2025-11-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vilken översättning är det som du refererar till? Och kom inte och påstå att det finns ett original.

Läs tråden.
2025-11-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Läs tråden.
Eller så väljer du att svara på min fråga.

Att cherry-picka fungerar inte.
2025-11-03, 18:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det var Jesus själv som sade: "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav,inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett." - Matteus 5:17-20

"Lagen och profeterna" är GT.

Du påstår dig tro på Jesus men du menar att han ljuger kanske? Jesus är Guds Ord, Bibeln är Guds Ord.

Om jag minns rätt så tror du inte heller att Jesus är Gud utan någon form av ängel?

Vi är inte under Mose lag som kristna, men hela Bibeln är fortfarande Guds Ord.

"Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning." - 2 Timotheosbrevet 3:16-17
Lagen och profeterna är budskap och jag känner bara till vad Jesus sagt. Om sig själv: att han kom från Fadern och är hans son. Jag tror på allt som Jesus sa men knappt på något som kristna säger.
2025-11-03, 18:21
Medlem
rex144s avatar
Det finns många mycket starkare bevis än att förlita sig på siffror.
2025-11-03, 18:22
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att cherry-picka fungerar inte.
Cherry picking fungerar utmärkt när man vill bedra sig själv och andra.
2025-11-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lagen och profeterna är budskap och jag känner bara till vad Jesus sagt. Om sig själv: att han kom från Fadern och är hans son. Jag tror på allt som Jesus sa men knappt på något som kristna säger.

Gamla testamentet delas in i tre delar: Lagen, Profeterna och Skrifterna.

https://www.svenskakyrkan.se/kristen...la-testamentet

Jesus sade allt som står i Bibeln då Jesus är Gud och Bibeln är Guds Ord.
2025-11-03, 18:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
En kille bevisar här klart och tydligt att Bibeln (King James versionen ifrån 1611) inte är någon primitiv gammal sagobok, som en del ateister brukar påstå, utan Guds inspirerade Ord som innehåller helt omänsklig matte. Detta bevisar att den, precis som vi Bibeltroende kristna påstår, är inspirerad utav Guds Helige Ande.

Några exempel: många vet ju redan att "7" är Guds perfekta nummer som ofta återkommer i Bibeln, men visste du att hela boken består utav exakt 823 543 ord/siffror? 7x7x7x7x7x7x7=823 543. (7 upphöjt till 7).

Ett annat exempel: De första och sista orden ifrån de första och sista verserna i hela Bibeln (GT och NT) upprepas exakt 77 777 gånger i boken.

"Jesus"+"Christ" nämns exakt 777+777 gånger.

"The Father"+"The Word"+"Holy Ghost" nämns exakt 777 gånger.

Det här är bara några få exempel på mängder utav helt omöjlig matte som återkommer i Bibeln.

Kom förresten ihåg att Bibeln består utav 66 olika böcker/skriftrullar (både på hebreeiska och grekiska) ifrån helt olika tidsåldrar.
King James versionen är en sammansättning/översättning på engelska ifrån år 1611 och här har vi tydliga bevis på att den är felfri och inspirerad utav Guds Ande då ingen människa rimligtvis kan få ihop det här.

https://www.youtube.com/watch?v=XBJM8sSPTLU&t (The Elton Anomaly 7^7 | We Counted the Entire Bible)

https://www.youtube.com/watch?v=fSl_7q0M2fE (77,777 Discovery in FIRST and LAST Verses of the King James Bible)

https://www.youtube.com/watch?v=SNgYt4GZ9S8&t ([NEW!] Jaw-dropping 666 Discovery Utterly Proves the King James Bible is God's Preserved Word)

Frågeställning:
Får det här dig att börja ana att Bibeln kanske inte är någon gammal sagobok utan direkt ifrån Gud?

Hur förklarar du som är ateist att sådan här mirakulös matte förekommer i Bibeln om den inte är Gudsinspirerad?

Får det här dig som redan är kristen att vara mer försiktig med nya moderna bibelöversättningar? Då den här matten inte längre fungerar i dessa så bör de rimligtvis inte längre vara Guds felfria Ord.

Jag tror/vet personligen att Gud kan tala även genom andra översättningar även om de inte längre är perfekta. Man bör däremot vara väldigt skeptisk och försiktig med översättningar där man ändrat för mycket.

Som så mycket annat är detta bara rent nonsens som någon har hittat på.

King James-versionen anses traditionellt ha en ordräkning på cirka 783 137 ord, så för att komma fram till det egentliga antalet skulle vara 823 543 så krävs ett mycket specifikt och okonventionellt räknesätt som inkluderar att även ord och titlar som finns på Bibelförsättsblad, innehållsförteckningen och själva siffrorna för kapitel och vers ska räknas som ord.

Det finns inga trovärdiga, oberoende statistiska källor som bekräftar att en specifik kombination av ord från de första och sista verserna skulle upprepas exakt 77 777 gånger. Vissa förespråkare av KJV-kod hävdar att det stämmer, men de använder då specifika ordval och varianter av ord och vissa speciella räknemetoder för att uppnå den siffran, vilket alltså egentligen visar att metoden är anpassad till att få det resultatet snarare än att det skulle vara på det viset avsiktligt från början.

Och räkningar på namnet "Jesus" visar att det förekommer 942 gånger och "Christ" 555 gånger i KJV, så att få det till exakt 777 + 777 kräver väldigt uppfinningsrika räknemetoder.
2025-11-03, 18:24
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Precis.
Bibeln är såå exakt sann.

Exempelvis så står det att ingen känner Gud.
Inte en enda en.

Så träffsäkert.
2025-11-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Det finns det definitivt. Jag är inte kristen pga saker som detta utan för att jag fått möta Gud och har en personlig relation med Jesus.

För somliga andra kan det dock vara en ögonöppnare.
2025-11-03, 18:25
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
En kille bevisar här klart och tydligt att Bibeln (King James versionen ifrån 1611) inte är någon primitiv gammal sagobok, som en del ateister brukar påstå, utan Guds inspirerade Ord som innehåller helt omänsklig matte. Detta bevisar att den, precis som vi Bibeltroende kristna påstår, är inspirerad utav Guds Helige Ande.

Några exempel: många vet ju redan att "7" är Guds perfekta nummer som ofta återkommer i Bibeln, men visste du att hela boken består utav exakt 823 543 ord/siffror? 7x7x7x7x7x7x7=823 543. (7 upphöjt till 7).

Ett annat exempel: De första och sista orden ifrån de första och sista verserna i hela Bibeln (GT och NT) upprepas exakt 77 777 gånger i boken.

"Jesus"+"Christ" nämns exakt 777+777 gånger.

"The Father"+"The Word"+"Holy Ghost" nämns exakt 777 gånger.

Det här är bara några få exempel på mängder utav helt omöjlig matte som återkommer i Bibeln.

Kom förresten ihåg att Bibeln består utav 66 olika böcker/skriftrullar (både på hebreeiska och grekiska) ifrån helt olika tidsåldrar.
King James versionen är en sammansättning/översättning på engelska ifrån år 1611 och här har vi tydliga bevis på att den är felfri och inspirerad utav Guds Ande då ingen människa rimligtvis kan få ihop det här.

https://www.youtube.com/watch?v=XBJM8sSPTLU&t (The Elton Anomaly 7^7 | We Counted the Entire Bible)

https://www.youtube.com/watch?v=fSl_7q0M2fE (77,777 Discovery in FIRST and LAST Verses of the King James Bible)

https://www.youtube.com/watch?v=SNgYt4GZ9S8&t ([NEW!] Jaw-dropping 666 Discovery Utterly Proves the King James Bible is God's Preserved Word)

Frågeställning:
Får det här dig att börja ana att Bibeln kanske inte är någon gammal sagobok utan direkt ifrån Gud?

Hur förklarar du som är ateist att sådan här mirakulös matte förekommer i Bibeln om den inte är Gudsinspirerad?

Får det här dig som redan är kristen att vara mer försiktig med nya moderna bibelöversättningar? Då den här matten inte längre fungerar i dessa så bör de rimligtvis inte längre vara Guds felfria Ord.

Jag tror/vet personligen att Gud kan tala även genom andra översättningar även om de inte längre är perfekta. Man bör däremot vara väldigt skeptisk och försiktig med översättningar där man ändrat för mycket.
Nu kanske det kommer som en chock för dig, men bibeln är inget bevis för bibeln. Det funkar inte så.
2025-11-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Som så mycket annat är detta bara rent nonsens som någon har hittat på.

King James-versionen anses traditionellt ha en ordräkning på cirka 783 137 ord, så för att komma fram till det egentliga antalet skulle vara 823 543 så krävs ett mycket specifikt och okonventionellt räknesätt som inkluderar att även ord och titlar som finns på Bibelförsättsblad, innehållsförteckningen och själva siffrorna för kapitel och vers ska räknas som ord.

Det finns inga trovärdiga, oberoende statistiska källor som bekräftar att en specifik kombination av ord från de första och sista verserna skulle upprepas exakt 77 777 gånger. Vissa förespråkare av KJV-kod hävdar att det stämmer, men de använder då specifika ordval och varianter av ord och vissa speciella räknemetoder för att uppnå den siffran, vilket alltså egentligen visar att metoden är anpassad till att få det resultatet snarare än att det skulle vara på det viset avsiktligt från början.

Och räkningar på namnet "Jesus" visar att det förekommer 942 gånger och "Christ" 555 gånger i KJV, så att få det till exakt 777 + 777 kräver väldigt uppfinningsrika räknemetoder.

Han visar precis hur han räknar och ger svar på precis det du tar upp ifall du tittar på filmerna jag länkade i TS.
2025-11-03, 18:29
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Det finns det definitivt. Jag är inte kristen pga saker som detta utan för att jag fått möta Gud och har en personlig relation med Jesus.

För somliga andra kan det dock vara en ögonöppnare.
Du har inte mött Gud och du har ingen relation alls med Jesus .
Det står ju klart och tydligt i den goda boken.

Läs bara vilken frukt du ska bära ifall du verkligen var andlig.

Det står också vilken frukt som den köttsliga bär.
Det är den frukt du bär.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2025-11-03 kl. 18:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in