Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-11-10, 16:59
Medlem
HRTs avatar
Hela världen ser att drönare är framtiden just nu.
Inte bara inom försvar och krigsvapen, men inom övervakning, räddning, skogsmätningar, djurräkning, leveranser, etc..
Flera EU länder startar upp Drönare Gymnasium, eftersom framtida jobb kräver detta.
Om man nu jobbar på länsstyrelsen och letar varg, eller jobbar med räddning och sök så finns framtida behov. Dessutom kommer inte bara drönarepiloter utbildas och utvecklas utan själva drönarna kommer byggas och utvecklas, för att kunna inspektera skador, söka efter djur eller människa.
Bidra med säkerhet vid event, och krissistuationer.
Att bidra med något sånt här gör att vi är rustade för de behov som framtiden har och efterfrågar.

Samtidigt lär ryssarna barn hantera automatvapen i mellanstadiet..så in i helvete trött på dessa ryssälskare i dessa trådar
Citera
2025-11-10, 17:07
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
[b]Barn i Litauen kommer att lära sig att bygga och använda drönare i takt med att landet bygger upp sin kapacitet att motverka det potentiella hotet från en rysk attack.

Regeringen i Vilnius siktar på att lära fler än 22 000 personer drönarfärdigheter i syfte att "utöka utbildningen i civilt motstånd". Initiativet, som leds gemensamt av försvars- och utbildningsministerierna, kommer att se barn från åtta år och uppåt bland de tusentals som lär sig att bygga och styra drönare ...

Jag tycker det är otroligt läskigt och negativt att lära barn, som inte vet någonting, hur man använder drönare, ett krigsredskap.Vad är dina tankar om att lära åttaåringar hur man använder drönare?
Jag tycker nog vetskapen om att kockelever lär sig hantera mordredskapet kniv är minst lika läskig...
Senast redigerad av annica, sthlm 2025-11-10 kl. 17:09.
Citera
2025-11-12, 20:23
Medlem
När jag växte upp fanns det frivillig militärutbildning att anmäla sig till från det år man fyllde 15.
I utbildningen ingick vapenutbildning, prickskytte (kammarammunition), sjukvård, lite omvärldsorientering, fordonsutbildning, militärtält och vinterutbildning i fjällmiljö var mycket uppskattat. Allt avslutades med en slutövning där man låtsades att man hade fått någon uppgift i ett skymningsläge och grupper skickades ut och man blev anfallna där man fick försvara sig.
Övningarna och vapnen blev mer avancerade för varje år man varit med. Naturligtvis genomfördes också soldatprov enligt alla konstens regler för frivilligutbildning.
Man fick även ofta vara B-styrka mot olika hemvärn.
Så även i Sverige har vi utbildat "ungdomar"
Citera
2025-11-12, 22:12
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
När jag växte upp fanns det frivillig militärutbildning att anmäla sig till från det år man fyllde 15.
I utbildningen ingick vapenutbildning, prickskytte (kammarammunition), sjukvård, lite omvärldsorientering, fordonsutbildning, militärtält och vinterutbildning i fjällmiljö var mycket uppskattat. Allt avslutades med en slutövning där man låtsades att man hade fått någon uppgift i ett skymningsläge och grupper skickades ut och man blev anfallna där man fick försvara sig.
Övningarna och vapnen blev mer avancerade för varje år man varit med. Naturligtvis genomfördes också soldatprov enligt alla konstens regler för frivilligutbildning.
Man fick även ofta vara B-styrka mot olika hemvärn.
Så även i Sverige har vi utbildat "ungdomar"

O jag är ganska säker på att de flesta av dessa ungdommar har det gått bra för vi behöver mer sånt här ansvar och utveckling av individer.
Citera
2025-11-13, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
En cykel är inte ett krigsvapen. En FPV-drönare är ett brutalt vapen som dödar människor med sprängämnen och registrerar dödsfallen i realtid. Tycker du att det är lämpligt att lära en åttaåring som inte vet någonting om krig hur man flyger en drönare?

Vad tyckte du innan kriget i Ukraina.
Det fanns drönare även då. Var det vapen även då? För inte har vi sett någon tråd från 7-8 år sen där du tycker att drönare är vapen.
Citera
2025-11-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad tycker du själv om barnsoldater?
På vilket sätt är det bra att preppa ungarna för krig redan vid 8 års ålder?
Vi pratar inte om scoutverksamhet utan om att lära sig krascha drönare mot rörliga objekt.

Jag utgår från med träning i att flyga FPV drönare så pratar man om den ursprungliga civila tävlingsformen. Dyrt att krasha drönarna om inte annat. Sen att den civila tävlingformen lär dig färdigheter som är lätt överförbara till millitära drönare när du faktiskt är vuxen är ju hela poängen.
Citera
2025-11-13, 16:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Jag utgår från med träning i att flyga FPV drönare så pratar man om den ursprungliga civila tävlingsformen. Dyrt att krasha drönarna om inte annat. Sen att den civila tävlingformen lär dig färdigheter som är lätt överförbara till millitära drönare när du faktiskt är vuxen är ju hela poängen.

Jag tror nog att ungarna tycker att detta är kul. Så är det ju så att drönare börjar finnas i alla möjliga sammanhang, foto, tävling, naturupplevelser, fiske med drönare o s v.

Att de används i krig, tja, det är som det är med det och det innebär ju inte att åttaåringar får vapenträning.
Citera
2025-11-13, 18:42
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, det är jättebra för landet i sig att träna soldater av barn.
Men är det bra för barnen?

Om man lär barn vissa saker som soldater kan behöva lära sig, så utbildar man inte nödvändigtvis soldater. Om man lär ett barn soldatfärdigheter som att t.ex. cykla, eller simma, läsa, skriva, lära sig klockan, att tälta i skogen, läsa karta och kompass, eller att flyga en FPV-drönare. så innebär inte det att man utbildat soldater, eller att detta är skadligt för barnen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in