2025-11-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Du kan ju fråga den hallucinerande chatbotten var den hittade de räntorna då. Om du istället hade varit en "boomer" och använt en vanlig sökmotor så hade du troligen fått en länk till t.ex. compricer där du kan jämföra aktuella riktiga sparräntor istället för några hitte-på-siffror från någon värdelös jävla bot.

https://upplandsparkapital.se/investeringsalternativ/

https://www.svd.se/a/kRp1eQ/sa-runda...-den-nya-lagen

https://www.allabolag.se/foretag/upp.../2K3Y0U0I5YE9Q
2025-11-03, 16:11
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
ChatGPT tar antagligen inte in att du avser svenska räntor, varje valuta har ju sina räntenivåer så vad som.är bra beror på.

Killar man hos tex Compricer finns det inte någon som ger över 3% för 6mån bindning.

Så 4,0-4,2 är antingen något ChatGPT hallucinerat eller från någon annan finiansmarknad än den svenska.
Det va därför jag kollade med er, kändes lite vridet.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det finns en tråd om sparkonton med hög ränta. (FB) Tråden om sparkonton med hög ränta

Själv har jag Sbab, de kanske inte har den absolut bästa räntan, men tillräckligt. https://www.sbab.se/
Har mitt bolån där. Är det rekommenderat att ha sparkonto på samma bank som man har bolån hos? Kanske inte gör något?
2025-11-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
https://upplandsparkapital.se/investeringsalternativ/
Det den "banken" erbjuder är inte ett sparkonto. Och räntan är förväntad, om man nu ska kalla det för ränta, snarare beräknad avkastning.

Så här står det på den länkade sidan,
Att investera i krediter medför alltid en risk att man inte får tillbaka sina pengar!
2025-11-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har mitt bolån där. Är det rekommenderat att ha sparkonto på samma bank som man har bolån hos? Kanske inte gör något?
Ja varför inte. Sedan finns det de som ger bättre ränta.
2025-11-03, 16:20
Medlem
Citat:
Det den "banken" erbjuder är inte ett sparkonto. Och räntan är förväntad, om man nu ska kalla det för ränta, snarare beräknad avkastning.

Att investera i krediter medför alltid en risk att man inte får tillbaka sina pengar!

Intressant, de rundar förbudet mot inlåning för icke-banker genom att kalla det kreditförmedling.

Det är i princip ett nytt Loanland? Eller misstolkar jag?
2025-11-03, 16:23
Medlem
Citat:

Stämmer bra!
Det är en investerings bank.

Men, dom finns fortfarande kvar och det är högre "ränta" än specifika spar banker.. Om man nu kan tänka sig placera pengar
Senast redigerad av Chilledippen 2025-11-03 kl. 16:25.
2025-11-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Stämmer bra!
Det är en investerings bank.

Men, dom finns fortfarande kvar och det är högre "ränta" än specifika spar banker
Jo, men det är inte ett sparkonto, något man ska ha klart för sig innan man sätter in sina pengar där.
2025-11-03, 16:27
Medlem
Citat:
Intressant, de rundar förbudet mot inlåning för icke-banker genom att kalla det kreditförmedling.

Det är i princip ett nytt Loanland? Eller misstolkar jag?
Absolut inte, du investerar i krediter, så det handlar inte om sparkonton. Sedan är det möjligt att de inte är supertydliga med det.
2025-11-03, 16:29
Medlem
Citat:
ChatGPT tar antagligen inte in att du avser svenska räntor, varje valuta har ju sina räntenivåer så vad som.är bra beror på.

Killar man hos tex Compricer finns det inte någon som ger över 3% för 6mån bindning.

Så 4,0-4,2 är antingen något ChatGPT hallucinerat eller från någon annan finiansmarknad än den svenska.
Beror på att Chatgpt inte får sina uppgifter uppdaterade ofta nog.

Frågade Chatgpt om hur nya uppgifter den har (min fråga var om Ukrainakriget) Chatgpt svarade att den har inga uppgifter nyare än från 2023.

Chatgpt säger tex att Biden är president i USA, fortfarande.

År 2023 hade vi väl ungefär den räntenivån, i nischbankerna, som Ts visar.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-03 kl. 16:37.
2025-11-03, 16:51
Medlem
Citat:
Absolut inte, du investerar i krediter, så det handlar inte om sparkonton. Sedan är det möjligt att de inte är supertydliga med det.

Loanland fungerade så att man flyttade över pengar till loanland, sen var det folk som ville låna pengar och då valde man vilka man ville låna ut till..sen kunde det bli så att de betalade tillbaka snabbare och då fick man inte lika stor avkastning som man räknat med. Kunde ju också bli så att de inte betalade tillbaka och då ordnade Loanland med inkasso etc.
2025-11-03, 16:53
Medlem
Citat:
Loanland fungerade så att man flyttade över pengar till loanland, sen var det folk som ville låna pengar och då valde man vilka man ville låna ut till..sen kunde det bli så att de betalade tillbaka snabbare och då fick man inte lika stor avkastning som man räknat med. Kunde ju också bli så att de inte betalade tillbaka och då ordnade Loanland med inkasso etc.
Det är inte ett sparkonto, så enkelt är det. Om det sedan är en bra investeringsform eller inte har inte med saken att göra. Det är inget sparkonto.
2025-11-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Beror på att Chatgpt inte får sina uppgifter uppdaterade ofta nog.

Frågade Chatgpt om hur nya uppgifter den har (min fråga var om Ukrainakriget) Chatgpt svarade att den har inga uppgifter nyare än från 2023.

Chatgpt säger tex att Biden är president i USA, fortfarande.

År 2023 hade vi väl ungefär den räntenivån, i nischbankerna, som Ts visar.

Får Donald Trump när jag frågar (använder gpt 5)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in