2025-11-03, 04:31
Medlem
En kombination av mental ohälsa, missbruk och dåliga beslut (kan eventuellt finnas ett orsakssamband) gjorde att jag aldrig lyckades skapa ett fungerande liv och komma ut i arbetslivet när det begav sig. Så nu sitter jag här som en vuxen man med kuken i näven och ska påbörja arbetsträning. Det i sig självt är väl deprimerande nog, men att jag dessutom inte har den blekaste susning om vad jag vill göra (eller för den delen vad jag skulle klara av med mina förutsättningar) skapar ett extra stressmoment. Tänkte att jag chansar på att fråga här och se om någon har några idéer kring lämpliga yrken.

Kort om mig;

- Bipolär + ADD.
- Ingen arbetslivserfarenhet att tala om.
- Masterexamen i idrottsvetenskap (även läst 60 hp psykologi) + licensierad personlig tränare.
- Högintelligent (ingen Stephen Hawking, men alltid haft väldigt lätt för att lära och utmärkte mig i skolan, även på avancerad nivå).
- Uppvuxen på landet med allt vad det innebär (har inte tummen mitt i näven).
- Känslig för stress och miljöer med mycket ljud.
- Fullgod social kompetens men introvert personlighet (klarar bara begränsade mängder social stimulans varje dag).
- God fysisk form.
- Älskar träning, hälsa, djur, natur, och det mesta som är intellektuellt stimulerande.

Bor i Falköping (mindre stad med begränsad arbetsmarknad) och undviker helst i högsta möjliga mån att pendla (att komma igång med en sysselsättning är både stressande och utmattande nog i nuläget utan den extra mentala belastning och ekonomiska stress det skulle innebära att pendla).

Så, någon som har några förslag?
Citera
2025-11-03, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cumcakes
Du behöver nog schysta kollegor som kan stötta dig. Varför inte börja med att engagera dig i någon ideell idrottsförening?
Citera
2025-11-03, 04:52
Medlem
Falköping...Falköpings Mejeri eller bonddräng?
Du kanske kan putsa segelflyplanen i museet uppe på Ålleberg, då har du fin utsikt på rasten.
Du måste väl känna själv om det är något praktiskt jobb du vill göra eller om du vill vända papper på ett kontor...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-11-03 kl. 05:43.
Citera
2025-11-03, 04:54
Medlem
1. Det man är intresserad av är alltid bäst
2. Under arbetsträning får man ersättning för eventuella resor, och därför bör det inte innebära någon "ekonomisk stress", som du skriver.
3. Bara inom Falköpings kommun (arbetsgivare ) finns det över 300 olika yrken + de privata företagen
4. Om du är högintelligent, så bör du ha lätt för att lära dig nya saker, förstå saker och hantera nya och svåra situationer
Citera
2025-11-03, 06:46
Medlem
Torrbollsfittas avatar
Bönderna fullkomligt skriker efter arbetskraft. Testa att söka hos några av de stora gårdarna i din närhet. Förutsättning är såklart körkort, utan det kan det bli knepigt.
Citera
2025-11-03, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cumcakes
En kombination av mental ohälsa, missbruk och dåliga beslut (kan eventuellt finnas ett orsakssamband) gjorde att jag aldrig lyckades skapa ett fungerande liv och komma ut i arbetslivet när det begav sig. Så nu sitter jag här som en vuxen man med kuken i näven och ska påbörja arbetsträning. Det i sig självt är väl deprimerande nog, men att jag dessutom inte har den blekaste susning om vad jag vill göra (eller för den delen vad jag skulle klara av med mina förutsättningar) skapar ett extra stressmoment. Tänkte att jag chansar på att fråga här och se om någon har några idéer kring lämpliga yrken.

Kort om mig;

- Bipolär + ADD.
- Ingen arbetslivserfarenhet att tala om.
- Masterexamen i idrottsvetenskap (även läst 60 hp psykologi) + licensierad personlig tränare.
- Högintelligent (ingen Stephen Hawking, men alltid haft väldigt lätt för att lära och utmärkte mig i skolan, även på avancerad nivå).
- Uppvuxen på landet med allt vad det innebär (har inte tummen mitt i näven).
- Känslig för stress och miljöer med mycket ljud.
- Fullgod social kompetens men introvert personlighet (klarar bara begränsade mängder social stimulans varje dag).
- God fysisk form.
- Älskar träning, hälsa, djur, natur, och det mesta som är intellektuellt stimulerande.

Bor i Falköping (mindre stad med begränsad arbetsmarknad) och undviker helst i högsta möjliga mån att pendla (att komma igång med en sysselsättning är både stressande och utmattande nog i nuläget utan den extra mentala belastning och ekonomiska stress det skulle innebära att pendla).

Finns ingen som vet vad dom vill göra utan och prova. Ta arbetsträningen och testa olika jobb testa allt bara så kommer du hitta något som fungerar.
Det viktigaste är att du anstränger dig och försöker göra allt du provar så jäkla bra du bara kan.
Citera
2025-11-03, 07:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Tänker mest på stress. Du bör få ett jobb med minimal sådan. Alltså inte sitta i kassan på typ ICA Maxi.

Jag menar sitta på ett utvecklingskontor kanske. Sitta där och skriva kan ju funka. Hur man ska göra arbetet bättre och mer effektivt. Rent kontursgöra således.
Citera
2025-11-03, 09:21
Medlem
Ett fysiskt arbete utomhus tex trädgårdsarbete kan vara en bra början på att må bättre o att skaffa rutiner.

Lycka till!
Citera
2025-11-03, 14:22
Medlem
Ett tips för att komma igång raskt är att kontakta lokala djurskyddet och liknande grupper: Kan finnas grejor som behöver fixas direkt.
Finns en del som får anställning där, men främst kanske fundera på någon form av djur sjukskötar utbildning om du gillar att pyssla med sånt här.
Citera
2025-11-03, 14:46
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tänker mest på stress. Du bör få ett jobb med minimal sådan. Alltså inte sitta i kassan på typ ICA Maxi.

Jag menar sitta på ett utvecklingskontor kanske. Sitta där och skriva kan ju funka. Hur man ska göra arbetet bättre och mer effektivt. Rent kontursgöra således.
Ts, sänk målen, kraven på att bli något fint. KAnske trädgårdförvaltning? JAg vet två med psykisk ohälsa som hittat en lösning den vägen. Båda gick YH-utbildning.
Citera
2025-11-03, 14:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ts, sänk målen, kraven på att bli något fint. KAnske trädgårdförvaltning? JAg vet två med psykisk ohälsa som hittat en lösning den vägen. Båda gick YH-utbildning.

Jo kan ju funka. Det är väl också mycket vad Samhall jobbar med. De sköter om trädgårdar. Minimal strass.
Citera
2025-11-03, 15:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo kan ju funka. Det är väl också mycket vad Samhall jobbar med. De sköter om trädgårdar. Minimal strass.
mmm, citerade dig mest för att du underströk stress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in