2025-11-02, 22:16
Medlem
Wenchengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Alkohol i kroppen gör att levern endast fokuserar på att få alkoholen i kroppen. Fett förbränns inte så länge alkohol finns i systemet...

Alkohol är ketogent.
Citera
2025-11-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men TS tänker inte gå i skogen 14 timmar i veckan. Eller träna riktigt hårt varannan dag. Om en normalviktig person går i skogen 2 timmar bränner han kanske 500 kalorier. Klart man bränner mer om man är väldigt tung. Men det är rätt få kalorier med tanke på hur lång tid det tar. Räcker med att han äter två kakor så går det på ett ut.
Om han går i skogen 2h bränner han ledigt 1000 kalorier + att han har viss efterförbränning som ökar vilande förbränning.

Han säger ju själv att han tänkt gå en timme. Det är helt ok också i kuperad terräng. Jag rekommenderar verkligen skogsspår som har mer variation än att gå platt på asfalt.

Det behöver inte vara varje dag men gärna varannan. Detta gör stor skillnad utslaget på 4-5 veckor.

Växla upp med något som skidåkning eller dylikt. Proteinshakes är bra.

Det mentala behöver fokusera på uthållighet och strikthet med sötsaker. Här måste man lyckas annars är det helt och hållet goodnight till några 46kg.
Citera
2025-11-02, 22:21
Medlem
sneakydudes avatar
Din s.k cheatday kommer sabba ditt projekt mer än du tror, och dagarna efter kommer du att må som en röv, och det kommer bli onödigt svårt att hålla disciplinen. Bättre att bara ge fan i socker och framför allt alkohol helt och hållet. 46 pannor på den korta tiden dessutom, du kommer se ut som en slapp gammal bullfetta… Hade nog gett det 2 år åtminstone. Men ok, om det bara är vikt som ska bort på kortast möjliga tid oavsett det visuella/estetiska så visst, kör på.
Citera
2025-11-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wencheng
Alkohol är ketogent.
Inte i form av öl eller vin iaf.
Citera
2025-11-02, 22:24
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Benen väger säkerligen en 46kg och amputerar du dem så kommer du ju gå ner den vikten.

Man kan ju fundera på varför du stälde frågeställningen om du nu är så självsäker på att du kommer fixa det här. Det är väl bara att mr-knowit-all tar och fixar det och slutar ställa frågor istället?
Du har nog missat att tråden ligger i träningsjournalerna och TS får således göra som han vill. Lyckas han är det toppen annars så kanske han får omvärdera och lägga om schemat. Time will tell.
Citera
2025-11-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Du har nog missat att tråden ligger i träningsjournalerna och TS får således göra som han vill. Lyckas han är det toppen annars så kanske han får omvärdera och lägga om schemat. Time will tell.

Nej, det har jag inte missat. Jag ställer mig bara tveksam till att hans upplägg är realistiskt. Det verkar dock som att TS verkar vara en mr-knowit-all som egentligen inte ställer en fråga utan har redan bestämt sig vad som är rätt svar.

Med den attityden så är det väl bara som sagt att köra eftersom han ju redan vet att han har rätt i sitt upplägg...
Citera
2025-11-02, 22:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Dags att gå ner 46kg i vikt. Planerar att vara klar 1 juni.

Tänkte inhämta åsikter, tips, och även skriva lite om framgången. Planerar att fylla på med hur det går och vad som händer, fortlöpande.

Är man, mellan 44-54 år, väger 136kg, 185 lång, ensamstående, inga husdjur, datajobbare. Står alltid när jag jobbar.
Var större än genomsnittet även när jag var 7 år, o därefter (längre o mer axelbred o tyngre), men inte överviktig då.

Det är inte första gången jag går ner mycket, så tänkte köra på typ samma program som förut. Planen är att börja gå 1 timme varje dag, utomhus eller löpband på lokala gymmet, och gradvis börja springa mer än gå på löpbandet. Mot slutet kommer jag troligast inte ha problem alls att springa 1 timme i sträck utan paus på löpbandet.

Kommer - liksom förut - skära ner kosten rejält. Har inte räknat på kalorier eller så förut, men troligast planerar man att käka:

Frukost:
2-3 dl filmjölk med 1dl "Musli", bestående av 50% solrosfrön, 10% pumpakärnor, 10% krossad hasselnöt, och 30% linfrön.

Middag:
äggnudlar (1500 kj per måltid) med ca 150-200 gr kyckling, fisk eller annat kött. Eventuellt byta ut nudlarna mot grönsallad ibland.

Mellan måltiderna köra Casein-protein med vatten. 450 kj per dryck, 1-2 ggr/dag. Casein-protein funkar as-bra för mig för att hålla hunger/sötsug känslan borta. Och hjälper till något med att minska muskelnedbrytningen.

Plus extra vitamin/mineraler förstås. Men inget annat alls.

Kommer gå/springa 6 dagar i veckan, plus 3x8 set armhävningar och situps eller motsvarande. Sjunde dagen (söndagar) får jag äta precis vad jag vill, och hur mycket jag vill. Belöningsdag typ. Det brukar kunna bli en fryspizza med Cola första 2-3 söndagarna, men ju bättre form man kommer i, ju mer man får ner sockersuget, desto mer känner man av hur riktigt illa man mår av skitmat/dryck, så det dröjer inte länge förrän jag äter väldigt lite skitmat även på söndagarna.

Erfarenheter från tidigare viktnedgång, är att man klommer bli darrig och "dum i huvet", dvs trögtänkt. Jag jobbar mest med huvet i jobbet, så det kommer ta emot att göra multidimensionella upplägg i huvet. Kommer också känna mig svag.

Plus tydliga sömnsvårigheter, har jag haft förut. Troligtvis på grund av hunger. Fastän jag kommer vara trött och svag så kommer jag få svårt att sova, vilket gör en ännu mer dum, motsträvig och tjurig. Insomningshjälp är inte aktuellt, för det sitter i länge dagen efter. Vet inte om det här kan underlättas på något sätt, eller om det händer för man lägger upp saker på halv-dåligt sätt?

Men söker även tips, kritik, förslag och liknande.

Tackar för mig.
Sluta äta så ofta. Ät bara max 2 gånger om dagen och dra ner kalorierna initialt så du ligger kanske 1500 kcal om dagen. Det är två ganska rejäla måltider som om du väljer smart blir ganska mätt på utan att du plågar dig själv, tänk fett och protein av hög kvalitet före socker och kolhydrater.. ÄR det jobbigt kan du unna dig lite buljong emellanåt. Det är väldigt lite kalorier och mycket nyttigt om du väljer riktig benbuljong. Chocka inte kroppen för hårt. Det slår bara tillbaka.
Citera
2025-11-02, 22:56
Medlem
Kör keto/lchf så kommer du gå ner utan att behöva vara hungrig. Det är en kostvana du behöver kunna hålla över lång tid.

Styrketräna och motionera för extra knuffas i rätt riktning men kostomläggning kommer vara det som ger mest skillnad på vikten.

Att äta jättelite och jojo-banta är inte hållbart i längden, du kommer gå upp det igen så fort du är klar med din svältdiet.
Citera
2025-11-02, 23:22
Medlem
Sinraths avatar
Citat:

Tackar för mig.

Kan jag fråga vad det var som gjorde att du gick upp igen?
Det låter som att du hittat en metod du trivs med någorlunda. Att skära ner på träning och äta mer igen när målet nåtts borde ge dig en behagligare plus/minus 0 istället för fri-fallande viktförlust med svältkänsla?
Citera
2025-11-02, 23:30
Medlem
I och med att du väger så pass mycket så skriver läkare ut recept för att förebygga diabetes så det ska nog gå bra! De jag känner som tar en spruta varje vecka med Ozempic säger att de känner en mättnadskänsla de småäter inte heller längre! Lycka Till!
Citera
2025-11-02, 23:31
Medlem
fulvodkas avatar
Ta bort ALLA kolhydrater så löser det sig. Du kommer rasa i vikt när din kropp hoppar över i ketos.

Håll ut med denna extrema ketogena kost UTAN ATT FUSKA så kommer du uppnå dina mål inom 6-12 månader.
Citera
2025-11-02, 23:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Dags att gå ner 46kg i vikt. Planerar att vara klar 1 juni.

Tänkte inhämta åsikter, tips, och även skriva lite om framgången. Planerar att fylla på med hur det går och vad som händer, fortlöpande.

Är man, mellan 44-54 år, väger 136kg, 185 lång, ensamstående, inga husdjur, datajobbare. Står alltid när jag jobbar.
Var större än genomsnittet även när jag var 7 år, o därefter (längre o mer axelbred o tyngre), men inte överviktig då.

Det är inte första gången jag går ner mycket, så tänkte köra på typ samma program som förut. Planen är att börja gå 1 timme varje dag, utomhus eller löpband på lokala gymmet, och gradvis börja springa mer än gå på löpbandet. Mot slutet kommer jag troligast inte ha problem alls att springa 1 timme i sträck utan paus på löpbandet.

Kommer - liksom förut - skära ner kosten rejält. Har inte räknat på kalorier eller så förut, men troligast planerar man att käka:

Frukost:
2-3 dl filmjölk med 1dl "Musli", bestående av 50% solrosfrön, 10% pumpakärnor, 10% krossad hasselnöt, och 30% linfrön.

Middag:
äggnudlar (1500 kj per måltid) med ca 150-200 gr kyckling, fisk eller annat kött. Eventuellt byta ut nudlarna mot grönsallad ibland.

Mellan måltiderna köra Casein-protein med vatten. 450 kj per dryck, 1-2 ggr/dag. Casein-protein funkar as-bra för mig för att hålla hunger/sötsug känslan borta. Och hjälper till något med att minska muskelnedbrytningen.

Plus extra vitamin/mineraler förstås. Men inget annat alls.

Kommer gå/springa 6 dagar i veckan, plus 3x8 set armhävningar och situps eller motsvarande. Sjunde dagen (söndagar) får jag äta precis vad jag vill, och hur mycket jag vill. Belöningsdag typ. Det brukar kunna bli en fryspizza med Cola första 2-3 söndagarna, men ju bättre form man kommer i, ju mer man får ner sockersuget, desto mer känner man av hur riktigt illa man mår av skitmat/dryck, så det dröjer inte länge förrän jag äter väldigt lite skitmat även på söndagarna.

Erfarenheter från tidigare viktnedgång, är att man klommer bli darrig och "dum i huvet", dvs trögtänkt. Jag jobbar mest med huvet i jobbet, så det kommer ta emot att göra multidimensionella upplägg i huvet. Kommer också känna mig svag.

Plus tydliga sömnsvårigheter, har jag haft förut. Troligtvis på grund av hunger. Fastän jag kommer vara trött och svag så kommer jag få svårt att sova, vilket gör en ännu mer dum, motsträvig och tjurig. Insomningshjälp är inte aktuellt, för det sitter i länge dagen efter. Vet inte om det här kan underlättas på något sätt, eller om det händer för man lägger upp saker på halv-dåligt sätt?

Tackar för mig.
Fasta är det enda som funkar på lång sikt. Skippa frukost och lunch. Laga din egen mat. Ät nyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in