• 2
  • 3
2025-11-02, 12:53
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
En bil slutar inte vara en bil för att besiktningen underkänner den. Du får skilja på vad som definierar vad en bil är och vad en bil måste uppfylla för att vara laglig att köra på väg.

Det köper jag med menar att man besiktigar och på det sättet får veta vad som är undermåligt och vad man behöver rätta till innan man kan regga den som bil.
Jag tror att priset kommer bli långt mycket högre för det än att köpa en redan färdig småbil.
Citera
2025-11-02, 12:56
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ja jo, jag kollade på en video om mopedbilar. Tydligen är ju ramen gjord av rör, och resten är plast.
Man får nog ta en gammal mini eller något att ha som bas och så får man bygga upp hela bilen på det chassit i stället.

Jo, kommer nog bli en hel del pyssel innan du är färdig men lycka till.
Hade jag haft barn hade jag mycket hellre haft mina barn i en gammal volvo 850 med LGF-skylt än en mopedbil. Säkerheten är säkerligen långt mycket bättre i 850:n även om det är en gammal bil.
Citera
2025-11-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det köper jag med menar att man besiktigar och på det sättet får veta vad som är undermåligt och vad man behöver rätta till innan man kan regga den som bil.
Jag tror att priset kommer bli långt mycket högre för det än att köpa en redan färdig småbil.
Visst, men vad man kan regga den som är inte relevant i sammanhanget. "Bil" är i sammanhanget lite av en "catch all". Om det inte är ett annat fordon så är det en bil. Lite förenklat förstås.

Frågeställningen är trots allt om man kan dömas för olovlig körning, vilket man kan.
Citera
2025-11-02, 13:43
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ok, så det du skrev var alltså inte ett svar på det du citerade. Då vet jag.

Jag svarade ursprungligen på ett inlägg där du pratade om moped.
Citera
2025-11-02, 14:19
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Mopedbilar brukar ha en fyrtaktsmotor så det är en hel del krångligare och dyrare att trimma dessa än på en tvåtaktsmoppe där man jackar kolven.
Citera
2025-11-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Jag svarade ursprungligen på ett inlägg där du pratade om moped.
Ok, fair enough, men var ditt inlägg tilläggsinformation eller menar du att det jag skrev var felaktigt?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in