• 1
  • 2
2025-11-03, 19:45
Medlem
Nihennas avatar
I våras när min far kom på besök från Spanien så fick han en tid på öron, näsa, hals för att kolla upp lite problem med andningen.

Han har rätt till samma vård i Sverige som vilken bosatt som helst, och har ett vitt papperskort från försäkringskassan som bekräftar detta.

Idag fick han en faktura från sjukhuset... på 4976 kronor

Givetvis kommer han att ringa imorgon för att höra vad i allsin dar det är som kan kosta så mycket, men jag är ändå nyfiken och lite orolig då det mycket väl kan behöva vara jag som behöver ta det då han är fattigpensionär, och jag vill höra redan idag från kunniga inom branschen.

Är detta en rimlig kostnad för ett besök som går på 10 minuter hos dem? På fakturan står det inga specifika detaljer, enbart "Besöket avser <personnummer> <namn> öron- näs och halsmottagning".

Nu vet jag inte exakt vad han gjorde där under besöket då jag jobbade, men det var ett väldigt kort besök som var över på 10 minuter. Jag vet också att inga större ingrepp gjordes.

Kan det vara så enkelt att de har missat att han har rätt till samma vård som vilken annan skriven svensk som helst, eller är ett besök i den här avdelningen så dyr?
Citera
2025-11-03, 19:52
Medlem
Sasha08s avatar
Om han var korrekt registrerad som svenskförsäkrad eller S1-intygsgodkänd pensionär, ska ett ÖNH-besök kosta 200–400 kr, inte 4976 kr.
Citera
2025-11-03, 19:52
Medlem
Har han EU kort och var vården nödvändig? Om din far saknar EU kort så söker man normalt ersättning i efterhand.
Citera
2025-11-03, 19:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
I våras när min far kom på besök från Spanien så fick han en tid på öron, näsa, hals för att kolla upp lite problem med andningen.

Han har rätt till samma vård i Sverige som vilken bosatt som helst, och har ett vitt papperskort från försäkringskassan som bekräftar detta.

Givetvis kommer han att ringa imorgon för att höra vad i allsin dar det är som kan kosta så mycket, men jag är ändå nyfiken och lite orolig då det mycket väl kan behöva vara jag som behöver ta det då han är fattigpensionär, och jag vill höra redan idag från kunniga inom branschen.

Är detta en rimlig kostnad för ett besök som går på 10 minuter hos dem? På fakturan står det inga specifika detaljer, enbart "Besöket avser <personnummer> <namn> öron- näs och halsmottagning".

Nu vet jag inte exakt vad han gjorde där under besöket då jag jobbade, men det var ett väldigt kort besök som var över på 10 minuter. Jag vet också att inga större ingrepp gjordes.

Kan det vara så enkelt att de har missat att han har rätt till samma vård som vilken annan skriven svensk som helst, eller är ett besök i den här avdelningen så dyr?
Är din far utskriven från Sverige, men boende i EU? Då har han enbart rätt till akut vård i Sverige. Är det frågan om planerad vård så måste han ha intyg från Försäkringskassan. Men det verkar han ju ha? Han får nog försöka få tag i ekonomiavdelningen och höra vad de har att säga.
Citera
2025-11-03, 19:55
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Om han saknar eu kort så går ett dylikt besök i sjukvården på det och ett besök i primärvården för ca 2000kr. Mest troligt har han inte haft rätt dokumentation med sig. Har han inte någon reseförsäkring?
Citera
2025-11-03, 19:57
Bannlyst
Citat:

Det känns som att du inte lämnat hela bakgrunden här??

3. Är han permanent bosatt i Spanien och är registrerad som avflyttad från Sverige?

2. Fattigpensionär som bor i Spanien? En sådan har jag aldrig stött på.

1. Sjukvård är sjukt dyrt. Så är det i alla länder. 5 lax för ett besök på akuten är inte på något sätt orimligt. Läkaren ska ha lön (ingår även att dokumentera i journalen), övriga i personalen ska ha lön, byggnaden kostar hyra, provtagning och lab kostar osv.

0. Bye bye.
Citera
2025-11-03, 19:59
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Om han var korrekt registrerad som svenskförsäkrad eller S1-intygsgodkänd pensionär, ska ett ÖNH-besök kosta 200–400 kr, inte 4976 kr.
Funderar på om de helt enkelt missat att ta det vidare då...

Nåja då vet vi. Då ska jag be honom trycka på och verkligen fråga.

Jag pratade med honom nu i telefonen, och detta var ett besök som han blev kallad till efter ett besök på vårdcentralen. Så han visade aldrig vårdkortet från F-kassan på plats.

Hoppas verkligen att detta går att justera i efterhand. Han åkte senare in på akuten för gallsten, och där har de informationen om vårdkortet, så jag har bett honom att nämna det till personen han ringer imorgon som har hand om fakturor. De kan dubbelkolla med akuten då föra tt bekräfta att han har rätt till vård.
Citera
2025-11-03, 20:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Nödvändig

"Han har rätt till samma vård i Sverige som vilken bosatt som helst"

Riktigt så enkelt är det inte, det gäller endast för vård som anses nödvändig under vistelsen i Sverige.

"för att kolla upp lite problem med andningen."
Låter inte helt nödvändigt.

Spanien kan ha vägrat att ersätta mottagningen, då måste patienten betala.
Senast redigerad av trottwell 2025-11-03 kl. 20:07.
Citera
2025-11-03, 20:02
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om han saknar eu kort så går ett dylikt besök i sjukvården på det och ett besök i primärvården för ca 2000kr. Mest troligt har han inte haft rätt dokumentation med sig. Har han inte någon reseförsäkring?
Han har ett vitt kort från försäkringskassan som ger honom rätt. Minns inte den exakta texten som står.

han låg också inne på akuten en månad senare, där detta f-kassekort funkade fintfint.

Citat:
Ursprungligen postat av BeyondRayban
Det känns som att du inte lämnat hela bakgrunden här??

3. Är han permanent bosatt i Spanien och är registrerad som avflyttad från Sverige?

2. Fattigpensionär som bor i Spanien? En sådan har jag aldrig stött på.

1. Sjukvård är sjukt dyrt. Så är det i alla länder. 5 lax för ett besök på akuten är inte på något sätt orimligt. Läkaren ska ha lön (ingår även att dokumentera i journalen), övriga i personalen ska ha lön, byggnaden kostar hyra, provtagning och lab kostar osv.

0. Bye bye.
3. Ja, stämmer. Han får dock pension från sverige och betalar skatt i Sverige. Han har ett vitt papperskort från försäkringskassan som ger honom rätt till vård här. Det har inte varit några problem med det tidigare. Exempelvis fick han akut åka in för gallsten en månad efter detta besök, och då räckte papperskortet från F-kassan fintfint.

2. Nu vet jag inte vad exakt som räknas som det visserligen, medn 13500 efter skatt. Kanske inte riktigt räknas som det.

1. Ja visst, men vare sig du eller jag betalar ju dit när vi går på besök. Och som nämnt har han ett krot som visar att han har samma rätt till vård som andra skrivna svenskar här.
Citera
2025-11-03, 20:02
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Funderar på om de helt enkelt missat att ta det vidare då...

Nåja då vet vi. Då ska jag be honom trycka på och verkligen fråga.

Jag pratade med honom nu i telefonen, och detta var ett besök som han blev kallad till efter ett besök på vårdcentralen. Så han visade aldrig vårdkortet från F-kassan på plats.

Hoppas verkligen att detta går att justera i efterhand. Han åkte senare in på akuten för gallsten, och där har de informationen om vårdkortet, så jag har bett honom att nämna det till personen han ringer imorgon som har hand om fakturor. De kan dubbelkolla med akuten då föra tt bekräfta att han har rätt till vård.

Ni bör absolut följa upp, Kontakta sjukhusets patientavgifts- eller fakturaenhet och be att de kontrollerar att han är registrerad som EU-försäkrad (visa EHIC-kort eller S1-blankett igen). Om sjukhuset inte ändrar, kontakta Försäkringskassan ;Enheten för internationell vård.
Citera
2025-11-03, 20:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nödvändig

"Han har rätt till samma vård i Sverige som vilken bosatt som helst"

Riktigt så enkelt är det inte, det gäller endast för vård som anses nödvändig under vistelsen i Sverige.
Spanien kan ha vägrat att ersätta mottagningen, då måste patienten betala.
Aha ok. Hmm, han har dock varit på vårdcentralen några gånger tidigare sedan han flyttade ner utan att faktureras mer än någon annan för det.
Citera
2025-11-03, 20:07
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Han har ett vitt kort från försäkringskassan som ger honom rätt. Minns inte den exakta texten som står.

han låg också inne på akuten en månad senare, där detta f-kassekort funkade fintfint.

3. Ja, stämmer. Han får dock pension från sverige och betalar skatt i Sverige. Han har ett vitt papperskort från försäkringskassan som ger honom rätt till vård här. Det har inte varit några problem med det tidigare. Exempelvis fick han akut åka in för gallsten en månad efter detta besök, och då räckte papperskortet från F-kassan fintfint.

2. Nu vet jag inte vad exakt som räknas som det visserligen, medn 13500 efter skatt. Kanske inte riktigt räknas som det.

1. Ja visst, men vare sig du eller jag betalar ju dit när vi går på besök. Och som nämnt har han ett krot som visar att han har samma rätt till vård som andra skrivna svenskar här.

Om han har den dokumentationen från försäkringskassan så borde det gälla. Han får kontakta ekonomiavdelningen. Det kan ha varit någon nitisk som sett honom som utvandrad (som jag antar han är) och då ska man behöva visa EU kort. Hade han haft ett sådant hade det inte varit något problem alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in