2025-11-06, 21:37
Medlem
Har precis läst om en svensk mikrobudget-film som verkar sjukt spännande! Den heter Frihet, Sanning, Kaos, Död och ska ha premiär i december på en liten biograf i Stockholm, innan den släpps på streaming.

Filmen utspelar sig 2040, efter att en dödlig lungsjukdom har förändrat världen. Som det står:

"Regeringar övervakar och kontrollerar allt, och friheten känns nästan helt borta. Mitt i kaoset växer en motståndsgrupp fram som kämpar för frihet – men snart börjar mystiska skuggfigurer hota folk i deras närhet. Ingen vet vem de är eller varför de gör det, men deras våld hotar hela rörelsen."

Filmen sägs vara helt oberoende, utan någon politisk agenda, och det verkar vara ganska många som dyker upp framför kameran i trailern, vilket känns ovanligt för en sån här typ av film. Trailern verkar riktigt lovande. https://youtu.be/JATagNEQDOQ?si=nfhtsSOtDiwVdi6Y

Jag tycker det är så kul att se den här typen av mikrobudget, lite provokativa filmer nu också från Sverige – jag ser mycket sånt på Tubi.

Någon mer som blir nyfiken på den här?
Citera
2025-11-06, 23:45
Medlem
kalkryggars avatar
Jag ser den när den kommer på SVTPlay.
Citera
2025-11-07, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag ser den när den kommer på SVTPlay.

Jag tror inte att den kommer på SVT Play. De skriver att de använder onlinedistribution för att sprida sina filmer.
Citera
2025-11-07, 12:06
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filmarkul
Jag tror inte att den kommer på SVT Play. De skriver att de använder onlinedistribution för att sprida sina filmer.

Ok... Men vad är det för några som ligger bakom filmen då? Man misstänker att det är såna där konspirationsdårar.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-11-07 kl. 12:09.
Citera
2025-11-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ok... Men vad är det för några som ligger bakom filmen då? Man misstänker att det är såna där konspirationsdårar.

Jag läste om den i en Facebookgrupp som heter Svensk film, och en av dem som har gjort filmen är administratör för gruppen.

Trailern verkar inte ta någon tydlig ställning utan känns mer som en svensk lågbudgetvariant av Eddington, som jag inte har sett, men som också verkar intressant.
Citera
2025-11-07, 15:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filmarkul
Jag läste om den i en Facebookgrupp som heter Svensk film, och en av dem som har gjort filmen är administratör för gruppen.

jaha och vem är det då?
Citera
2025-11-07, 18:36
Medlem
Citat:
jaha och vem är det då?

Han heter Daniel och har mest gjort lågbudgetfilmer, som den här. Här står det att läsa om filmen:

https://zita.se/frihet-sanning-kaos-dod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in