Idag, 12:33
Medlem
Som rubriken säger, vad är poängen med sjukt långa handläggningstider? Framför allt vad gäller offentlig förvaltning men också privata företag.
Min enda rimliga gissning är att man tappar en del av kön som tröttnar att vänta. Annars tar det väl lika, eller kortare, tid att handlägga ärenden på en gång?
Det borde lagstiftas om maximala handläggningstider.
Citera
Idag, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Som rubriken säger, vad är poängen med sjukt långa handläggningstider? Framför allt vad gäller offentlig förvaltning men också privata företag.
Min enda rimliga gissning är att man tappar en del av kön som tröttnar att vänta. Annars tar det väl lika, eller kortare, tid att handlägga ärenden på en gång?
Första ordet i namnet på forumskategorin du lade tråden i borde ju vara en hint?
Citera
Idag, 13:25
Medlem
Citat:

Vad är en orimlig handläggningstid? Kan bero på 100 olika faktorer, överbelastning är väl den vanligaste. Är det ett ärende som tex uppehållstillstånd är varenda omständighet viktig att pröva i ett enskilt ärende vilket drar ut på tiden. Även där finns det faktist lagkrav på hur lång tid handläggningen ska ta, men likt många bestämmelser finns det ofta fler undantag och just uppehållstillstånd som i mitt exempel är inget undantag angående möjligheter till förläggning av tidsfristen under vissa omständigheter.
Citera
Idag, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Vad är en orimlig handläggningstid? Kan bero på 100 olika faktorer, överbelastning är väl den vanligaste. Är det ett ärende som tex uppehållstillstånd är varenda omständighet viktig att pröva i ett enskilt ärende vilket drar ut på tiden. Även där finns det faktist lagkrav på hur lång tid handläggningen ska ta, men likt många bestämmelser finns det ofta fler undantag och just uppehållstillstånd som i mitt exempel är inget undantag angående möjligheter till förläggning av tidsfristen under vissa omständigheter.
En orimlig handläggningstid är den effektiva tid utöver det tar för en myndighet att genomföra nödvändiga kontroller och fatta beslut. Överbelastning kan vara en anledning men om den inte endast är tillfällig är det helt uppenbart en felaktig dimensionering av myndigheten.
Citera
Idag, 15:09
Medlem
Det är en gammal klassiker.
Man skall alltid ha skrivbordet fullt med papper, då ser man överhopad ut.
Har man ett tomt skrivbord så är det någon som kommer med en bunt papper som du skall gå igenom,

Det är lättare att eska pengar och få mer personal om man verkar utarbetad och att nuvarande arbete inte hinns med.
Kö är bra.
Krogar har köer trots att det är helt tomt därinne.
Det lockar folk.

Du kommer ändå snällt vänta på din tur.
Du orkar inte ens åka upp till Stockholm o skrika över att systemet är helt trasigt.
Citera
Idag, 15:16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
hur skulle en sådan lagstiftning se ut?
det är ju olika tider för varje myndighet och för olika ärenden?
Däremot finns det ju riktlinjer i förvaltnngslagen och JO har ju massa fall son fungerar som rättslikare.
Räcker inte det menar du?
Citera
Idag, 16:22
Medlem
För att ingen vill arbeta nuförtiden.
Alla vill gå hemma och vabba och vara föräldralediga, då blir det så här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in