2025-11-12, 12:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Då har jag lite större förståelse för din inställning.

Jag tror på utvecklingen av teknik att mäta aktiva substanser i kroppen. I Kanada och USA så utvecklas blåstester för trafikpolisen att använda sig utav. Här i Sverige har vi salivtester som mäter aktivt bruk inom 24 timmar.
Bara för att vi legaliserar cannabis så betyder det inte att andra brott blir lagliga.
Jag var i Thailand det året de legaliserade cannabis där. Vi åkte en del med longtailbåtar ut till fina stränder.
Uppskattade inte att föraren på båten stod och rökte cannabis strax före vi skulle åka.
Första året några få ställen med försäljning och året därefter fanns det massor med små kiosker mm som sålde cannabis till turister och lokalbefolkning.

Det röktes cannabis på barer mitt på dagen och jag fick för första gången lära mig hur det luktar.
Thailand har backat och förbjuder numera cannabis förutom som medicin och då troligen på recept.

En legalisering här kommer innebära fler drogpåverkade i trafiken och på arbetsplatser.
Tycker du det vore en bra utveckling? Taxichaffisen som röker cannabis före man ska åka med dem?
Citera
2025-11-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag var i Thailand det året de legaliserade cannabis där. Vi åkte en del med longtailbåtar ut till fina stränder.
Uppskattade inte att föraren på båten stod och rökte cannabis strax före vi skulle åka.
Första året några få ställen med försäljning och året därefter fanns det massor med små kiosker mm som sålde cannabis till turister och lokalbefolkning.

Det röktes cannabis på barer mitt på dagen och jag fick för första gången lära mig hur det luktar.
Thailand har backat och förbjuder numera cannabis förutom som medicin och då troligen på recept.

En legalisering här kommer innebära fler drogpåverkade i trafiken och på arbetsplatser.
Tycker du det vore en bra utveckling? Taxichaffisen som röker cannabis före man ska åka med dem?

Ser du många taxi chaufförer som dricker ur pluntor och häver starköl idag innan dom kör iväg i taxin?

Om jag inte fått fel information så var det en person inom hälsoministret som påstod att han skulle genomföra detta, men iomed att han sitter häktad för korruption så blev det aldrig av och kommer nog antagligen inte bli heller.

Du får hitta andra resmål som passar dina narrativ bättre kanske.
Citera
2025-11-12, 12:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Ser du många taxi chaufförer som dricker ur pluntor och häver starköl idag innan dom kör iväg i taxin?

Om jag inte fått fel information så var det en person inom hälsoministret som påstod att han skulle genomföra detta, men iomed att han sitter häktad för korruption så blev det aldrig av och kommer nog antagligen inte bli heller.

Du får hitta andra resmål som passar dina narrativ bättre kanske.
Vi (jag och frugan) har redan tagit bort Thailand som alternativ. Drygt 10 gånger där men nu räcker det.
Dock var det inte legalisering av cannabis som vi störde oss på mest utan ryssar och att det blivit väldigt många turister från övriga Asien där samt valutan är kass numera och efterfrågan på hotell är så stor att allt blivit mycket dyrare.

Vi får se hur det går för Tyskland som legaliserat cannabis. Rökande bilister på Autobahn vore ingen hitt.

Nej jag har aldrig sett någon taxichaufför som druckit alkohol och aldrig känt att det luktat i bilen.
Kanske mindre utbrett där jag bor.
Citera
2025-11-12, 12:47
Medlem
george.sthlms avatar
Finns det ett enda riksdagsparti som är för legalisering ?

Där har du svaret. Mycket långt kvar innan det skulle bli aktuellt med legalisering.
Vi blir förmodligen sista landet i Europa som legaliserar.
Citera
2025-11-12, 12:52
Medlem
Citat:
Vi (jag och frugan) har redan tagit bort Thailand som alternativ. Drygt 10 gånger där men nu räcker det.
Dock var det inte legalisering av cannabis som vi störde oss på mest utan ryssar och att det blivit väldigt många turister från övriga Asien där samt valutan är kass numera och efterfrågan på hotell är så stor att allt blivit mycket dyrare.

Vi får se hur det går för Tyskland som legaliserat cannabis. Rökande bilister på Autobahn vore ingen hitt.

Nej jag har aldrig sett någon taxichaufför som druckit alkohol och aldrig känt att det luktat i bilen.
Kanske mindre utbrett där jag bor.

Jag stödjer absolut inte personligen att kombinera cannabis rökning med bilkörning. Men för din kännedom har vi ungefär 1000 personer idag i Sverige som på läkarens inrådan skall använda cannabis under bilkörning.

Dessutom gjordes ganska nyligen en studie i Australien på detta då det även där börjar bli fler och fler cannabis patiener som med laglig rätt kan nyttja cannabis kombinerat med bilkörning. Den studien visade dock ingen negativ påverkan av kombinationen.

Kort och gott finns det nog mycket värre saker i världen du skall oroa dig över än det.
Citera
2025-11-12, 12:58
Medlem
Citat:

Thailand "legaliserade" inte cannabis utan man tog bort cannabis på klassningen av narkotiska preparat, alltså så fanns det ingen reglering av cb på plats.
Citera
2025-11-12, 13:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Jag stödjer absolut inte personligen att kombinera cannabis rökning med bilkörning. Men för din kännedom har vi ungefär 1000 personer idag i Sverige som på läkarens inrådan skall använda cannabis under bilkörning.

Dessutom gjordes ganska nyligen en studie i Australien på detta då det även där börjar bli fler och fler cannabis patiener som med laglig rätt kan nyttja cannabis kombinerat med bilkörning. Den studien visade dock ingen negativ påverkan av kombinationen.

Kort och gott finns det nog mycket värre saker i världen du skall oroa dig över än det.
Nej går inte och oroar mig för något mer än att det kan bli halt i helgen och kanske dags för vinterdäck före helgen.
Citera
2025-11-12, 13:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Thailand "legaliserade" inte cannabis utan man tog bort cannabis på klassningen av narkotiska preparat, alltså så fanns det ingen reglering av cb på plats.
Ok men blev samma sak.
Röktes både här och där och troligen av taxi och tuk-tuk förare också.

Men hur det går nu bryr jag mig inte om för vi har slutat att ha solsemestrar där.
Citera
2025-11-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ok men blev samma sak.
Röktes både här och där och troligen av taxi och tuk-tuk förare också.

Men hur det går nu bryr jag mig inte om för vi har slutat att ha solsemestrar där.
Så du är helt ointresserad av reglering alltså?

Varför är du här?
Citera
2025-11-12, 13:47
Medlem
FredochFrids avatar
En ren och skär legalisering ligger nog närmre 10 år bort, minst, tyvärr. Men jag tror annan förändring går att spå inom loppet av 5 år redan nu - eventuellt en avkriminalisering, annars högre och faktiskt vetenskapsförankrade gränsvärden för analysprover när en människa anses vara påverkad.

Ett paradigmskifte är oundvikligen inkommande, på väg.

Förändring är på gång. En uppluckring är pågående på flera sätt, media lyfter allt oftare frågan om huruvida vår narkotikalagstiftning och klassificering av cannabis verkligen är rimlig. Får även intrycket av att poliser och domare börjar tröttna på att lagföra annars fungerande och lydiga medborgare. Allmän opinion tycks för var dag skifta allt mer mot acceptans. Tyvärr är politikerna de sista som tycks snappa upp frågan (de är rädda att det ska kosta dem röster), men bland desperata partier så lyfts ju frågan (kan vara ett sätt att vinna röster nog att behålla dem ovanför 4%-spärren), trots allt! Troligen så blir det som i NATO-frågan - helt plötsligt vaknar alla politiker upp och är för, eftersom vetenskap, forskning och konkreta resultat inte går att förneka.

Trycket från omvärlden pockar på, inte minst från EU. Det är inte rimligt att Svenskar (eller turister) med blodvärden under 1-3,5 ng/ml ska riskera få sina liv förstörda (p.g.a. av körkortsåterkallelser och uppsägningar) när all vetenskap och reson pekar på att ingen signifikant påverkan är förekommande under så låga blodvärden (självklart ska man inte köra bil på allmän väg berusad/under nedsatt förmåga av någonting).

Naturlagar fungerar liksom inte annorlunda i Sverige. Cannabis hade kunnat mildra andra riskbruk och beroenden, så argumentet "varför ska vi ha ännu en legal drog" - håller inte. Folk vill använda cannabis - det är en unik "drog", inte bara ännu en källa till berusning - och det borde de ha rätt till att få göra, annars är vi ofria här. Status quo innebär bara förlust av massa kapital, inte minst mänskligt sådant, p.g.a. stigmatiseringen nuläget medför.

Det går att vända något här som drar pengar, till någonting som istället genererar pengar och samtidigt avlastar de befintliga rättssystemen - Sverige har enbart att vinna på att avkriminalisera eller legalisera.
Citera
2025-11-12, 13:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Så du är helt ointresserad av reglering alltså?

Varför är du här?
Nu gällde det Thailand.
Här hemma hoppas jag det dröjer länge innan de legaliserar cannabis.

Varför jobbar inte du?
Citera
2025-11-12, 13:56
Medlem
Citat:
Nu gällde det Thailand.
Här hemma hoppas jag det dröjer länge innan de legaliserar cannabis.

Varför jobbar inte du?
Oj då, klev visst på en öm tå...

Blir du kåt av att straffa andra bara för att?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in