2025-11-03, 11:43
Medlem
Absolut inte.

Sett till alla invandrare i Sverige är det enormt många fler som vägrar ens arbeta från första början, gentemot andelen Svenskar.

Så detta är uppenbarligen bara ännu en stor lögn från Vänsterextrema inget annat.
Citera
2025-11-03, 11:53
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det är nog olika beroende på var de kommer ifrån. Balkanfolk brukar ha hög närvaro enligt min upplevelse.

Yngre svenskar är fan hopplösa och verkar vara hemma för minsta lilla. Dock ska sägas att vi svenskar jobbar ordentligt när vi är på plats.

Ja kanske men närvaro och arbetsmoral är väldigt skiljda saker.
Citera
2025-11-03, 12:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Många invandrare ser ner på arbete och anser arbete vara något mycket smutsigt och förkastligt som de anser sig stå över.
Speciellt manuellt arbete så som att jobba på en byggarbetsplats, som snickare eller rörmockare är något som ses som något väldigt smutigt och ovärdigt för dem.

Vilken värld lever du i?
De invandrare (muslimer) jag känner, har kört färdtjänstbil, bakat på nätterna, sålt bilar och jobbat inom tillverkningsindustrin. Att de gnäller över att behöva jobba är bara jargon, och svenskar är inte bättre på den punkten. Att det inte är så många inom hantverksyrken och bygg, beror nog på att marknaden domineras av små familjeföretag, där svennar anställer sina kompisar.
Citera
2025-11-03, 12:13
Medlem
Ja det är ju sällan man ser en svensk jobba sju dagar i veckan på sin egna pizzeria eller Livs.
Citera
2025-11-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Vad är det som är svårt att förstå i denna text? Den är extremt simpel. Du ställer den retoriska frågan om detta inte påminner om gemene flashbackare idag. Svaret är förstås ja. Detta är vad vi idag skulle kalla för opinionsbildning och det finns ingenting konstigt eller mystiskt alls här. Det där med "complexion" är ett försök att exkludera alla som inte kommer ifrån hjärtat av det brittiska imperiet. Eller tror du det är en slump när hela texten handlar om förhandlingarna med Fransmännen som pågick under tiden? Dessutom så betyder "swarthy" i princip samma sak som boor. Det är bönder helt enkelt.

Det är ett resonemang som också är helt korrekt. Han påpekar att inom 100 år så skulle populationen av Engelsmän vara större i kolonierna än i moderlandet. Så det är viktigt att säkra mycket land och hålla de förbannade fienderna utanför.

Om du kallar detta för "hur en rasist tänker" så är detta hur människor alltid har tänkt. För oss i Europa idag är denna fråga LÅNGT mer akut och viktigare än vad det var i kolonierna för Brittiska imperiet. Vi har bara detta territorium och när vi svenskar förlorar kontrollen över det så är det någon annan som bestämmer ödet för oss och våra barn. Förstår man inte detta så är man bortom all hjälp.

Vad är det du tror att jag inte förstår? Du motsäger mig ju heller inte. "Vithet" används för att exkludera andra, och som den gode herr Franklin ju så uppenbart visar, kan även folk som idag räknas som kritvita (ex. svenskar) exkluderas om det så passar. Det handlar om makt och klass, mer än faktiskt hudfärg. Poängen var att svenskar inte alls sågs som driftiga, intelligenta eller var speciellt välkomna i USA. De sågs som obildade bönder och fick bosätta sig långt ifrån de etablerade kolonierna (ex. Minneapolis). Det tog generationer innan de accepterades, och började räknas som "vita" majoritetsmedborgare.

ordet swarthy är en anglifiering av det nordiska ordet som på svenska idag motsvaras av svart, jfr Old English sweart.

Kod:
swarthy /swôr′ᴛʜē/
adjective
  1.  Having a dark complexion or color. 
  2. Being of a dark hue or dusky complexion; tawny; swart. 

Svenskar var n-ord helt enkelt. Löjligt? Ja... men sådan är rasismen.
Senast redigerad av ThePrivacyTerms 2025-11-03 kl. 12:33.
Citera
2025-11-03, 12:30
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Agenda i SVT diskuterar karensavdragets eventuella avskaffande. En kvinna som driver ett städföretag tror att om det avskaffas så kommer svenskar att sjukskriva sig mer. Jag har anställda som kommer från kulturer med extremt hög arbetsmoral. Där har vi svenskar mycket att lära.

https://www.svtplay.se/video/85ddr9Q...a&position=808

Intervjun med henne kommer 12 minuter in i programmet

Har invandrare högre arbetsmoral än svenskar?

Det skulle jag säga att dom har,jjobbar och har jobbat med massa invandrare från olika länder. Ovh svenskar sukskriver sig oftare än vad invandrare gör och pillar inte på sina telefoner lika mycket.
Citera
2025-11-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Agenda i SVT diskuterar karensavdragets eventuella avskaffande. En kvinna som driver ett städföretag tror att om det avskaffas så kommer svenskar att sjukskriva sig mer. Jag har anställda som kommer från kulturer med extremt hög arbetsmoral. Där har vi svenskar mycket att lära.

https://www.svtplay.se/video/85ddr9Q...a&position=808

Intervjun med henne kommer 12 minuter in i programmet

Har invandrare högre arbetsmoral än svenskar?

Du skämtar nu eller hur? Vilka kulturer har högre arbetsmoral än svenskar menar du? Jag har då aldrig sett nån i Sverige som vill jobba.
Citera
2025-11-03, 13:12
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Är det hög arbetsmoral eller ovilja att förlora pengar som gör att folk går till jobbet trots att de är krassliga och smittar ner sina kollegor? Jag gissar på det senare.

Du har givetvis rätt.

Lojalitet mot företaget och chefen existerar inte, inte på dom ställen jag jobbat genom åren. Man går till jobbet för att man vi ha så mycket pengar som möjligt den 25e.
Citera
2025-11-03, 13:55
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vilken värld lever du i?
De invandrare (muslimer) jag känner, har kört färdtjänstbil, bakat på nätterna, sålt bilar och jobbat inom tillverkningsindustrin. Att de gnäller över att behöva jobba är bara jargon, och svenskar är inte bättre på den punkten. Att det inte är så många inom hantverksyrken och bygg, beror nog på att marknaden domineras av små familjeföretag, där svennar anställer sina kompisar.

Bara för att dom jobbar så betyder det inte att dessa gör ett bra jobb.

Har du åkt färdtjänst nångång?
Jag har gjort det mycket i mitt jobb.
9/10 utländska chaufförer är så otroligt otrevliga, sen kör dom som att dom har stulit både bil och bränsle. Det fullkomligt stinker svett och parfym i bilarna och fläkten är oftast avstängd helt eller värme på max.
Man åker med livet som insats!

Min dotters pojkvän köper och säljer bilar, han har alltid blivit blåst på någonting när han har köpt av någon invandrare. Både när det har varit privat men också när en invandrare har ett företag. När pojkvännen har påpekat uppenbara fel på bilarna som inte har nämnts, då blir det ett jävla liv och hot om våld osv.
Citera
2025-11-03, 14:10
Finns det något annat folk på jorden som pissar så mycket på sig själva och varandra, hånar sig själva och varandra och trycker ner varandra i självhat och jante så mycket som svenskar? Den här tråden är ett typexempel på denna psykiska sjukdom svensken verkar lida utav. "Å de är så duktiga, flitiga och sliter mycket hårdare än oss. Vi är så kassa, lata och gnälliga. SVT har helt rätt. Pissa på oss mer SVT. Fortsätt säga åt oss hur kassa och usla vi är. Mer. Mer. Mer! Pissa på oss. Det är så skööööööööööönt!"

Med en sådan ingrodd jante och ett sado-masochistiskt sorts kollektivt självhat som självhatarna vill knäcka ner alla andra svennar omkring sig med är det inte så konstigt att det är som det är i Sverige 2025. Och det är så här det är ställt med svennen 2025 för att det är vad ni äckel som konstant pissar och gnäller på er själva och varandra vill att det ska se ut. Ni vill ju själva vara usla och talanglösa sossepaddor och ni vill ju själva att alla svennar omkring er ska brytas ner mentalt till samma skit. Ni vill ha en anledning att se ner på er själva och varandra. Det är praktiskt taget en patologi vid det här laget. För ni gillar att vältra er i erat egna elände och andras och vill alltid att det ska finnas fläckar på solen sas. Ni vill ju inte att det ska gå bra för er själva eller varandra. Ni vill inte känna er stolta över er själva eller varandra. För det kan ju upplevas som skrytsamt och kränkande, eller hur?

Sedan hjälper det ju inte att det är många av oss trasiga 80-talister och 90-talister (dvs den av Liberalism och deltagande-trofèer mest totalförstörda och pinsamma pissgenerationen svenskar som någonsin levt) som har börjat "jobba" (lol) senaste decenniet eller så. Och det hjälper heller inte att boomers (och även en hel del 60-talister och 70-talister) klammrar sig kvar och fortsätter janta sig och gnälla på allt och alla omkring dem. För det är ju å andra sidan för nyansens skull inte alla 80-talister och 90-talister som gjort bort sig och släpat efter. Det ordning på en del av dem också. De och även många inom generation z förtjänar inte all skit boomers slänger på dem.

Det är en salig röra av toxicitet detta det svenska arbetslivet.

Och ni undrar varför jag som talanglös 90-talist blev som jag blev? Ni undrar varför jag mått dåligt och sett ner på mig själv och aldrig vågat visa ambition av något slag? Ni undrar varför jag konstant söker ensamhet? För att jag vill slippa alla er kretiner så mycket som möjligt.

När jag dör vill jag inte ha en begravning. Jag ska bara glömmas bort. Ingen ska sörja eller komma ihåg mig. Jag har inte tillfört världen något meningsfullt ändå. Och kommer aldrig börja kunna göra det heller vid det här laget. Jag vet och erkänner det om mig själv. Jag är ärlig mot mig själv och vad jag är (dvs ett talanglöst missfoster som aldrig skulle ha funnits). Elda upp mig och glöm bort mig bara. Jag vill själv inte komma ihåg mig själv eller att jag levt i gråa pissjante Sverige genom mitt meningslösa liv som talanglös konsument.
Senast redigerad av Vashego 2025-11-03 kl. 14:34.
Citera
2025-11-03, 14:16
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Norrmännen har sämre moral.
Jävla norrbaggar.
Norrmän är ju bäst och har högst arbetsmoral i hela världen!
Citera
2025-11-03, 14:24
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Ja kanske men närvaro och arbetsmoral är väldigt skiljda saker.

Nja inte nödvändigtvis. Har man hög arbetsmoral så är man ogärna frånvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in