbar stad, Malmö.

Inte för judar
Citera
Igår, 19:32
Medlem
Kosminskis avatar
Vissa städer, inte minst i norra Sverige, har en stor andel finskfödda vilket trycker upp antalet utrikesfödda. När det gäller kommuner i södra Sverige är det Afrika och Mellanöstern som är urpsrunget till en stor del invånare. Nu när kriget i Syrien är över och Irak har stabiliserats är det definitivt dags att börja skicka hem folket till Mellanöstern igen.
Citera
Igår, 19:37
Medlem
NyaHenriksss avatar
Malmö är kört.
Citera
Igår, 19:41
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani

Enligt den kartan är alla som har en förälder född i ett annat land "nysvenskar".
Min syster är gift med en man som är född i Danmark, och således är deras tre barn "nysvenskar" enligt kartan.
Känns det rimligt tycker du?
Citera
Igår, 19:42
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Enligt den kartan är alla som har en förälder född i ett annat land "nysvenskar".
Min syster är gift med en man som är född i Danmark, och således är deras tre barn "nysvenskar" enligt kartan.
Känns det rimligt tycker du?

ja, en utlänning är en utlänning.
Citera
Igår, 19:43
Medlem
I Södertälje är de flesta syrianer och finnar, och i Malmö de flesta araber och juggar.

Med det sagt så tycker jag att det märks väldigt väl i vissa områden. Till exempel Ronna och Geneta i Södertälje, och framförallt Möllevångstorget i Malmö.

Möllan är det enda stället i Sverige där jag upplever det som fullkomligt normalt att pruta och diskutera priser på frukt- och grönsaker. Jag själv tycker det är roligt.

Men det finns ju områden i Stockholm som har betydligt större andel utlandsfödda och svenskfödda med utländska föräldrar. I Rinkeby är det över 91%, och det märks ju ännu mer.
Citera
Igår, 19:44
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
ja, en utlänning är en utlänning.

Så du tycker att min svenska systers barn som har en pappa född i Danmark är utlänningar?
Trams.
Citera
Igår, 19:46
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
I Södertälje är de flesta syrianer och finnar, och i Malmö de flesta araber och juggar.

Med det sagt så tycker jag att det märks väldigt väl i vissa områden. Till exempel Ronna och Geneta i Södertälje, och framförallt Möllevångstorget i Malmö.

Möllan är det enda stället i Sverige där jag upplever det som fullkomligt normalt att pruta och diskutera priser på frukt- och grönsaker. Jag själv tycker det är roligt.

Men det finns ju områden i Stockholm som har betydligt större andel utlandsfödda och svenskfödda med utländska föräldrar. I Rinkeby är det över 91%, och det märks ju ännu mer.

Som sagt har jag aldrig varit i dessa städer (Malmö eller Södertälje) men det måste kännas att man har kommit utanför europa eller någon annanstans än just Sverige, kan jag tänka mig.
Citera
Igår, 19:51
Medlem
Citat:

Den kartan är gjord av Sd:s pygmé Charlie Weimers det går ju inte gå på den om man inte är helt bakom flötet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in