2025-11-07, 16:33
Medlem
Är det någon där ute som tex har startat en hantverksfirma utan att själv vara hantverkare, men helt enkelt förlitat sig på att de man anställer vet vad de håller på med? Rent spontant känns det ju som en dum ogenomtänkt idé, men det vore roligt att höra om det finns de som ändå gjort så?
Citera
2025-11-07, 16:35
Medlem
Det är rent efterblivet och ingen med en gnutta självrespekt skulle ta anställning på ett sådant bolag.
Citera
2025-11-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Är det någon där ute som tex har startat en hantverksfirma utan att själv vara hantverkare, men helt enkelt förlitat sig på att de man anställer vet vad de håller på med? Rent spontant känns det ju som en dum ogenomtänkt idé, men det vore roligt att höra om det finns de som ändå gjort så?

Det verkar ju bara korkat att inte veta något om det företaget ska syssla med!
Citera
2025-11-07, 16:40
Medlem
Citat:

Jo, det känns ju lite tveksamt att göra så. Vad tänker du att du skulle ha för konkurrensfördelar gentemot företags som drivs av någon som kan det där med hantverk? Jag tänker att du nog kommer kort också när det gäller kännedom om hur marknaden fungerar.

Det fungerar iofs att driva ett större etablerat företag utan att ha så mycket kunskap om arbetet "på golvet", men det är ju frågan om större bolag då. Kanske kan fungera om man är den som kan slänga in massa kapital för att komma till den ruljansen att man faktiskt kan driva det så och det kanske är de som gjort det också, men de hänger nog inte här har jag en känsla av.
Citera
2025-11-07, 16:45
Medlem
Citat:

Dina anställda lär starta egen firma snabbt, och plocka dina kunder
Citera
2025-11-07, 19:03
Medlem
Citat:
Funkar utmärkt, just hantverkare nämner många här har du den administrativa kunskapen är det en enkel och bra mix då hantverkaren inte brukar vara bra på "pappersbiten". Har gjort detta själv men i betydligt mer nischade områden.
Citera
2025-11-07, 19:42
Medlem
Citat:
Om du är duktig på att driva företag så spelar det mindre roll om det är en restaurang, cykelbutik, VVS, kläder eller något annat. Du är duktig på att lyssna och lita på personalen och du har koll på hur man driva företag och har en känsla över hur saker fungerar.

Jämför de som är med i TV-serien Draknästet. Drakarna är inte bara där för att de har tillgång till kapital utan de har grym koll på hur man driver företag inom vitt skilda områden. Ett bra kontaktnät och en känsla för bra affärer.

Jämför med de bästa cheferna som jag haft. De bästa cheferna kommer utifrån med begränsad erfarenhet av de operativa arbetsuppgifterna, de har bäst erfarenhet av att leda oavsett bransch. Man blir inte den bästa chefen om man kan arbetsuppgifterna bäst och klättrat från botten...
Citera
2025-11-07, 20:03
Medlem
Citat:
Bra om du tänker om, jag är fullt utbildad hantverkare o kan anställa unga oerfarna oftast direkt från skolan.
Hemligheten ligger inte i anställda, det ligger inom hur bra du kan producera fram ett resultat utan en massa extrakostnader som i sin tur gör kunder vansinniga och för inte rekommendationer vidare, exempel jag gör ofta tak, det handlar om 3 moment anställda måste kunna, dvs mycket enkelt o lära ut.

Det andra köp hem kantvikar osv och vik skorstenar själv, även om jag inte är plåtslagare är det inte svårt, första plocka jag bara ner befintliga, öppna upp alla veck och det var mycket enkelt att sedan återskapa en ny skorsten av plåt, läraren var dessa plåtarbeten man plockar ner eller river.

Genom att du köper hem alla plåtvikar, ställningar osv utgör att du snabbt jobbar igen dessa o sedan börjar även allt material leverera vinst utöver arbetstid, istället för att betala en plåtis för vika plåtar viker ni dessa själva som jag beskrivit hur man lärt sig av gamla proffs som vek dessa i första hand, dessa gamla proffs var även säkert bättre än en dagens plåtis är då man hade fler mer avancerade jobb o mindre avancerade verktyg än dagens.

Tog idag beställde hem en ny kantvik, begärde priser från många företag i Sverige, bad klart o tydligt till säljaren från Götenes att försvinna för alltid, deras maskin kommer från Polen, jag beställde via Amazon för mycket lägre än 60% av deras pris, då ger Amazon även fraktfritt hem till dörren, Götene ville ha 55000kr ex moms o frakt, Amazon kör hem en likande för 16000kr ex moms o inkl frakt, har haft dessa förut dom är tillverkade i samma land o fungerar exakt lika, bara snarlika ändringar men det förklarar inte 40000kr pris skillnad, dvs enbart på en maskin.

På så sätt får du fart på företaget, köp inte för dyrt, det du säljer får du även vinst på som någon annan med väntetid ändå tar ut istället för att vika dessa själv, sista anställda lärde sig vika en skorsten bara genom att han fick vara med två ggr med mig, dvs det är enklare än man tror även om verktygen inte kostar 40000kr mer.
Senast redigerad av hjorten16 2025-11-07 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in