2025-11-06, 13:03
Medlem
murder4hires avatar
alla jävla förortsblattar har fått för sig att de är 2Pac, och ska bli rappare ovanpå gängkriminell.

varje musikvideo och låt är likadan, med samma grejor: ansiktsmaskering, elsparkcyklar/moped/cross, någon flane som meckar hasch i en femhundring och någon annan flane som står och eldar på jointen som om det vore en sport. man ser glock 17 och glock 19 till förbannelse, och ofta en rostig gammal öststatsautomatkarbin. man ser sjukt töntiga t-shirts som blattarna seriöst betalat för där det står "free min neger" eller "free min arab". man ser klipp från dubai och en massa fula klockor på en arm. ibland någon trasig tjej som gått med på skaka rumpa i videon för en drink eller två. sen är det haglöfs och hoodrich såklart.

liksom vad fan? finns det verkligen INGET annat de kan lyfta fram? jag har precis beskrivit 95% av svensk förortsrap. en hel genre reducerad till en paragraf.

är det bara jag som är trött på skiten? alltså trött som i trött och jävligt oimponerad. får samma avsmak som när jag ser feta barn äta glass.

hade tänkt länka lite exempel, men då kommer något jävla mobboffer och hävdar att jag antingen gör reklam för dem eller "bara lyssnar på fel låtar/artister". sök själva, utbudet sinar inte precis....
Citera
2025-11-06, 13:11
Medlem
grungewhores avatar
Rapmusik generellt har tappat sin identitet genom überkommersialisering. Samma sak har hänt med all musik egentligen.

Svensk musik har i allmänhet haft en hög standard, anser vi i Sverige, men egentligen är det inte sant. Varje generation har pumpat ut karbonkopior av utländska diton. Hela 80-talet hade vi band som Shanghai som verkligen var pekoral. Svenska rapartister har inte varit något undantag, även om t ex Latin Kings blev en slags novelty act som berörde, så är ju svensk hiphop generellt oerhört undermålig.

Att de här som mumlar till nåt pissbeat för att tvätta pengar på spotify skulle ha någon talang är ungefär lika sant som jultomten.
Citera
2025-11-06, 14:04
Medlem
murder4hires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Rapmusik generellt har tappat sin identitet genom überkommersialisering. Samma sak har hänt med all musik egentligen.

Svensk musik har i allmänhet haft en hög standard, anser vi i Sverige, men egentligen är det inte sant. Varje generation har pumpat ut karbonkopior av utländska diton. Hela 80-talet hade vi band som Shanghai som verkligen var pekoral. Svenska rapartister har inte varit något undantag, även om t ex Latin Kings blev en slags novelty act som berörde, så är ju svensk hiphop generellt oerhört undermålig.

Att de här som mumlar till nåt pissbeat för att tvätta pengar på spotify skulle ha någon talang är ungefär lika sant som jultomten.

mjo, det ligger mycket i det du skriver. kan tillägga att amerikaniseringen av samhället även påverkar blattarna som rappar, för det här tramseriet med "free Blatte"-tröjor och att "röka döda opps" är direkt och skamlöst snattat från USA. förvisso sysslar blattar i alla länder med samma trams, för det är väl inte lika häftigt att rappa om islam eller socialbidrag....

Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Hyllar public service i andra länder sin inhemska gangsterrapp lika ohämmat som vi gör i Sverige?

inte vad jag har märkt eller lyckats luska mig fram till. men sedan har vi också en public service i Sverige som till stor del utgörs av politiskt färgade aktivister med en övertygad agenda att invandring måste vara bra, och därav invandrare måste vara bra, så de hugger direkt på all typ av "framgång" som kommer från betongprojekten. hjälper kanske heller inte att en stor del av statlig (och annan) media utgörs av kvinnor som alla röstar vänster...
Citera
2025-11-06, 14:09
Medlem
Graavargs avatar
Som musik är "förortsrap" helt skit, och det har den varit ett tag.

Och enligt mig ballade det ur i stort sett direkt, och snabbt var 95% kopierat från amerikansk rap medan 5% var äkta svensk, på sin höjd. Vilket gjorde svensk förortsrap till en "fejk" musikstil, per definition.

Att idioter på SR tyckte det var häftigt med billiga svenska USA-kopior, det får de själva stå för.

Det är bara att kolla upp vem som faktiskt lyssnar på svensk förortsrap, för ute i "förorten" lyssnar de på annat...
Citera
2025-11-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
alla jävla förortsblattar har fått för sig att de är 2Pac, och ska bli rappare ovanpå gängkriminell.

varje musikvideo och låt är likadan, med samma grejor: ansiktsmaskering, elsparkcyklar/moped/cross, någon flane som meckar hasch i en femhundring och någon annan flane som står och eldar på jointen som om det vore en sport. man ser glock 17 och glock 19 till förbannelse, och ofta en rostig gammal öststatsautomatkarbin. man ser sjukt töntiga t-shirts som blattarna seriöst betalat för där det står "free min neger" eller "free min arab". man ser klipp från dubai och en massa fula klockor på en arm. ibland någon trasig tjej som gått med på skaka rumpa i videon för en drink eller två. sen är det haglöfs och hoodrich såklart.

liksom vad fan? finns det verkligen INGET annat de kan lyfta fram? jag har precis beskrivit 95% av svensk förortsrap. en hel genre reducerad till en paragraf.

är det bara jag som är trött på skiten? alltså trött som i trött och jävligt oimponerad. får samma avsmak som när jag ser feta barn äta glass.

hade tänkt länka lite exempel, men då kommer något jävla mobboffer och hävdar att jag antingen gör reklam för dem eller "bara lyssnar på fel låtar/artister". sök själva, utbudet sinar inte precis....

rap och hiphop hade sin tid på 80 och 90 talet. visst finns det en del artister/låtsläpp som är riktigt bra och så men själen från nyss nämnda tid är bortblåst.

svensk rap/hiphop är styrt av araberna idag och låter precis som väntat, dåligt producerade beats, autotune som gör att rösten låter komprimerad utan dynamik osv osv, ingen musikalisk komposition, inga trummor förutom en jävla kickdrum 808 generic skit sample, ingen direkt precision när det gäller generell ljudkvalitet, ojämn volymnivå osv.

pratar man om låttexterna så har jag kanske hört en eller två låtar som inte handlar om kriminalitet som är helt okej att digga och lyssna på, men tyvärr är produktionen så undermålig att man tyvärr inte kan gunga med riktigt ordentligt... annars handlar de flesta låtar om ammunition och kalas och pengar, vokabulären är oftast inte så bred utan de flesta kopierar även varandra så det brukar kännas som att man lyssnar på samma låtskrivare fast en annan artist bara...
Citera
2025-11-07, 15:28
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Dra inte in Södertäljes stoltheter Shanghai i detta, första plattan är ju en svensk klassiker, den andra inte lika bra men godkänd dock
Citera
2025-11-08, 08:45
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire

5iftyy är den bästa rapparen i Sverige. Kommer alltid vara.
Citera
2025-11-08, 12:27
Medlem
murder4hires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
5iftyy är den bästa rapparen i Sverige. Kommer alltid vara.

går man efter störst genomslag och bara framgång överlag så är det väl, bland den här generationen, einar som tutar och kör över alla. vilket nog också spelade in när han blev klippt, då det måste vara jävligt pinsamt att vara blatterappare och ha en ensam liten svenne som helt tar över "deras egen" genre.

oavsett var på totempålen du vill ha den här negern så är hans texter så förutsägbara att han bör skickas till gulag av rena principskäl. nä, dig tar jag inte på allvar i den här diskussionen. han förkroppsligar liksom alla tillbehör och ämnen som jag tar upp i trådstarten. han saknar helt originalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in