Citat:
Ursprungligen postat av
murder4hire
alla jävla förortsblattar har fått för sig att de är 2Pac, och ska bli rappare ovanpå gängkriminell.
varje musikvideo och låt är likadan, med samma grejor: ansiktsmaskering, elsparkcyklar/moped/cross, någon flane som meckar hasch i en femhundring och någon annan flane som står och eldar på jointen som om det vore en sport. man ser glock 17 och glock 19 till förbannelse, och ofta en rostig gammal öststatsautomatkarbin. man ser sjukt töntiga t-shirts som blattarna seriöst betalat för där det står "free min neger" eller "free min arab". man ser klipp från dubai och en massa fula klockor på en arm. ibland någon trasig tjej som gått med på skaka rumpa i videon för en drink eller två. sen är det haglöfs och hoodrich såklart.
liksom vad fan? finns det verkligen INGET annat de kan lyfta fram? jag har precis beskrivit 95% av svensk förortsrap. en hel genre reducerad till en paragraf.
är det bara jag som är trött på skiten? alltså trött som i trött och jävligt oimponerad. får samma avsmak som när jag ser feta barn äta glass.
hade tänkt länka lite exempel, men då kommer något jävla mobboffer och hävdar att jag antingen gör reklam för dem eller "bara lyssnar på fel låtar/artister". sök själva, utbudet sinar inte precis....
rap och hiphop hade sin tid på 80 och 90 talet. visst finns det en del artister/låtsläpp som är riktigt bra och så men själen från nyss nämnda tid är bortblåst.
svensk rap/hiphop är styrt av araberna idag och låter precis som väntat, dåligt producerade beats, autotune som gör att rösten låter komprimerad utan dynamik osv osv, ingen musikalisk komposition, inga trummor förutom en jävla kickdrum 808 generic skit sample, ingen direkt precision när det gäller generell ljudkvalitet, ojämn volymnivå osv.
pratar man om låttexterna så har jag kanske hört en eller två låtar som inte handlar om kriminalitet som är helt okej att digga och lyssna på, men tyvärr är produktionen så undermålig att man tyvärr inte kan gunga med riktigt ordentligt... annars handlar de flesta låtar om ammunition och kalas och pengar, vokabulären är oftast inte så bred utan de flesta kopierar även varandra så det brukar kännas som att man lyssnar på samma låtskrivare fast en annan artist bara...