Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
När fick du dina första krämpor?
Vad var det för krämpor du fick, när fick du dom i vilken ordning?
Var det ryggen?
Stelare muskler
Fötterna?
Synen?
Berätta så folk vet vad dom har att vänta sig när dom blir äldre.
Har du lyckats stoppa någon eller begränsa det värsta genom olika typer av träning, kanske ändrat om kosten osv!
Går du på några mediciner just nu?
Började med lote sämre syn och raynauds syndrom. Men sen fick jag flertalet neurologiska problem/symtom ( kraftigt nedsatt arbetsminne, balansproblem, nervsmärtor, nedsatt styrka på höger sida, extremt trött) och vitsubstansförändringar i hjärnan. Misstänkt MS. Efter 2 års utredning på Neurologen kan det ej bekräftas.
Pga att jag inte ville må dåligt samt att det tog en sån JÄVLA tid gav jag inte upp. Läst på och letat potentiella diagnoser på fritiden.
För 4 månader sen hittade jag en studie från 2019 - MTHFR-genmutationer. Efter jag granskade mitt ancestry test (man kan ladda ner sitt rawDNAdata) och fann mutationen. Så ringde jag min privatläkare, en ovärderlig människa som har gett mig stöd (och verkligen lyssnat) under 3,5 år av tårar, tester och fruktansvärda smärtor.
Så idag äter jag 1000 ug methylfolate/dag (kosttillskott) och sätter vitamininjektion i ballen (skinka på skånska) 1st/mån. Nästan helt återställd!