2025-11-04, 15:07
Medlem
MrFishboys avatar
Allt fler använder AI, som alternativ till massmedia och ”Google”. Men det är inte riskfritt, jag valde att testa ChatGpt, för att se vad systemet egentligen är. Har varit väldigt skeptisk mot fenomenet och min skepticism blev inte mindre efter min undersökning.

Eftersom hypotesen är att AI skriver det som du vill läsa, så blir resultatet samma för mig som för ”alla” andra. Frågor som dyker upp och som rör frågor om samhälle, politik och ideologi.
Varför litar fler och fler på AI när den själv påstår att vi inte bör göra det?
Om vi undersöker resultatet som jag fick från AI, vad ger det oss för implikationer?
Fler och fler användare här på Flashback hänvisar till AI som någon sorts auktoritet och accepterar det som en auktoritet, är det en utveckling vi vill ha i samhället?

En del av min undersökning, som inte presenteras här, är en studie i mångkultur, ChatGpt var först väldigt positiv till mångkultur och försvarade fenomenet. Tills jag började plocka texter och argument som jag använt här på FB mot den, då ändrade den sin inställning och medgav sina misstag, något som blir viktigt i sammanhanget, då det återfinns fragment av det i texten som publiceras här.

ChatGpt:

Citera
2025-11-04, 15:08
Medlem
MrFishboys avatar
ChatGpt del 2;

Citera
2025-11-04, 15:08
Medlem
MrFishboys avatar
ChatGpt del 3;

Citera
2025-11-04, 16:18
Medlem
Nochillss avatar
Men kan AI:s LLM verkligen dra kritiska, subjektiva slutsatser idag på bara några få promptar?

Jag skulle då inte alls tro på detta. Det är ett verktyg, inte auktoritet.
Citera
2025-11-04, 17:34
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Men kan AI:s LLM verkligen dra kritiska, subjektiva slutsatser idag på bara några få promptar?

Jag skulle då inte alls tro på detta. Det är ett verktyg, inte auktoritet.

Det är ju exakt det som är det problematiska, att AI i likhet med massmedia användas som auktoritet och referens för ”sanning”, när det är ett verktyg fyllt av bias och ideologi.
Citera
2025-11-04, 17:36
Medlem
MrFishboys avatar
Här finns ju ett exempel på hur det blir problematiskt; (FB) För mycket AI-inlägg

Men inte varför det blir problematiskt.
Citera
2025-11-04, 20:18
Medlem
psychicsailors avatar
Det finns redan, och kommer komma mycket mer, generativ AI som är mer ofiltrerad, och du kan också göra din egen (med t ex Llama). Den kommer dock vara svagare i rå "tankekraft" än kommersiella färdiga tjänster.

Tricket när man pratar om kontroversiella ämnen är att styra den på detaljnivå. Om du vill ha ett alternativ till mainstream-uppfattningen om t ex Ukrainakriget, så gör kritiskt tänkande mer mekaniskt, t ex:
1) Ge mig 5 namn på erkända dissidentröster och minoriteter i Ukrainakrigsfrågan i Sverige.
2) Sammanfatta, en och en, deras position.
3) (ej i prompt) Välj en du tycker låter starkast.
4) Vad har denna geopolitiker X i sin tur kritiserats för?
5) Gör en fiktiv debatt mellan Geopolitiker X och Zelensky/Carl Bildt/Stepan Bandera /whoever.

Men om det är ett mer okontroversiellt ämne så kan man bara skriva:
"Alla tycker det är så bra att äta kreatin, men vad är möjliga problem som många inte tänker på?"

Och så kommer den faktiskt att komma med en rimlig kritik - i alla fall lika rimlig som när Svenne banan själv tänker kritiskt. Även om du formulerar dig halvdant, som ovan.

Rätt använt så tror jag dessutom att den hjälper dig genom att formulera processer. Alla tror att de tänker kritiskt.
Citera
2025-11-05, 14:10
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det finns redan, och kommer komma mycket mer, generativ AI som är mer ofiltrerad, och du kan också göra din egen (med t ex Llama). Den kommer dock vara svagare i rå "tankekraft" än kommersiella färdiga tjänster.

Tricket när man pratar om kontroversiella ämnen är att styra den på detaljnivå. Om du vill ha ett alternativ till mainstream-uppfattningen om t ex Ukrainakriget, så gör kritiskt tänkande mer mekaniskt, t ex:
1) Ge mig 5 namn på erkända dissidentröster och minoriteter i Ukrainakrigsfrågan i Sverige.
2) Sammanfatta, en och en, deras position.
3) (ej i prompt) Välj en du tycker låter starkast.
4) Vad har denna geopolitiker X i sin tur kritiserats för?
5) Gör en fiktiv debatt mellan Geopolitiker X och Zelensky/Carl Bildt/Stepan Bandera /whoever.

Men om det är ett mer okontroversiellt ämne så kan man bara skriva:
"Alla tycker det är så bra att äta kreatin, men vad är möjliga problem som många inte tänker på?"

Och så kommer den faktiskt att komma med en rimlig kritik - i alla fall lika rimlig som när Svenne banan själv tänker kritiskt. Även om du formulerar dig halvdant, som ovan.

Rätt använt så tror jag dessutom att den hjälper dig genom att formulera processer. Alla tror att de tänker kritiskt.

Fast hur många har ett grundläggande kritiskt tänkande och resonerar på ett sätt som ifrågasätter? Problemet som jag belyser är ju att gemene man accepterar svaren utan reflektion. Precis som de gör med massmedias tolkningar och vinklingar.

Skulle gemene man vara kritiskt disponerad skulle det inte vara ett problem.
Citera
2025-11-05, 14:36
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast hur många har ett grundläggande kritiskt tänkande och resonerar på ett sätt som ifrågasätter? Problemet som jag belyser är ju att gemene man accepterar svaren utan reflektion. Precis som de gör med massmedias tolkningar och vinklingar.

Skulle gemene man vara kritiskt disponerad skulle det inte vara ett problem.

100% Agree. Samtidigt som de flesta tycker att de är kritiskt tänkande.
Citera
2025-11-05, 15:44
Medlem
Arcanes avatar
AI kan inte skapa något som inte existerar. Till skillnad mot fakta-uppgifter finns det ju inget som är objektivt sant när det gäller åsikter, värderingar och ideologier. Det är som att fråga AI vilken som är den godaste glassen, den kan aldrig ge ett objektivt rätt svar på den frågan eftersom det är en helt subjektiv uppfattning vilken glass som är godast.

Men om man vill ha en AI som alltid ger svar i enlighet med ens personliga uppfattning så kan den ju tränas till det. Om man t.ex. vill ha en AI som alltid ger svar som är ”rätt” enligt en rasideologisk världsåskådning så är det ju bara att träna den på material från den miljön.
Citera
2025-11-05, 17:11
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
AI kan inte skapa något som inte existerar. Till skillnad mot fakta-uppgifter finns det ju inget som är objektivt sant när det gäller åsikter, värderingar och ideologier. Det är som att fråga AI vilken som är den godaste glassen, den kan aldrig ge ett objektivt rätt svar på den frågan eftersom det är en helt subjektiv uppfattning vilken glass som är godast.

Men om man vill ha en AI som alltid ger svar i enlighet med ens personliga uppfattning så kan den ju tränas till det. Om man t.ex. vill ha en AI som alltid ger svar som är ”rätt” enligt en rasideologisk världsåskådning så är det ju bara att träna den på material från den miljön.

Att gemene man inte är medveten om det skapar ju problem, det hänvisas ofta till vad AI har svarat som om det skulle vara fakta. Vilket är problemet som diskuteras här och i andra trådar. De flesta har svårt att särskilja värderingar, subjektiva uppfattningar, från en faktisk objektiv fakta. Det anser att vad de tycker, tror och känner ska likställas med fakta.

AI idag bygger på åsikter, men när gemene man hänvisar till AI svar presenteras det som fakta, vilket skapar problem.
Citera
2025-11-05, 19:10
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Att gemene man inte är medveten om det skapar ju problem, det hänvisas ofta till vad AI har svarat som om det skulle vara fakta. Vilket är problemet som diskuteras här och i andra trådar. De flesta har svårt att särskilja värderingar, subjektiva uppfattningar, från en faktisk objektiv fakta. Det anser att vad de tycker, tror och känner ska likställas med fakta.

AI idag bygger på åsikter, men när gemene man hänvisar till AI svar presenteras det som fakta, vilket skapar problem.

AI-modellerna i sig bygger inte på några värderingar, men däremot kan ju data som de tränas på göra det.

Frågar man AI om en faktauppgift så får man oftast (men inte alltid!) ett korrekt svar. Dessa faktauppgifter kan ju i sin tur användas till stöd för en värdering eller ett resonemang. På detta sätt kan ju AI vara ett väldigt användbart verktyg även i diskussioner. Men man kan naturligtvis inte hänvisa till AI för att hävda att ens värderingar är ”rätt”, har nog inte sett att det gjorts speciellt ofta eller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in