• 1
  • 2
2006-09-05, 18:23
Medlem
Androass avatar
Jag har haft linser i 7 år och det är mycket sällan det krånglar vare sig med ögona eller linserna.
Men så idag var jag tvungen att gå upp lite tidigare (05.00) än vad jag brukar (06.00). Mina ögon brukar vara extermt svårstartade på morgonen, så även idag. Direkt när jag hade tagit in linserna märker jag att jag inte har så bra syn på höger öga som jag borde ha efter att ha satt in linserna. Jag tänker att det nog kommer lösa sig, men det gjorde det inte, hela dagen har jag gått omkring med sämre syn på ena ögat vilket inte är trevligt alls, vill jag lova. Huvudvärk kommer , man ser dåligt osv...
Det konstiga är att de har inte skavt eller irriterat och ögonen är inte röda eller ömma.

Min fråga är nu, vad kan detta bero på?
Kan linsen helt plötsligt tappa skärpan (använder månadslinser)?
Ska bli mycket spännande att se hur de är imorgon...
Citera
2006-09-05, 18:26
Medlem
systems avatar
Jag har använt linser sedan stenåldern (nåja..), och har väl varit med om något liknande vid enstaka tillfällen. Men inte så det stört. Om det är jättestor skilllnad mot vanligt, så kanske du helt enkelt förväxlat vänster och höger linser?
Citera
2006-09-05, 18:47
Medlem
Stålfarfars avatar
Jag har använt linser från och till de senaste fem åren och ibland uppträder fenomen som inte verkar normala. Det värsta jag varit med om var att ett vitt "skimmer" la sig i synfältet och inte ens försvann när jag tog ut linsen. Dagen efter var allt normalt igen.

Optikern hade ingen förklaring på det, men det har inte kommit tillbaka. Vissa dagar ser jag sämre med linserna och ibland torkar de väldigt snabbt, men det verkar inte vara något farligt säger de.
Citera
2006-09-05, 19:02
Medlem
woofers avatar
Har haft linser i 7-8 år aldrig upplevt det problem som du beskriver. Har hänt att nån lins direkt ur förpackningen haft fel skärpa men då har det varit ett tillverkningsfel på just den linsen. Du är fullt frisk i övrigt eller? Inte på väg att bli förkyld så att det ev är lite varig i ögat?

Pröva att tvätta av linsen ordenteligt och kontrollera att det inte verkar vara någon skada på den.
Citera
2006-09-05, 19:41
Medlem
Kvasar2000s avatar
Hur bra ser du med glasögon då?
Citera
2006-09-05, 19:56
Medlem
ulvenas avatar
Har använt linser några år, ibland krånglar de som bara den, jag är astigmatiker och översynt, jag brukar så fort det inte känns okej, typ ser sämre, skaver eller rinner ur ögat ta ur linsen, gnugga den noggrant och sedan innan jag sätter i den igen försöka kolla så den är okej.

Det har hänt att den har fått en spricka eller tappat en bit samt att hår sitter på den.

Om du inte på något vis satt in fel lins i ögat ( dvs. du har olika fel på ögonparen) prova att gnugga den extra mycket innan du sätter in den, i vätskan, om det fortfarande inte känns okej, byt till nya.

Jag har också månadslinser men ibland blir de sämre fortare än efter en månad, upplever jag, då byter jag tidigare.

(Ja, och ibland har jag dem längre än en månad också)
Citera
2006-09-05, 20:03
Medlem
rdjs avatar
Jag har också upplevt detta. Ibland så ser man inte lika skarpt på något öga. Jag har iof aldrig brytt mig så noga om det då det inte varit så stor skillnad och inte dirket jättestörande för mig. Men skillnaden har ändå funnits där. Nu för tiden verkar det hända mer sällan. Det känns även som om det händer vintertid. På sommaren känns det alltid perfekt och jag tycker mig ha bättre syn på sommaren än på vintern. Trimmas mina ögon av solljus?
Citera
2006-09-05, 20:39
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Jag har också upplevt detta. Ibland så ser man inte lika skarpt på något öga. Jag har iof aldrig brytt mig så noga om det då det inte varit så stor skillnad och inte dirket jättestörande för mig. Men skillnaden har ändå funnits där. Nu för tiden verkar det hända mer sällan. Det känns även som om det händer vintertid. På sommaren känns det alltid perfekt och jag tycker mig ha bättre syn på sommaren än på vintern. Trimmas mina ögon av solljus?

Snarare tror jag att kylan på vintern kan göra att de stelnar lite och då inte håller sig på plats ordentligt?

Som astigmatiker måste de ju ligga rätt och gör de inte det ser man direkt mycket sämre.

Det är min teori i allafall.
Citera
2006-09-05, 20:46
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Snarare tror jag att kylan på vintern kan göra att de stelnar lite och då inte håller sig på plats ordentligt?

Som astigmatiker måste de ju ligga rätt och gör de inte det ser man direkt mycket sämre.

Det är min teori i allafall.

Det där låter vettigt, så jag köper det tillsvidare. Ska göra närmare efterforskningar nu när vintern närmar sig och se om det uppstår när jag varit ute eller om det är direkt när linserna har satts in i värmen inomhus.
Citera
2006-09-05, 20:48
Medlem
SkymningsKiwis avatar
Testa att ta lite ögondroppar innan du sätter i linserna.
Annars kan det kanske bero på att du satte på linsen ut-och-in...
Citera
2006-09-05, 21:23
Medlem
Androass avatar
Härligt med så många svar!
Linsen var inte smutsig eller ut-o-in, så det kan det inte ha varit.
Och jag har bara anävnt linserna en vecka så de är inte för gamla eller fabriksfel.
Nu när ni säger det kanske det kan ha med astigmatism att göra?
Var senast för en månad sedan hos optikern och då sa han att jag hade utvecklat lite lite astigmatism på ena ögat (tror det var vänstra men kan ha varit högra...), men att det var så lite så det spelade ingen roll, under 0,5 dioptri (om det nu är dioptri man mäter astigmatism i).
Det kanske kan ha varit så att det är detta som har börjat krångla?

För nu när jag tänker efter var det inte så att jag såg suddigt, utan mer att ögonen inte var "synkade" med varandra. Dvs när jag höll för ena ögat tog det kanske 10 sek innan skärpan blev bra på det ögat. Och när jag tittade med båda ögonen så var det ett sånt konstigt "sagosken", väldigt svårt att beskriva men definitivt inte som det brukar vara. Ni kanske känner igen det? Och om jag tittade med högra ögat (det ögat som krånglade) på nära håll och sedan på långt håll så tog det också lång tid innan det blev skarpt.

Nu med glasögon funkar det som vanligt, förlåt om jag är förvirrad...
Citera
2006-09-05, 21:30
Medlem
Guybrushs avatar
Det kan inte vara så att du glömt ta ut linsen på ena ögat och nu satt en lins till över den gamla linsen? Kanske inte så stor risk men det kan hända. Lyckades själv med det konststycket under en blöt resa till malta. Bakfull och seg tog på mig linserna på morgonen och blev genast ställd över hur jävla dåligt jag såg, så jag slängde linserna och provade med ett nytt par, med samma resultat igen, så jag slängde dem med. Efter ett tag slog det mig hur bra jag såg utan linser, kort där efter gick det upp för mig att jag glömt ta ut mig linserna natten innan och de gamla satt fortfarande härligt klistrade på ögat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in