Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-08, 00:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Varför gillar då tjejer långa killar?
För det har ju alltid varit så

Dödsåldern spelar ingen större roll på det viset, även om vår möjlighet att vara vitala och gamla är positivt för arten. Mormödrar, och alla andra i samma generation spelar en viktig roll i samhället, och också genom att inte längre vara fertila - vad gäller kvinnor - och därigenom konkurrera om resurser vid skapandet av nästa generation. De flesta mor- och farföräldrar verkar också mest bara älska barnbarnen, och tycka det vara roligt att ta hand om dem då och då.
Citera
2025-11-08, 01:34
Medlem
Jag hade dött vid 10 årsålder pga blindtarmsinflammation.
Citera
2025-11-08, 10:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag hade dött vid 10 årsålder pga blindtarmsinflammation.
Finns väl individer som överlever en blindtarmsinflammation. Eller är det 100% dödligt?
Citera
2025-11-08, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Finns väl individer som överlever en blindtarmsinflammation. Eller är det 100% dödligt?
"Dödligheten var hög: Om blindtarmen brast var döden en vanlig följd på grund av infektion och bukhinneinflammation."
kanske inte 100% då.
Citera
2025-11-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Gud nej. Hade dött direkt pga svårt närsynt. Ingen förmåga öht att överleva på egen hand.

Hur illa är det behöver du kikare när du ska läsa?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Förmodligen hade jag klarat mig hyfsat, i varje fall till 30 års åldern, sedan hade nog min kropp havererat.
Därefter kom sjukdomar som hade tagit kål på mig, och hade sannolikt inte uppnått den ålder jag har idag.

30 var nog en lagom ålder att dö på den tiden. Annars dog man nog av tristess strax efter 30 års kalaset. Tänk att leva utan internet 😂
Citera
2025-11-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Hur illa är det behöver du kikare när du ska läsa?

Nä alltså nu har det ju uppfunnits glasögon och linser så nu är det lugnt. Men innan dess hade jag lätt bara traskat över en klippa utan att se att marken tog slut, eller rakt in i famnen på en björn.
Citera
2025-11-08, 13:25
Medlem
Citat:
Nä alltså nu har det ju uppfunnits glasögon och linser så nu är det lugnt. Men innan dess hade jag lätt bara traskat över en klippa utan att se att marken tog slut, eller rakt in i famnen på en björn.

Haha! Ja 1200 talet var nog en härlig tid. På den tiden arbetade hela släkten hårt utomhus på gården på dagen och sen på kvällen samlades dom i hörnsoffan och tittade på rederiet.
Citera
2025-11-08, 13:26
Medlem
Citat:
Haha! Ja 1200 talet var nog en härlig tid. På den tiden arbetade hela släkten hårt utomhus på gården på dagen och sen på kvällen samlades dom i hörnsoffan och tittade på rederiet.
Utom jag. För jag hade inte sett nåt.
Citera
2025-11-08, 13:27
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
"Dödligheten var hög: Om blindtarmen brast var döden en vanlig följd på grund av infektion och bukhinneinflammation."
kanske inte 100% då.

En blindtarmsinflammation kan läka ut men det vanliga är att den obehandlad leder till att blindtarmen brister. Detta leder till bukhinneinflammation som obehandlad leder till döden.

För egen del hade jag buksmärtor som gick över. Kanske en lätt inflammation som gick över, vem vet. Ett halvår senare brakade det löst ordentligt. Jag ville inte vara till besvär, så blindtarmen hann brista innan jag blev inlagd.

En kuriositet: en indikation på att det rör sig om brusten blindtarm är att långsamt trycka ner det inflammerade stället på höger sida om magen och sedan plötsligt ta bort fingrarna. Detta resulterar i en fruktansvärd smärta. Innan operationen på Alingsås lasarett var det en grupp läkarstudenter som under överinseende av sin handledare ville testa det på mig. Handledaren visade att det funkade, sedan en läkarstudent innan min mamma stoppade det hela.
Citera
2025-11-08, 13:31
Medlem
Citat:
Utom jag. För jag hade inte sett nåt.

Om du levt på den tiden så hade du nog anställt folk som högläste för dig och som hängde med och vaktade dig när du ville göra ärenden på byn så du inte promenerade fel utför stupet osv. Du hade nog överlevt länge.
Citera
2025-11-08, 13:39
Medlem
Citat:
Om du levt på den tiden så hade du nog anställt folk som högläste för dig och som hängde med och vaktade dig när du ville göra ärenden på byn så du inte promenerade fel utför stupet osv. Du hade nog överlevt länge.
Tack för tröst.
Citera
2025-11-08, 13:47
Medlem
zombie-nations avatar
Hoppas man inte måste ha föräldrar som överlevt. Min far dog nästan och hade nog gjort det utan vård, innan jag blev tillverkad. Men jag antar bara att vi inte tar med det, för hur långt bak skulle vi gå då? Fast... jag skulle nog inte klara att hålla käften, inkvisitionen skulle ta mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in