2025-11-03, 10:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Var brottslingarna förklädd till fångar på rymmen?

https://www.sverigesradio.se/artikel...kan-ha-stulits

" I helgen inträffade ett inbrott i stadshuset i Kumla där mobiltelefoner, datorer och surfplattor stulits. Enligt tf kommundirektören Anne-Lie Carlos Jeansson har gärningspersonerna varit inne på socialförvaltningen, där känsliga personuppgifter hanteras.

Kommunen kan därför inte utesluta att en personuppgiftsincident inträffat. Under måndagen arbetar polisen på platsen och kommunhuset är avspärrat.

”Vi försöker fokusera på att verksamheten ska kunna fortgå”, säger Anne-Lie Carlos Jansson. "

Tillägg: kommunen har nära 23 000 invånare så får nog räknas, som liten trots Sveriges största fängelse.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-11-03 kl. 10:10.
Citera
2025-11-03, 11:09
Medlem
Eftersom det är i Stadshuset (Kommunhuset), så får man hoppas på att det finns övervakningsfilmer på inbrottstjuvarna.
Citera
2025-11-03, 15:00
Medlem
I NA står det att inbrottslarmet aktiverats men att ingen åkt ut på det?! Wtf? Det måste väl vara det viktigaste larmet kommunen har? Ingen annanstans nämns detta vad jag kan se. Jag vill gärna få svar på varför det kunde bli så? Och om tjuvarna sprang runt där på flera våningar under en längre tid undrar man hur de kunde göra det, hade de taggar och nycklar? Det är ju låsta dörrar överallt! Visste de att ingen skulle åka på larmet? Och varför är vi kommuninvånare inte bättre skyddade än så?
Citera
2025-11-03, 22:56
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvalie
I NA står det att inbrottslarmet aktiverats men att ingen åkt ut på det?! Wtf? Det måste väl vara det viktigaste larmet kommunen har? Ingen annanstans nämns detta vad jag kan se. Jag vill gärna få svar på varför det kunde bli så? Och om tjuvarna sprang runt där på flera våningar under en längre tid undrar man hur de kunde göra det, hade de taggar och nycklar? Det är ju låsta dörrar överallt! Visste de att ingen skulle åka på larmet? Och varför är vi kommuninvånare inte bättre skyddade än så?
Tidigare historik med falsklarmm/festande lokalpolitiker??

SVT har tidslinjen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...-larmades-inte

" Enligt kommundirektören Anne-Lie Carlos Jeansson aktiverades byggnadens inbrottslarm någon gång mellan klockan 02 och 04 under natten mot söndagen.

Samtidigt bekräftar hon att det var en anställd som upptäckte att brottet hade inträffat och vill inte svara på om kommunen fick kännedom om inbrottet under natten – eller varför det dröjde innan polisen kontaktades.

Samtidigt bekräftar hon att det var en anställd som upptäckte att brottet hade inträffat och vill inte svara på om kommunen fick kännedom om inbrottet under natten – eller varför det dröjde innan polisen kontaktades."

De ansvariga skyller inte på Verisure..... än.
Citera
2025-11-04, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvalie
Tja, vad jag läst är de inte så noga på socialkontoren när det går larm. Av något slag.
Citera
2025-11-04, 06:53
Moderator
OYs avatar
Datum i rubrik ändrat från 01 till 02.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem