2025-11-02, 10:25
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vilka krav är det du tänker på? En trimmad moppe kan ju, som påpekas i trådstarten, räknas som en motorcykel.

Åk till en bilbesiktning med en mopedbil och testa och se vart de kommer underkänna fordonet. Man kommer säkerligen behöva bygga om rätt mycket för att få den godkänd.
Citera
2025-11-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Den måste vara registrerad som mc och försäkrad.
Och för att kunna försäkra den behöver den genomgått en registreringsbesiktning.

Du åker alltså ditt på bland annat att den är oförsäkrad och inte registreringsbesiktigad.
Jag har redan länkat ett fall där en kille åkte dit för olovlig körning i den här tråden, så du har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Åk till en bilbesiktning med en mopedbil och testa och se vart de kommer underkänna fordonet. Man kommer säkerligen behöva bygga om rätt mycket för att få den godkänd.
En bil slutar inte vara en bil för att besiktningen underkänner den. Du får skilja på vad som definierar vad en bil är och vad en bil måste uppfylla för att vara laglig att köra på väg.
Citera
2025-11-02, 10:38
Medlem
tnems avatar
Citat:
Jag har redan länkat ett fall där en kille åkte dit för olovlig körning i den här tråden, så du har fel.

Jag sa inte att det inte var olovlig körning att att köra en trimmad moped.
Jag sa att det finns andra brott man begår samtidigt.
Citera
2025-11-02, 10:42
Medlem
Hörni, rör inte till saker och ting så förbannat nu...

Glöm inte bort att det är skillnad på vad som står i registreringsbeviset och hur ett fordon de facto är beskaffat. Frågan gällde inte att registrera om en mopedbil för att köra den som bil/motorcykel. (Det är förmodligen helt omöjligt.)

Ett fordon som är registrerat på ett visst sätt kan byggas om så att det inte längre uppfyller kraven för det fordonsslaget eller att det behövs en annan körkortsbehörighet för att köra det.

Det vanligaste är ju en trimmad moped. Det står, och kommer alltid att stå "fordonsslag: moped" i regbeviset. Men när toppfarten överstiger 45 km/h stämmer fordonet inte längre överens med regbeviset, det är enligt fordonsdefinitionerna då istället en motorcykel.
Citera
2025-11-02, 10:47
Medlem
Citat:
Jag sa inte att det inte var olovlig körning att att köra en trimmad moped.
Jag sa att det finns andra brott man begår samtidigt.
Ok, så du svarade inte på frågan jag ställde alltså utan en annan fråga? För frågan handlade om vilka krav som ställs för att ett fordon ska räknas som en bil, och inte vilka krav som ställs för att bilen ska få framföras på allmän väg.

Det du citerade var mitt svar på "Jag skulle säga att en mopedbil aldrig kan räknas som annat än en mopedbil. Trimmar du den så blir den olaglig vilket körkort du än har. Du kan aldrig få en mopedbil att uppfylla kraven som en fyrhjuling eller bil."
Citera
2025-11-02, 10:48
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att en mopedbil aldrig kan räknas som annat än en mopedbil. Trimmar du den så blir den olaglig vilket körkort du än har.
Du kan aldrig få en mopedbil att uppfylla kraven som en fyrhjuling eller bil.

Ett fordon är aldrig "olagligt" bara i sin blotta existens.

HANDLINGAR utgör brott. Föremål utgör inte brott.

En mopedbil har sina gränser i lagens fordonsdefintioner. Den får inte gå fortare än 45 km/h. Om den gör det, faller den inom andra gränser i fordonsdefinitionerna. Den blir förmodligen en fyrhjulig motorcykel. Fyrhjulig motorcykel får man köra med B-behörighet. Om man kör trimmad mopedbil samtidigt som man har B-behörighet, kan man därför inte dömas för olovlig körning.

DÄREMOT döms man förmodligen för flera andra brott. Fordonet är ju till exempel inte korrekt registrerat, så det blir någon sorts brott mot vägtrafikregisterlagen om jag minns rätt.

Det blir allts inte lagligt att köra den på allmän väg, men typen av brott ändras beroende på vilka körkortsbehörigheter föraren har.
Citera
2025-11-02, 10:51
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Jag tror du mer eller mindre får bygga om allt för att få den godkänd men testa hos bilbesiktningen.

Ja jo, jag kollade på en video om mopedbilar. Tydligen är ju ramen gjord av rör, och resten är plast.
Man får nog ta en gammal mini eller något att ha som bas och så får man bygga upp hela bilen på det chassit i stället.
Citera
2025-11-02, 10:56
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ok, så du svarade inte på frågan jag ställde alltså utan en annan fråga? För frågan handlade om vilka krav som ställs för att ett fordon ska räknas som en bil, och inte vilka krav som ställs för att bilen ska få framföras på allmän väg.

Det du citerade var mitt svar på "Jag skulle säga att en mopedbil aldrig kan räknas som annat än en mopedbil. Trimmar du den så blir den olaglig vilket körkort du än har. Du kan aldrig få en mopedbil att uppfylla kraven som en fyrhjuling eller bil."

Jag pratade aldrig om någon bil det har du hitta på själv.
Citera
2025-11-02, 11:03
Medlem
Citat:
Jag pratade aldrig om någon bil det har du hitta på själv.
Ok, så det du skrev var alltså inte ett svar på det du citerade. Då vet jag.
Citera
2025-11-02, 11:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Förr i tiden blev fordon som inte kunde klassificeras lätt lastbil.

Vilket blev rätt lustigt när någon satte motor på sina rullskridskor.
Citera
2025-11-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Förr i tiden blev fordon som inte kunde klassificeras lätt lastbil.

Vilket blev rätt lustigt när någon satte motor på sina rullskridskor.

Va?? Det låter ju... kul. Det måste vara oändligt länge sedan? Var kan man läsa mer om det?
Citera
2025-11-02, 11:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Va?? Det låter ju... kul. Det måste vara oändligt länge sedan? Var kan man läsa mer om det?
Minns inte exakt, men det var ett reportage i kvällspressen i mitten av 70-talet.
Han var även tvungen att sätta fast en registeringsplåt på rullskridskorna.
Och det här var på den tiden det bara fanns dom stora standard plåtarna, så det det så inte klokt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in