Ursprungligen postat av
Marinerad65
Dags att gå ner 46kg i vikt. Planerar att vara klar 1 juni.
Tänkte inhämta åsikter, tips, och även skriva lite om framgången. Planerar att fylla på med hur det går och vad som händer, fortlöpande.
Är man, mellan 44-54 år, väger 136kg, 185 lång, ensamstående, inga husdjur, datajobbare. Står alltid när jag jobbar.
Var större än genomsnittet även när jag var 7 år, o därefter (längre o mer axelbred o tyngre), men inte överviktig då.
Det är inte första gången jag går ner mycket, så tänkte köra på typ samma program som förut. Planen är att börja gå 1 timme varje dag, utomhus eller löpband på lokala gymmet, och gradvis börja springa mer än gå på löpbandet. Mot slutet kommer jag troligast inte ha problem alls att springa 1 timme i sträck utan paus på löpbandet.
Kommer - liksom förut - skära ner kosten rejält. Har inte räknat på kalorier eller så förut, men troligast planerar man att käka:
Frukost:
2-3 dl filmjölk med 1dl "Musli", bestående av 50% solrosfrön, 10% pumpakärnor, 10% krossad hasselnöt, och 30% linfrön.
Middag:
äggnudlar (1500 kj per måltid) med ca 150-200 gr kyckling, fisk eller annat kött. Eventuellt byta ut nudlarna mot grönsallad ibland.
Mellan måltiderna köra Casein-protein med vatten. 450 kj per dryck, 1-2 ggr/dag. Casein-protein funkar as-bra för mig för att hålla hunger/sötsug känslan borta. Och hjälper till något med att minska muskelnedbrytningen.
Plus extra vitamin/mineraler förstås. Men inget annat alls.
Kommer gå/springa 6 dagar i veckan, plus 3x8 set armhävningar och situps eller motsvarande. Sjunde dagen (söndagar) får jag äta precis vad jag vill, och hur mycket jag vill. Belöningsdag typ. Det brukar kunna bli en fryspizza med Cola första 2-3 söndagarna, men ju bättre form man kommer i, ju mer man får ner sockersuget, desto mer känner man av hur riktigt illa man mår av skitmat/dryck, så det dröjer inte länge förrän jag äter väldigt lite skitmat även på söndagarna.
Erfarenheter från tidigare viktnedgång, är att man klommer bli darrig och "dum i huvet", dvs trögtänkt. Jag jobbar mest med huvet i jobbet, så det kommer ta emot att göra multidimensionella upplägg i huvet. Kommer också känna mig svag.
Plus tydliga sömnsvårigheter, har jag haft förut. Troligtvis på grund av hunger. Fastän jag kommer vara trött och svag så kommer jag få svårt att sova, vilket gör en ännu mer dum, motsträvig och tjurig. Insomningshjälp är inte aktuellt, för det sitter i länge dagen efter. Vet inte om det här kan underlättas på något sätt, eller om det händer för man lägger upp saker på halv-dåligt sätt?
Men söker även tips, kritik, förslag och liknande.
Tackar för mig.