Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Finns väl individer som överlever en blindtarmsinflammation. Eller är det 100% dödligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
"Dödligheten var hög: Om blindtarmen brast var döden en vanlig följd på grund av infektion och bukhinneinflammation."
kanske inte 100% då.
En blindtarmsinflammation kan läka ut men det vanliga är att den obehandlad leder till att blindtarmen brister. Detta leder till bukhinneinflammation som obehandlad leder till döden.
För egen del hade jag buksmärtor som gick över. Kanske en lätt inflammation som gick över, vem vet. Ett halvår senare brakade det löst ordentligt. Jag ville inte vara till besvär, så blindtarmen hann brista innan jag blev inlagd.
En kuriositet: en indikation på att det rör sig om brusten blindtarm är att långsamt trycka ner det inflammerade stället på höger sida om magen och sedan plötsligt ta bort fingrarna. Detta resulterar i en fruktansvärd smärta. Innan operationen på Alingsås lasarett var det en grupp läkarstudenter som under överinseende av sin handledare ville testa det på mig. Handledaren visade att det funkade, sedan en läkarstudent innan min mamma stoppade det hela.