2025-11-09, 14:53
Medlem
Arbetslösa i Tensta kan flytta till Norrland och plocka bär, i stället för thailändare.

– Det är galet, säger arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) om arbetskraftsimporten av bärplockare.

– Sluta behandla oss som råttor, säger Tenstabon Jafar, 43.

https://www.expressen.se/nyheter/pol...ar-i-norrland/

Johan Britz har helt rätt enligt mig. Om skeppet inte passar kan ju råttorna lämna det.

Vad säger ni om detta?
Citera
2025-11-09, 14:58
Medlem
kalkryggars avatar
Det är väl ingen bra idé att flytta klanerna upp till Norrland så de får fotfäste där också? Dessa jävla högerextrema politiker som alla verkar vara dumma som tåget.

Kan de inte försörja sig så ska de väl inte vara kvar i Sverige. Såvida de inte har flyktingstatus. Vilket max 10 pers per år kan antas ha som kommer hit. Då menar jag flykting på riktigt.
Citera
2025-11-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Arbetslösa i Tensta kan flytta till Norrland och plocka bär, i stället för thailändare.

– Det är galet, säger arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) om arbetskraftsimporten av bärplockare.

Sluta behandla oss som råttor, säger Tenstabon Jafar, 43.

Johan Britz har helt rätt enligt mig. Om skeppet inte passar kan ju råttorna lämna det.

Vad säger ni om detta?
Behandla som råttor, dom behandlas som thailändare
Citera
2025-11-09, 15:01
Medlem
Ja, vad är det för konstigt med ett sådant förslag?
Det står förstås envar fritt att skaffa sig ett annat jobb, närmare det ställe där ens klan håller till, men om det inte låter sig göras så får man väl ta vad som erbjuds.

Eller så får man väl ta ett ännu sämre betalt jobb hemmavid. LO har ju sett till att vi har fri lönesättning i landet, så att jobba för 1:-/dygn i en saltgruva är lagligt i Sverige. Ingen kan göra allt, men alla kan göra NÅGOT, som uttrycket går. Man får väl inventera sina färdigheter och ta det jobb man klarar av till den lön som någon är villig att betala.
(Man kan t.ex. säkert få en slant för att gå och rota i papperskorgar o samla burk åt burksamlaren. Eller bära hem matkassar åt pensionärer som varit o handlat. Någon tia kan man väl få för det. Eller skotta snö åt folk, så som ungarna gör.)

Att gå på bidrag är ju ingen rättighet. Så man får ta det man klarar av. Eller så finns det återvandringsbidrag. Det hjälper i alla fall ett litet tag ....
Citera
2025-11-09, 15:05
Medlem
laughingducks avatar
Frågan är ju varför dom fick ta in asiaterna från början 😉
Citera
2025-11-09, 15:05
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Är det inte dags att vi medborgare lär oss vara som våra förfäder och leva så självförsörjande som möjligt?

Det här med jobb och pengar så att det ska räcka till ALLA verkar vara för jävla überkomplicerat.
Vi måste bli mera naturnära.
Bo i stugor, filtrera älv-och sjövatten, odla, jaga, plocka, konservera etc.
Som sagt, det här penga-och jobbsystemet funkar inte som det borde.

Blattar i Norrland? Aa om de lämnar religionerna, inte är agressiva och om de är ekologiska och inte förstör naturen.
Citera
2025-11-09, 15:08
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Men sluta för fan! Det går bra runt, varför vi har thailändare som plockar bär är dels att dom är jäkligt duktiga på det men också för dom blir utnyttjade med dåliga villkor av oseriösa arbetsgivare.

Politikerna är som en jävla repig skiva som bara upprepar sig hela jävla tiden....
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2025-11-09 kl. 15:14.
Citera
2025-11-09, 15:12
Medlem
Han får väl lösa att Tensta-bornas barn ska ha både tillsyn och en sammanhållen skolgång då.
Citera
2025-11-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

– Sluta behandla oss som råttor, säger Tenstabon Jafar, 43.

Vad säger ni om detta?

Det låter ju lite som att det kan finnas en liten kunskapslucka hos ministern.

Rätta mig om jag har fel, men bärplockning och liknande jobb är väl inte riktigt åretrunt-arbeten?

Frågan är om det är så rimligt att förvänta sig att man skall flytta för att ta sässongsarbete?

Sen när det gäller folk som stadgat sig så innebär ju en flytt att den andra parten riskerar bli arbetslös.

Annars tycker jag nog det är rätt rimligt att kräva att den som går på bidrag är beredd att flytta på sig om det är vad som krävs för att få jobb. Det är ju inte rimligt att man kan gå på bidrag bara för att man inte hittar något glassigt drömjobb...
Citera
2025-11-09, 15:21
Medlem
Inget fel med att plocka bär man man får en skölig lön för det med bra villkor jag gissar dock att så inte är fallet många gånger.
Men den riktiga frågan är då ör svenskar villiga att betala det pris bär kostar om den som plockat fått en lön den kan leva värdigt på i sverige?
Citera
2025-11-09, 15:22
Medlem
Går inte att leva på lönen man får som bärplockare, Företagare får börja betala rimliga löner eller gå ut o plocka själv

Tycker inte staten ska gå in o subventionera slavlöner.
Citera
2025-11-09, 15:25
Medlem
Liberalerna vill ha slavar som plockar bär. Vidriga människor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här