I våras när min far kom på besök från Spanien så fick han en tid på öron, näsa, hals för att kolla upp lite problem med andningen.
Han har rätt till samma vård i Sverige som vilken bosatt som helst, och har ett vitt papperskort från försäkringskassan som bekräftar detta.
Idag fick han en faktura från sjukhuset... på 4976 kronor
Givetvis kommer han att ringa imorgon för att höra vad i allsin dar det är som kan kosta så mycket, men jag är ändå nyfiken och lite orolig då det mycket väl kan behöva vara jag som behöver ta det då han är fattigpensionär, och jag vill höra redan idag från kunniga inom branschen.
Är detta en rimlig kostnad för ett besök som går på 10 minuter hos dem? På fakturan står det inga specifika detaljer, enbart "Besöket avser <personnummer> <namn> öron- näs och halsmottagning".
Nu vet jag inte exakt vad han gjorde där under besöket då jag jobbade, men det var ett väldigt kort besök som var över på 10 minuter. Jag vet också att inga större ingrepp gjordes.
Kan det vara så enkelt att de har missat att han har rätt till samma vård som vilken annan skriven svensk som helst, eller är ett besök i den här avdelningen så dyr?