2025-11-03, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
I USA var svenskar kända för hög arbetsmoral. JAg undrar dock om den fortfarande är lika hög som tyskars. Men högre än valfritt mena garanterat.

När svenskarna emigrerade en masse till USA kallades de squareheads och sågs som dumma, lata tattare. Anglosaxerna ansåg dem vara undermänniskor. Landsfadern Ben Franklin kallade dem ”swarthy” (mörkhyade) som afrikaner eller sydeuropéer.
Citera
2025-11-03, 09:23
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
När svenskarna emigrerade en masse till USA kallades de squareheads och sågs som dumma, lata tattare. Anglosaxerna ansåg dem vara undermänniskor. Landsfadern Ben Franklin kallade dem ”swarthy” (mörkhyade) som afrikaner eller sydeuropéer.
Du verkar vara dåligt förankrad i historia. Svenskarna utvandrade först från 1850. Då hade Ben Franklin varit död i 70-år.

Men jag gissar att du är avundsjuk invandrare som inser att du kommer aldrig att bli vår like. Kanske läste ni koranen i byskolan istället för matematik, språk och historia?
Citera
2025-11-03, 09:25
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
I USA var svenskar kända för hög arbetsmoral. JAg undrar dock om den fortfarande är lika hög som tyskars. Men högre än valfritt mena garanterat.

Japaner står högt i kurs
Tyskland var och har haft sin "Made in Germany" nu är de så mycket invandrare som inte vill jobba där så de har gått utför
Citera
2025-11-03, 09:27
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beror ju helt på varifrån dom kommer, tex inom städ så är det ofta hög andel asiater från länder som Thailand, och där brukar arbetsmoralen vara hög.

Det dom får för att städa i Thailand är knappt mat för dagen. När de kommer hit så tror dom inte sina ögon. De har hög arbetsmoral
Citera
2025-11-03, 09:28
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProblemDrickaren
Arbetsmoral innebär en duktig modern slav "prova bara inte gå till jobbet så får du se hur det går"
Likt den moderna gladiator arenan "boxning, mma etc" där slavar slår sönder varandras huvuden för pengar och berömmelse.
Högst individuellt men rent historiskt ska afrikaner vara riktiga arbetshästar.

Skulle jag inte säga.
Arbetsmoral är att inte stjäla på jobbet, jobba om man kan, göra jobbet bra, vara lojal mot företaget, det är ett symbiotiskt förhållande.
Citera
2025-11-03, 09:29
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Agenda i SVT diskuterar karensavdragets eventuella avskaffande. En kvinna som driver ett städföretag tror att om det avskaffas så kommer svenskar att sjukskriva sig mer. Jag har anställda som kommer från kulturer med extremt hög arbetsmoral. Där har vi svenskar mycket att lära.

https://www.svtplay.se/video/85ddr9Q...a&position=808

Intervjun med henne kommer 12 minuter in i programmet

Har invandrare högre arbetsmoral än svenskar?
Inom den offentliga sektorn är arbetsmoralen fruktansvärt dåligt, man skäms att vara Svensk.
Citera
2025-11-03, 09:32
Medlem
Jag tycker att karensdag ska vara kvar, varför ska jag som arbetsgivare/skattebetalare pröjsa för att någon ska slippa ta konsekvenserna av att stanna hemma en dag?

Klart det inte ska vara helt smärtfritt att inte jobba, men man måste såklart också finna en lösning för de som faktiskt är sjuka och har problem.

Sen finns vissa yrken där du förbjuds att jobba för minsta lilla förkylning, då är det arbetsgivaren som ska pröjsa.

Men överlag så borde sjukskrivningsregler skrivas om så att inte alla är maximalt skyddade utan bara de som verkligen är sjuka. Alla andra kan gott ta smällen att bara få 80% av lönen vid sjukskrivning, det är ingen stor kostnad för de allra flesta som är sjuka kanske 2-5 dagar om året.

Men har man mer än 15 sjukdagar om året så ska sjukvården vara inkopplad.
Citera
2025-11-03, 09:34
Medlem
Citat:
Du verkar vara dåligt förankrad i historia. Svenskarna utvandrade först från 1850. Då hade Ben Franklin varit död i 70-år.

Men jag gissar att du är avundsjuk invandrare som inser att du kommer aldrig att bli vår like. Kanske läste ni koranen i byskolan istället för matematik, språk och historia?

Det kom naturligtvis också svenskar under hans liv, inte sant?

Hela texten är värd att läsa. Det är ganska intressant om man vill få lite insikt i hur rasister tänker och alltid känner sig hotade av invandrare (även om de själva är invandrare sedan bara ett par generationer) och hur koncept som ”vithet” kodifieras och har med ganska mycket annat att göra än bara hudpigment.
https://founders.archives.gov/docume.../01-04-02-0080

” the Number of purely white People in the World is proportionably very small. All Africa is black or tawny. Asia chiefly tawny. America (exclusive of the new Comers) wholly so. And in Europe, the Spaniards, Italians, French, Russians and Swedes, are generally of what we call a swarthy Complexion; as are the Germans also, the Saxons only excepted, who with the English, make the principal Body of White People on the Face of the Earth. I could wish their Numbers were increased.”

"Why should the Palatine Boors be suffered to swarm into our Settlements, and by herding together establish their Language and Manners to the Exclusion of ours? Why should Pennsylvania, founded by the English, become a Colony of Aliens, who will shortly be so numerous as to Germanize us instead of our Anglifying them, and will never adopt our Language or Customs, any more than they can acquire our Complexion."

Låter lite som hur gemene flashbackare beskriver invandringen idag va?

Och nej, jag är pursvensk.

Edit: fel länk.
Senast redigerad av ThePrivacyTerms 2025-11-03 kl. 09:45.
Citera
2025-11-03, 10:39
Medlem
Att kalla arbetare för slavar säger allt, oftast från bidragstagare som tycker det är ok om andra betalar, sänk bidragen så löser det sig självt.
Citera
2025-11-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
haha fy fan vilken fråga , gissa hur stor arbetsmoral random somalier eller arab har, tror jag dör av skratt.
Jobbar inom industrin och här har araberna faktiskt bättre arbetsmoral än svenskarna (i snitt). Det blir dock ofta fel med araberna eftersom de är relativt dumma i huvudet, klarar t.ex. inte av grundanalys av problem.
Citera
2025-11-03, 11:12
Medlem
När jag jobbade i industrin på 80talet var det ingen skillnad, jag menar de fick ju betalt efter hur mycket du producerade, sen ankomst blev löneavdrag direkt, lika för alla liksom.
Många av dom så jobbade både frun å gubben på samma avdelning å hade både fin bil å hus eller radhus
Men arbetsmoralen då var nog bättre bland invandrare.
Nu vetefan, läser man här så vill ju många inte jobba alls utan ser det som ett slaveri ju, bidrag är drömmen för många nu å drömmen är ett glassigt jobb som det finns ytters få av.
Senast redigerad av chonard 2025-11-03 kl. 11:17.
Citera
2025-11-03, 11:15
Medlem
halaltarzans avatar
Skulle vilja säga så här, babbar har i alla fall mer mindervärdskomplex än svenskar och därför pressar sig mer för att kunna vissa upp att de är typ framgångsrika.
Senast redigerad av halaltarzan 2025-11-03 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in