2025-11-06, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Låter tramsigt. Om någon pratar i telefon med högtalaren så är det samma sak som att någon pratar på riktigt med någon. Ska vi då förbjuda folk att samtala med varandra helt på bussen?
Absolut inte samma sak då personen på andra sidan högtalaren inte betalt för en bussbiljett. Helt plötsligt har alltså icke-resenärer "bjudits in" till bussen bara sådär. Självklart ska det inte accepteras.

Människor tenderar också att lägga märke till det onormala i högre utsträckning än det normala, sedvanliga. Att folk pratar med varandra när de är i samma rum är vanligt medan att prata i högtalartelefon är något som kommit de senaste ~20 åren och definitivt inte något som alla generationer anammat.
Citera
2025-11-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Jag är ensam på hela jorden (+ Frankrike då).

Jag frågade ChatGPT om varför jag tycker det upplevs jobbigare. Svaret sammanfattat kort blev:
• Hjärnan störs mer av “halva samtal”.
• Ljudet är ojämnt och oförutsägbart.
• Högtalare förstärker allt obehag.
• Det bryter sociala normer.
• Det känns mer intimt och ofrivilligt delat.

Det där kommer garanterat från någon värdelös blogg skriven av något miffo som chatgpt har scrappat
Citera
2025-11-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jo du är helt ensam där

Han är inte ensam, jag tycker också att det är ett respeklöst otyg.
Citera
2025-11-06, 17:10
Medlem
Jag håller med, jag förstår inte hur folk kan välja att gå o prata i telefon på högtalare.

Min teori är att det är samma personer som är sena till allting, tror hela världen cirkulerar runt dem. Jag är absolut inte intresserad av ditt jävla telefonsamtal...

Fruktansvärt provocerande faktiskt, lite som att någon står och andas en i nacken i en hiss typ.
Citera
2025-11-06, 17:14
Medlem
Citat:
Frankrike har gått före och utfärdar böter.
Och även vissa svenska politiker har börjat diskutera detta.

Jag avskyr verkligen när folk pratar högt i högtalartelefon eller på annat sätt använder telefonen med högtalare (t.ex. spel eller filmklipp).

Jag förstår att ett förbud inte löser allt. Men ett förbud sänder en tydlig signal om vad som är okej eller inte. En rimlig signalpolitik.

Hade jag verkligen uppskattat! Men vem skulle bötfälla? Poliserna räcker ju inte ens till nu. Vakter hade kanske kunnat få den befogenheten.
Citera
2025-11-06, 17:33
Medlem
brianmolkos avatar
Iaf spela musik de blir inte ens bra ljud, hur står folk ut med den ljudkvalten på musiken, sen prata, då kan man väl iaf prata inte gapa. Men som sagt när det är för mycket testosteronet i vissa kroppar så
Citera
2025-11-06, 18:11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Låter tramsigt. Om någon pratar i telefon med högtalaren så är det samma sak som att någon pratar på riktigt med någon. Ska vi då förbjuda folk att samtala med varandra helt på bussen?

Däremot så kan vi se till att det finns regler om tysta miljöer. Bibliotek är en sån miljö. Det fungerade förr. Men inte längre. Förr så kunde en bibliotekarie säga ifrån och svenskarna tystnade ögonblickligen. Idag när de flesta ljudterroristerna är invandrare så är det förenat med livsfara för den att säga ifrån och därför har många bibliotek beslutat att inte agera när de för väsen.

Så inför tysta miljöer där personalen har i sina arbetsuppgifter att hålla ordning på tystnaden. Behövs säkerhet så får samhället bistå med extra poliser, väktare och annat. Vi betalar tillräckligt med skatt för att det ska finnas.
Upplever du verkligen att lyssna på två som sitter bredvid varandra och pratar likvärdigt med någon som babblar med högtalaren på? Du är säkert ganska unik i den uppfattningen eller kanske tillhör du dom som gör just så?

Ska svenskar nu förbjudas att konversera på tåg och bussar, vi är ju typ världens tystaste och osocialaste folk och du tycker vi ska bli tystare? Är det inte bättre att analysera vilka som inte kan uppföra sig och straffa dem istället?
Citera
2025-11-06, 18:13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jo du är helt ensam där
Nä snarare tvärtom är det ni som inte upplever någon skillnad som är ovanliga i den här frågan! Det är ett jävla otyg!
Senast redigerad av Reverend.Camden 2025-11-06 kl. 18:16.
Citera
2025-11-06, 19:17
Medlem
Är bara utlänningar som pratar med högtalare på och håller den framför munnen som de ska äta en smörgås. Förstår TS problematik då det är väldigt störande.
Citera
2025-11-06, 19:26
Medlem
Aldrig sett en svensk göra så.
Citera
2025-11-06, 20:25
Medlem
Bassplays avatar
Ja det tycker jag vi ska göra. Finns inget värre än invandrare som skriker på varandra i telefon , dom gör det överallt. Även i tyst vagn på tåget. Fy fan

Men också alla jävla ghetto kids som spelar sin blatterap på mobilens högtalare. Nackskott på dom!
Citera
2025-11-06, 20:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Jag avskyr verkligen när folk pratar högt i högtalartelefon eller på annat sätt använder telefonen med högtalare (t.ex. spel eller filmklipp).
Jag anser att det är ett konstruktionsfel när moderna tåg och bussar tar bort så mycket av ljud utifrån och från motorn att alla mänskliga ljud inuti hörs tydligt.

Ljud från trafik, friktion från hjul och motorljud är så mycket mindre störande än totalt ointressanta samtal mellan andra passagerare. Det problemet fanns knappt förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in