Kan ha missuppfattat vad han sa, men när jag kollade på senaste avsnittet av Efterlyst så tyckte jag att Hasse Aro sa att det numera är så att man ej får komma in i England om man har en dom på sig. Stämmer det?
Senast redigerad av torkskap1 2025-11-03 kl. 18:21.
Nä, bara att Hasse Aro sa i slutet av Efterlyst att "jag läste en intressant sak, folk som är dömda för brott inte kan komma in i Storbritannien längre" när han snackar med Thomas Bodström och åklagaren.
Men EU medborgare behöver inte visum till England.
Jo, som jag visade behöver du ett ETA. Det är ett elektroniskt visum. Precis som ett ESTA till USA.
Och när du ansöker får du svara på frågor om du dömts för brott.
Vad som händer om du svarar ja vet jag inte, jag har inte dömts för brott.
En del länder har sådana regler, ja. Minns att jag läste i en tidning för ett dussin år sedan att "Chris Brown inte får resa in i Kanada och arbeta/uppträda där på grund av alla sina brott" (det var efter att det bl a cirkulerat bilder på en blåslagen Rihanna, hans flickvän på den tiden). Somliga har fölreslagit att Trump borde stoppas vid gränsen med samma regel,. när han besökte grannlandet i norr.
Kan ha missuppfattat vad han sa, men när jag kollade på senaste avsnittet av Efterlyst så tyckte jag att Hasse Aro sa att det numera är så att man ej får komma in i England om man har en dom på sig. Stämmer det?
Nej det stämmer inte. Har man en dom senaste tolv månaderna, eller dömts till ett års fängelse eller mer, så får man inte ETA beviljat utan får söka vanligt visum. För att helt nekas inresa ska det rätt mycket till.
Dumt att gå via en kommersiell sida som antagligen tar mer betalt om man ska ansöka om ETA. https://www.gov.uk/eta/apply (UK staten) tar 16 pund och minskar antalet mellanhänder.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!