2025-11-03, 10:37
Medlem
Nightsorrows avatar
God dag.

Har bestämt mig för att byta ut min nuvarande PC, den har tjänat mig troget i 10 år, men nu märks det att den inte riktigt hänger med längre. När jag skaffade den för 10 år sedan hade jag lite koll på vilka komponenter som var vettiga och prisvärda, men jag har inte hållit det uppdaterat alls. Så i dagsläget är jag ganska vilsen vad gäller detta, vilket är lite synd då gaming är min primära hobby, samt sättet man håller kontakten med vännerna man haft i 30 år.

Så för att göra processen enkel för mig tittade jag runt på lite olika sidor efter en färdigbyggd burk, och fastnade för denna: Inet System G70 R7X3D/5070 Ti
Hört en del gott om 5070 Ti varianten, men det är också den enda delen jag har ens en susning om.

Så min fråga till den samlade PC-byggar intelligensen här på Flashback är om detta är en vettig konstruktion? Finns det delar som är helt värdelösa? Är vissa delar överdimensionerade i prestanda kontra resten, eller är det något specifikt som slackar efter?

Tänkte vänta tills Black Friday, se om det går att få ett något bättre pris. Också testat att bygga samma dator i Inets Datorbyggare, och där blir den enbart marginellt dyrare så det går att byta ut komponenter utan större konstigheter. Dock får jag även bytta chassi, för det kommer inte in förrän i februari, och vill ha en ny burk innan dess.

Väldigt tacksam för all input och tankar ni kan komma med.
Ha det fint!
Citera
2025-11-03, 11:39
Medlem
Som helhelt är datorn välbyggd och delarna fungerar bra ihop. RAMet är bra, moderkortet kanske lite mindre men den är den komponent jag själv brukar snåla med vid byggen då de flesta klarar det man ska med de till. Köpa moderkort för flera tusen gör oftast ingen nytta såvida du inte uppdaterar samma platform stup i kvarten.
GPUn är väl mycket hype på och när de påstod att det var 4090-prestanda så ljög de rätt ut så av principskäl hade jag inte köpt den men det är en klart bra produkt som gör det du behöver, speciellt med 16GB VRAM. Allt hänger lite på vad du spelar nu och planerar att spela i framtiden. Det är oftast GPUn som behöver bytas ut men den platform du sitter på med en R7 9800X3D lär hålla jävligt länge då just dessa processorer är otroligt finslipade. Även äldre Ryzen är idag tillräckliga för alla spel som finns och eventuellt släpps inom en snar framtid så den är rätt så framtidssäker.

Vad gäller prisvärdhet är jag mindre säker eftersom jag byggde dator senast några år sedan och planerar inga byggen inom en snar framtid (byggde när 3090 kom ut ungefär).

Jag hade dock rådit dig att, om du kan, vänta typ några veckor. Snart är det Black week och all den skiten, samt jul på gång. Du lär få antingen detta eller ett likvärdigt paket billigare mistänker jag.
Citera
2025-11-03, 18:52
Medlem
Kalaskula544s avatar
Som nämnts, invänta BF. Det kan löna sig.
Citera
2025-11-03, 19:47
Moderator
memymos avatar
PC: köpråd - bärbart --> PC: köpråd - stationärt
/Moderator
Citera
2025-11-03, 19:54
Medlem
Du vinner en del på att välja delar själv och låta Inet bygga ihop datorn mot att ta en färdigbyggd.

Sweclockers har just uppdaterat sina exempeldatorer:

https://www.sweclockers.com/artikel/40809-ramverket-uppdatering-november-2025

Har ett datorbygge hos Inet i nuläget och utgick från Swecs ena burk och justerade efter eget tycke.
Använde Inets Datorbyggare så att alla delar skulle passa.

Sen när det gäller licens för Windows så finns det legitima sajter där det kostar runt 200 kr för en äkta licens.
Citera
2025-11-04, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightsorrow
God dag.

Har bestämt mig för att byta ut min nuvarande PC, den har tjänat mig troget i 10 år, men nu märks det att den inte riktigt hänger med längre. När jag skaffade den för 10 år sedan hade jag lite koll på vilka komponenter som var vettiga och prisvärda, men jag har inte hållit det uppdaterat alls. Så i dagsläget är jag ganska vilsen vad gäller detta, vilket är lite synd då gaming är min primära hobby, samt sättet man håller kontakten med vännerna man haft i 30 år.

Så för att göra processen enkel för mig tittade jag runt på lite olika sidor efter en färdigbyggd burk, och fastnade för denna: Inet System G70 R7X3D/5070 Ti
Hört en del gott om 5070 Ti varianten, men det är också den enda delen jag har ens en susning om.

Så min fråga till den samlade PC-byggar intelligensen här på Flashback är om detta är en vettig konstruktion? Finns det delar som är helt värdelösa? Är vissa delar överdimensionerade i prestanda kontra resten, eller är det något specifikt som slackar efter?

Tänkte vänta tills Black Friday, se om det går att få ett något bättre pris. Också testat att bygga samma dator i Inets Datorbyggare, och där blir den enbart marginellt dyrare så det går att byta ut komponenter utan större konstigheter. Dock får jag även bytta chassi, för det kommer inte in förrän i februari, och vill ha en ny burk innan dess.

Ha det fint!
vad har du för dator nu då som hållt i 10 år?
Citera
2025-11-04, 09:47
Medlem
Jag hade hellre kört på ett RTX 5080 och 9700x processor, så länge du inte vill ha extremt höga fps i typ cs eller spelar cpu intensiva spel som typ flight simulator.
Citera
2025-11-04, 10:54
Medlem
Nightsorrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faust1
vad har du för dator nu då som hållt i 10 år?

En Intel i7-4790, 4 kärnor, 8 trådar. GeForce GTX 980 Ti.

Citat:
Ursprungligen postat av extremt.cool
Jag hade hellre kört på ett RTX 5080 och 9700x processor, så länge du inte vill ha extremt höga fps i typ cs eller spelar cpu intensiva spel som typ flight simulator.

Spelar hyfsat CPU-intensiva spel, har lite svårt att bedöma exakt vad som belastas mest.

Summa summarum, så är Inets ett bra alternativ, och tycker även att sweclockers RAMverk gav vettigt alternativ. Blir nog att göra en närmare granskning, samt se hur prisskillnaden utvecklas när vi närmar oss Black Friday, kan ju alltid hoppas på någon sänkning i alla fall.

Tack för hjälpen alla, har mer att gå på nu.
Citera
2025-11-04, 11:37
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightsorrow
God dag.

Ha det fint!

Jag köpte liknande från Inet fast med 7800X3D och 5070Ti OC. Och så var jag så ful så jag köpte delarna separat och byggde datorn själv vilket innebär att jag sparade så jag fick med en 2Tb M2 Nvme och 5070Ti istället för vanliga 5070 för samma pris.

Är det främst spelprestanda du vill ha och du spelar i 1440p så ska du som jag ha en X3D processor. Det är irrelevant om andra icke X3D-processorer kan prestera likvärdigt i vissa spel eller i program. X3D är kungen över lag för spel vilket du enkelt ser på tex Hardware Unboxed eller andra pålitliga testare.

I 1440p och över är det grafikkortet som blir allt viktigare och hade jag varit dig så hade jag undersökt om du kan välja 7800X3D istället och få pengar till ett 5080. Köper du delarna separat, bygger själv och väljer 7800X3D borde du få några tusen över till tex 5080.
Citera
2026-02-25, 18:12
Medlem
Hej tittade på denna billiga datorhttps://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/stationar-dator/hp-omnidesk-slim-s03-0802no-intel3008512-stationar-dator/916312

Kostar bara 6.490 och verkar ju klara alla spel eftersom man får ett gamepass i 3 månader och kan spela hundratals spel, jag bara undrar klarar den av stora spel som kommande grand theft auto 6?

Tycker den ser så liten ut men det kanske inte spelar någon roll idag?

Vad säger ni som är mer datakunniga och gamers?
Citera
2026-02-25, 19:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Hej tittade på denna billiga datorhttps://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/stationar-dator/hp-omnidesk-slim-s03-0802no-intel3008512-stationar-dator/916312

Kostar bara 6.490 och verkar ju klara alla spel eftersom man får ett gamepass i 3 månader och kan spela hundratals spel, jag bara undrar klarar den av stora spel som kommande grand theft auto 6?

Tycker den ser så liten ut men det kanske inte spelar någon roll idag?

Vad säger ni som är mer datakunniga och gamers?

Konstigt att den säljs med gamepass då den inte lämpar sig för spelande i någon större utsträckning.
Citera
2026-02-26, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Konstigt att den säljs med gamepass då den inte lämpar sig för spelande i någon större utsträckning.

Hej!

Vad menar du med i någon större utsträckning?
Tror du det kommer bli lagg när man spelar? eller blir det bara lite sämre grafik och andra småsaker som kan vara viktiga för vissa, men för mig spelar sådana saker ingen roll.

Men idag när man spelar online spel behöver man verkligen en riktigt kraftfull dator, jag menar streamar man inte själva spelet och problemet ligger så att säga hos leverantören?

Har idag en 10 år gammal lenovo och kan spela alla spel, men ibland kan det uppstå så kallad lagg, när man spelar onlinespel, vilket är anledningen till ny dator.

Fan det är svårt idag att kunna veta exakt vad man behöver, samtidigt som all info man får inte säger mig ett skit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in