2025-11-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Får Donald Trump när jag frågar (använder gpt 5)
Jag använde något gratis chatgpt.

Är det inte Trumps förra presidentperiod den åsyftar då?

Enklast är väl att fråga när den senast blev uppdaterad, hur nya uppgifter den har tillgång till.

Hur som helst, så höga räntor som Ts beskrev, omkring 4% det ger ingen bank längre...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-03 kl. 17:10.
2025-11-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag använde något gratis chatgpt.

Är det inte Trumps förra presidentperiod den åsyftar då?

Enklast är väl att fråga när den senast blev uppdaterad, hur nya uppgifter den har tillgång till.

Hur som helst, så höga räntor som Ts beskrev, omkring 4% det ger ingen bank längre...

Nej, har ChatGPT Enterprise genom jobbet.
2025-11-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ok. Frågade gratis chatgpt nu igen, fick samma svar. Senaste update 2021, skandal...
2025-11-03, 17:26
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Använde min andra app "Perplexity" och det va bättre uppdaterat.

" Storbankerna erbjuder generellt lägre sparränta, ofta strax under 2,5% på vanliga sparkonton."
2025-11-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ok. Frågade gratis chatgpt nu igen, fick samma svar. Senaste update 2021, skandal...

Bad du om att den skulle söka på nätet?
Annars kan den själv hitta på något, en kollega ville ha snittpriset för en aktie under en period och fick något konstigt svar och vad om en genomgång och visade sig att alla verkningarna var rätt men de ingående värdena per dag var bara exempel som ChatGPT hade hittat på. När kollegan uttryckligen bad ChatGPT om att hämta ingångsvärdena på nätet så blev resultatet korrekt.
2025-11-03, 17:36
Medlem
Citat:
Bad du om att den skulle söka på nätet?
Annars kan den själv hitta på något, en kollega ville ha snittpriset för en aktie under en period och fick något konstigt svar och vad om en genomgång och visade sig att alla verkningarna var rätt men de ingående värdena per dag var bara exempel som ChatGPT hade hittat på. När kollegan uttryckligen bad ChatGPT om att hämta ingångsvärdena på nätet så blev resultatet korrekt.
Nää.
Har bett den gå ut på nätet förr, det är den ej tillåten att göra, den kan alltså ej detta.
Ja att den fabulerar är väl känt, finns många exempel på det...
2025-11-03, 19:56
Medlem
Dum fråga men behöver svar av nyfikenhet Vad är räntan på Swedbanks sparkapitalkonto? Står 0,1% på över 50k. Är det per månad då? Minns att jag hade 500k på ett sådant konto och fick vi årsskiftet ca 10 000 (alltså 2% ränta) på ett år. Har inte pengarna kvar där nu men får inte ihop det?
2025-11-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Låt oss säga att jag vill spara utan att göra uttag under 12 mån vad är då en bra ränta? Tänkte öppna ett sparkonto hos Nordea.

Såhär säger chat gpt.

Bundet sparkonto / fast ränta

Här binder du pengarna i t.ex. 6, 12 eller 24 månader.

En bra ränta just nu ligger ofta på:

6 månader: ca 4,0–4,2 %

12 månader: ca 4,3–4,6 %

24 månader: ca 4,5–4,8 %

Kan du få 4.8% NU?????

Aldrig.
2025-11-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo
Dum fråga men behöver svar av nyfikenhet Vad är räntan på Swedbanks sparkapitalkonto? Står 0,1% på över 50k. Är det per månad då? Minns att jag hade 500k på ett sådant konto och fick vi årsskiftet ca 10 000 (alltså 2% ränta) på ett år. Har inte pengarna kvar där nu men får inte ihop det?

Tror jag har svaret på min egen fråga. Swedbank har helt enkelt 0,1% ränta nu och hade 2 % för något år sedan! 0,1% är ju helt otroligt! Smått chokad. Har dock bara 100k kvar där, men borde flyttas. Tur jag flyttade övriga pengar.
2025-11-03, 21:11
Medlem
TheJesuits avatar
Tips från coachen: Hittar du en riktigt bra och hög ränta och läser att den är "riskfri" (alltså att den har en insättningsgaranti --> risken = risken att Sverige ställer in sina betalningar) så glöm inte kolla hos Riksgälden att ditt kreditinstituts org.nummer och sparform verkligen finns med på Riksgäldens hemsida! Annars har du en kreditrisk och kank lika gärna köpa aktier eller annat med hög avkastning.
2025-11-03, 22:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Låt oss säga att jag vill spara utan att göra uttag under 12 mån vad är då en bra ränta? Tänkte öppna ett sparkonto hos Nordea.

Såhär säger chat gpt.

Bundet sparkonto / fast ränta

Här binder du pengarna i t.ex. 6, 12 eller 24 månader.

En bra ränta just nu ligger ofta på:

6 månader: ca 4,0–4,2 %

12 månader: ca 4,3–4,6 %

24 månader: ca 4,5–4,8 %
Säg efter mig:

👏 ChatGPT 👏 är 👏 en 👏 språkmodell 👏 och 👏 besitter 👏 varken 👏 kunskap 👏 eller 👏 analytisk 👏 förmåga. Fattar du nu?

Används google istället så ser du direkt vad en rimlig sparränta ligger på nuförtiden. Nämligen runt 2-3% max. Se https://www.konsumenternas.se/konsum...nton---rantor/

Idiot.
2025-11-04, 02:12
Medlem
Känns som att jag förlorar hjärnceller av att läsa den här tråden..
Ni får ha så kul..
Med vad i sjuttons namn ni sysslar med

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in