• 1
  • 2
2025-11-07, 10:50
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Halloj!

Jag har precis laddat ner Europa Universalis V till min laptop som tydligen inte klarar ens baskraven för att kunna spela

Därför hade jag tänkt mig att jag skulle tömma min gamla stationära dator som har innehåller oerhört utdaterade komponenter.

Chassit jag har är https://www.webhallen.com/se/product...-Mini-TG-Svart så det tänkte jag har som utgångspunkt.

Vilka komponenter ska man hålla utkik efter under Black Friday/Week?
Har tänkt att allt ska vara nytt utom chassi, tangentbord och mus, så det är ju allt innehåll i burken plus en skärm på +30" då jag även tänkt titta på lite sport på skärmen.

Så för att sammanfatta läget: Jag behöver komponenter som passar i https://www.webhallen.com/se/product...-Mini-TG-Svart samt klarar av Europa Universalis V på högsta inställningarna och gärna vara lite framtidssäkrad för liknande spel. Dessutom en skärm på minst 30". Budgeten jag tänkt är typ 15k inkl skärm.

Ha en fin dag och tack för hjälpen!
Citera
2025-11-07, 11:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyn-X
Halloj!

Jag har precis laddat ner Europa Universalis V till min laptop som tydligen inte klarar ens baskraven för att kunna spela

Därför hade jag tänkt mig att jag skulle tömma min gamla stationära dator som har innehåller oerhört utdaterade komponenter.

Chassit jag har är https://www.webhallen.com/se/product...-Mini-TG-Svart så det tänkte jag har som utgångspunkt.

Har tänkt att allt ska vara nytt utom chassi, tangentbord och mus, så det är ju allt innehåll i burken plus en skärm på +30" då jag även tänkt titta på lite sport på skärmen.

Så för att sammanfatta läget: Jag behöver komponenter som passar i https://www.webhallen.com/se/product...-Mini-TG-Svart samt klarar av Europa Universalis V på högsta inställningarna och gärna vara lite framtidssäkrad för liknande spel. Dessutom en skärm på minst 30". Budgeten jag tänkt är typ 15k inkl skärm.

Ha en fin dag och tack för hjälpen!

Ta kontakt med inet och be dem sätta ihop en dator baserat på ditt chassi. Låt sedan dom bygga den, eller köp delarna hos andra och montera ihop själv. Det sistnämnda kan du tjäna tusenlappar på, så ett bygge hos inet för 17-18 kan du köpa/bygga själv för 15.
Citera
2025-11-07, 11:17
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ta kontakt med inet och be dem sätta ihop en dator baserat på ditt chassi. Låt sedan dom bygga den, eller köp delarna hos andra och montera ihop själv. Det sistnämnda kan du tjäna tusenlappar på, så ett bygge hos inet för 17-18 kan du köpa/bygga själv för 15.
Tanken är att bygga själv
Citera
2025-11-07, 11:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tanken är att bygga själv

Då ber du dem skapa en dator för en lite högre summa och sedan köper du delarna till ett lägre pris där du finner dem.

BF-veckan infaller ju veckan då Fre. den 27 är. Läge för klipp.
Citera
2025-11-07, 11:52
Medlem
Kalaskula544s avatar
Jag har läst på Inet att dom kommer icke att rea ut RAM under BF, antagligen så rör det sig om DDR5 och även DDR4.

Så var beredd att betala överpris på dessa.

Och var vaksam för scammer om du ska köpa begagnat.
Citera
2025-11-07, 12:02
Medlem
sommarlovs avatar
Det är bara i USA som BF är på riktigt, de vill tömma lagren av det gamla för att få in sånt folk vill köpa till julen.

Här säljs gammalt skräp till löjliga rabatter, 10 eller 15% är ingenting!
Citera
2025-11-07, 12:05
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Jag har läst på Inet att dom kommer icke att rea ut RAM under BF, antagligen så rör det sig om DDR5 och även DDR4.

Så var beredd att betala överpris på dessa.

Och var vaksam för scammer om du ska köpa begagnat.
Alltså, jag är inte låst till INET. Jag kan handla från alla firmor Begagnat är inte av intresse alls, där vet man ju aldrig hur tidigare ägare hanterat komponenterna och man är helt utan garantier

Jag förstår oxå att det inte kommer vara några monsterrabatter här i Svedala. Men 15% på 15000:- är ju ändå 2250kr man kan ha roligare för
Citera
2025-11-07, 12:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Alltså, jag är inte låst till INET. Jag kan handla från alla firmor Begagnat är inte av intresse alls, där vet man ju aldrig hur tidigare ägare hanterat komponenterna och man är helt utan garantier

Jag förstår oxå att det inte kommer vara några monsterrabatter här i Svedala. Men 15% på 15000:- är ju ändå 2250kr man kan ha roligare för

För att förtydliga vad jag skrev i inlägg #2 om att be inet sätta ihop en dator, så menade jag att de ska ge dig ett byggförslag. Ta det förslaget och köp delarna här och var och bygg själv. Du bör kunna komma ner c:a 1500 - 2000kr i pris. Under BF-vecka - åtminstone.
Citera
2025-11-07, 13:09
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:

Givetvis.

Men jag hade inte förväntat mig några bra priser på RAM, var beredd på att pröjsa 1000:- extra. (Gissar summan)
Citera
2025-11-07, 13:50
Medlem
volvo666s avatar
Någon schyst gpu på lysning?
Citera
2025-11-07, 16:22
Medlem
buhbyes avatar
Citat:

Håll utkik efter grafikkort och skärm, då det är det allra dyraste. Det är där som priserna drar iväg ordentligt.
Citera
2025-11-08, 14:15
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Håll utkik efter grafikkort och skärm, då det är det allra dyraste. Det är där som priserna drar iväg ordentligt.
Sweet! Jo jag har sett att gpu priserna dragit iväg nå jävulskt Senast jag köpte gpu så var top notch ett kort för 5k 😂

Tips på gpu att hålla utkik efter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in