Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-06, 21:21
Medlem
Kalle81s avatar
Hade du levt om det var förr i tiden? Vi pratar om ca 1250-talet då det fanns få mediciner. När hade du dött baserat på din sjukdomshistoria?

Hur många % chans att du överlevt?

Själv hade jag garanterat varit död. Jag trampade på en rostig skruv när jag var 14 och hade dött i blodförgiftning om jag inte fått den spruta jag fick.

Sen fick jag pencillin en gång vid förkylning när jag var 25 hade nog dött då också annars
Citera
2025-11-06, 21:25
Medlem
Sasha08s avatar
Jag hade nog levt, har bra immunförsvar och hård fysik. Har aldrig sökt vård för annat är ”självvållat” extremsport olyckor
Citera
2025-11-06, 21:31
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Ja, immunförsvaret behöver träning och anpassning annars är man en svag bög som inte tål något.
Citera
2025-11-06, 21:31
Medlem
zombie-nations avatar
Jag trampade på en spik i jorden och min fot var skorvig och inflammerad ett helt år. Jag har ingen aning om det gick bra för att jag fått tetanusvaccin. Jag menar, det finns inte sådan smitta överallt. Sedan kunde man ju överleva tetanus också.

Jag har en autoimmun sjukdom man måste ta ersättningshormon för. Men jag vet ju inte om den utlösts i en snuskigare miljö, det kan skydda mot den typen av sjukdomar. Men hade den utvecklats och jag inte vetat hur man skulle behandla den (kan behandlas med malda djurorgan), skulle jag nog dött runt 40, tills dess var jag inte lika beroende av medicinen.

Jag har ett rätt stort hål i mitt immunförsvar mot flunsa, men det är ju inte säkert att den fanns i samma utsträckning.

Men digerdöden hade nog ändå dödat mig, eller ja, många europeer har ett visst skydd mot den eftersom vi avlades av överlevare. Men det blir lite konstig tidsresa med fusk då.
Citera
2025-11-06, 21:46
Medlem
triptykens avatar
Med tanke på barnadödligheten så är ju oddsen emot en eftersom dom flesta dog i spädbarnsåldern.

Sen har vi benbrott, förkylningar, skärsår och tänder som blir infekterade...

Så dom flesta hade vart döda
Citera
2025-11-06, 21:52
Medlem
Nej jag hade inte levt, fick blodförgiftning efter förlossning, utan antibiotika hade jag inte överlevt det.
Citera
2025-11-06, 21:53
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, LEVT hade jag nog. Min värsta hälsokris någonsin inträffade när jag fyra år och hade lunginflammation, vilket jag fick klara av utan antibiotika, p.g.a. att min mor hade ställt till så att vi befann oss strandsatta i ett land där det inte gick att få... men jag överlevde. Det var på håret. Men sedan dess har jag i princip aldrig varit sjuk!

Mina förlossningar förlöpte lätt (nåja) och naturligt, det krävdes ingen sugklocka, tång, kejsarsnitt... där dog många förr.

Dock har jag haft ett par benbrott, och man vet ju inte hur de lemmarna hade sett ut utan modern sjukvård. Kanske krokiga, kortare än den andra motsvarande lemmen?
Senast redigerad av Merwinna 2025-11-06 kl. 22:39.
Citera
2025-11-06, 21:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Nej jag hade inte levt, fick blodförgiftning efter förlossning, utan antibiotika hade jag inte överlevt det.

Hur fick du in bakterien som orsakade sepsis i blodomloppet, då? Om du inte hade varit på sjukhuset hade du kanske inte fått den.
Citera
2025-11-06, 22:14
Medlem
Det fanns medicinmän och "kloka gummor". De visste mycket om naturmediciner. Mycket av moderna mediciner har ursprung i naturmediciner...
De var ju mycket bättre än läkare, det var väl på 1800-talet ? som läkarvetenskapen DÖDADE många pga:
/de använda samma instrument vid obduktioner som t ex vid barnafödslar UTAN ATT DÖDA BAKTERIERNA EMELLAN
/och så fanns det en tro på att "ont ska med ont förgås" vilket kanske var orsaken till att de bl a hade kvicksilver i mediciner!

Min farmor och hennes förfäder kunde om naturmediciner. Innan det fanns antibiotika och innan de var ihop räddade farmor farfar, som var mycket sjuk i lunginflamation, var bara skinn och ben. Gissar att vitlök var inblandat.

Har inte använt annat än vitlök själv som antibiotika sedan jag blev vuxen.
(Bl a blev jag frisk från bihåleinflamation på 2 veckor medan det tog 2 månader för två kompisar som blev sjuka samtidigt och fick antibiotika från läkare.)
Citera
2025-11-06, 22:18
Medlem
jjujjus avatar
Jag hade levt, aldrig varit allvarligt sjuk, och heller aldrig brutit något. Har bacillskräck och håller folk på avstånd och äter och dricker inte från folks tallrikar och glas, och kysser inte kreti och pleti.
Citera
2025-11-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur fick du in bakterien som orsakade sepsis i blodomloppet, då? Om du inte hade varit på sjukhuset hade du kanske inte fått den.

Det får jag troligtvis aldrig veta, dom konstaterade aldrig säkert vad som orsakat min blodförgiftning, bara misstankar. Men hade fått blod och järndropp innan också så utan det hade jag väl knappast överlevt heller. Jag har uppenbart ingen tålig kropp.
Citera
2025-11-06, 22:25
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Ja, immunförsvaret behöver träning och anpassning annars är man en svag bög som inte tål något.
Det är sjukt oattraktivt med folk med dåligt immunförsvar

Dock kan man bli sjuk om man mår psykiskt dåligt eller beblandar sig med personer som gör en ledsen. Det märkte jag för jag har inte varit sjuk på ett helt år nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in