• 1
  • 2
2025-11-08, 15:10
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyn-X
Sweet! Jo jag har sett att gpu priserna dragit iväg nå jävulskt Senast jag köpte gpu så var top notch ett kort för 5k 😂

Tips på gpu att hålla utkik efter?

Vad är det för GPU du redan sitter på? Många gamla GPU:er behöver inte ens uppgraderas då dom klarar allt på max, och kan du återanvända det idag så kan du lätt uppgradera en dator nu till en superdator för cirka 7000 kr bara...

Har du en duglig GPU, så behöver du bara slänga pengar på en CPU, lite ramminne och moderkort. Möjligtvis en snabbare hårddisk också. Men det är allting som typ krävs.
Citera
2025-11-08, 15:42
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Vad är det för GPU du redan sitter på? Många gamla GPU:er behöver inte ens uppgraderas då dom klarar allt på max, och kan du återanvända det idag så kan du lätt uppgradera en dator nu till en superdator för cirka 7000 kr bara...

Har du en duglig GPU, så behöver du bara slänga pengar på en CPU, lite ramminne och moderkort. Möjligtvis en snabbare hårddisk också. Men det är allting som typ krävs.
Denna GPU är vad jag har idag https://www.inet.se/produkt/5408866/...eon-hd5770-1gb

Men det har inte använts på säg 8år då jag klarat mig med laptop Men nu vill jag bygga mig en stationär så man kan uppgradera lättare än med en laptop :P
Citera
2025-11-08, 16:04
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyn-X
Denna GPU är vad jag har idag https://www.inet.se/produkt/5408866/...eon-hd5770-1gb

Men det har inte använts på säg 8år då jag klarat mig med laptop Men nu vill jag bygga mig en stationär så man kan uppgradera lättare än med en laptop :P

Ja, det är ju typiskt att du länkar Radeon^^ det är såklart dem jag kan allra minst om. Hade du länkat typ en Geforce 1060, hade jag kunnnat säga "Ja, det där kan du ju köra typ dom flesta spel idag på fortfarande, fast då bara på antingen minimum eller medium..".

Och det är lite så grafikkorten är idag. Dom flesta går redan att köra allting på maximum. Enda anledningen till att byta upp sig från ett 3060 på 12gb, till typ ett 5090, är i princip för att 3060 har de absolut tidigaste grejerna som krävs för att köra raytracing..

Ett 5090 gör bara att du klarar Raytracing inställningen väldigt mycket bättre.. Problemet är bara att raytracing är långt ifrån optimalt och tankar fps på även dom bästa korten.. Så aktiverar du ray tracing i något spel så droppar din fps med kanske 50-60 fps.. Men tar du bort den effekten helt då kan du i princip köra en GPU som är från stenåldern. Och fortfarande klara dig bra på max.

Och prisskillnaden mellan dom korten är väl typ allt ifrån 5-8000kr...

Som minst vill du nog idag försöka att hitta ett 3060 med typ 12gb. Men dom har slutat säljas från det jag har sett. Jag hade världens tur och kunde fixa det sista exemplaret själv inne på blocket. Så sök någon nivå över det isåfall. Då kan du ställa in precis allt på max, ta bort raytracing i inställningarna på spelen bara. Lägga dom pengarna på en kraftig skärm, CPU, hårddisk, ramminne och ett riktigt moderkort.

Undvik allting trådlöst. Har moderkort ett wifi... Så är det en kostnad på cirka 7-800kr till. Trådlösa grejer har problem med disconnects och delays ibland, så du betalar 800 kr till för saker som är långt ifrån optimalt än. Du kan hitta exakt samma kort och modeltyp, utan att det finns något trådslöst i, för billigare priser.

Processor, det är allting ifrån i7 nu och i9. i5 är till för att bara spela spel, inga bakgrundsgrejer eller streaming. Men dom håller inte lika länge som en i7 eller i9, så kör på det. Samma märken finns i AMD lite kraftigare och lite billigare, men det märket kan jag inte så mycket om i vad de heter eller vilka som är bäst, så det lämnar jag till er.
Senast redigerad av buhbye 2025-11-08 kl. 16:11.
Citera
Igår, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Men jag hade inte förväntat mig några bra priser på RAM, var beredd på att pröjsa 1000:- extra. (Gissar summan)
RAM-priserna har ökat nåt sjukt, snabbare minnen har gått upp rejält (vi pratar tusenlappar), SSD-priserna har börjat stiga (bara hundralappar än så länge men det kan ändras).
Hela 2026 års minnesproduktion är uppköpt redan för AI.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in