2025-11-02, 22:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Säg det till Louvren...

TS. Tipsen om trakasserier kommer bara trappa upp konflikten.

Om inbrottstjuvarna har tillgång till en lyftkran tror jag de ger sig på nåt lyxigare än mitt trapphus.

Jag tror inte mitt tips om att stänka parfym i trapphuset behöver eskalera konflikten mellan TS och grannarna. Om han gör det i smyg så vet de ju inte att det är han. Men lukten kommer driva dem till vansinne och då kommer de förhoppningsvis flytta.
Citera
2025-11-02, 23:22
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om inbrottstjuvarna har tillgång till en lyftkran tror jag de ger sig på nåt lyxigare än mitt trapphus.

Jag tror inte mitt tips om att stänka parfym i trapphuset behöver eskalera konflikten mellan TS och grannarna. Om han gör det i smyg så vet de ju inte att det är han. Men lukten kommer driva dem till vansinne och då kommer de förhoppningsvis flytta.

Javisst.

Jag menade f ö inte att jag skulle sitta och skaka tänder utan att hemförsäkringen inte gäller om fönster och portar lämnas öppna. T ex om du parkerar en fin barnvagn i trapphuset.

Varsågod TS. Ett till argument mot fönsterfascisterna.
Citera
2025-11-03, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Javisst.

Jag menade f ö inte att jag skulle sitta och skaka tänder utan att hemförsäkringen inte gäller om fönster och portar lämnas öppna. T ex om du parkerar en fin barnvagn i trapphuset.

Varsågod TS. Ett till argument mot fönsterfascisterna.

Med tanke på brandskydd så är det mest troligen inte tillåtet att lämna något i trapphuset.
Enda undantaget från det brukar vara rörelshjälpmedel så som rollator.
Citera
2025-11-03, 07:22
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Du kan tro, misstänka och spekulera i vad du vill. Eftersom du avböjde en medling får du aldrig veta vad utkomsten hade blivit.
Hyresvärden kan ju lika gärna tycka att det är du som är motsträvig som inte vill delta i ett medlingsförsök.
Varför skulle han behöva delta i medling om något han redan har rätt i? Jag skulle bett dom dra åt helvete.
Citera
2025-11-03, 07:23
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Sådana här störda grannar hade jag satt dit rejält.

Nästa gång de lämnar huset båda två skulle exempelvis lim åka in i deras lås (locktight med lång smal pip så det bara är längst in).

Och nästa gång de kommer och ringer på min dörr som galningar skulle jag göra det klart att händer det igen kommer ingen av dem att känna igen den andre på sjukhuset.

Antingen flyttar de eller blir misshandlade grovt. Deras val.
Instämmer till 100%!
Citera
2025-11-03, 07:38
Medlem
citymormors avatar
Tuff situation, jobbigt med dessa dårar som tillåts hållas.

Börja med rökelse, spraya ajax och parfym i trapphuset, förneka detta om någon frågar. Hitta produkter som luktar så in i helvete!
Dokumentera alla påringningar du får, helst med video, bete dig alltid korrekt och sedan polisanmäler du dom för trakasserier.

Citat:
Trakasserier i form av störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende hör till brottet ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken(BrB). Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Exempelvis att någon genom telefonpåringningar, internetspamming eller hög musik stör en annan persons nattro eller trakasserar på något annat sätt.

Var listig och se till att dom gör bort sig.
Citera
2025-11-03, 07:44
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Eller så anmäler man själv sin hyresvärd till hyresnämnden och anger under yrkande "åtgärdsföreläggande". Jag har vunnit flera strider mot min hyresvärd. Till slut lyckades jag få en ersättnings lägenhet och slapp betala dubbla hyror.

Så här gjorde jag:

1: Ladda ner blanketten från denna adress:https://www.domstol.se/globalassets/...rendenamnd.pdf

2:Ta reda vilket region du tillhör. Ta den nämnden som är närmast till dig: https://www.domstol.se/hitta-domstol...rrendenamnder/

2: Fyll i blanketten noggrant, inklusive fastighetsbeteckningen. Beteckningen finns oftast i kontraktet.

3: Använd en privat e-postadress kopplad till anmälan. Vänta mellan en och två veckor innan du kontaktar hyresnämnden.

4: Fråga efter ditt diarienummer när du kontaktar hyresnämnden.

5: Bifoga foto bevis. Du kan inte bifoga bilder till deras e-postadress, utan använd en moln tjänst som till exempel Wetransfer med det bifogade diarienumret.

6: Innan du skickar delgivningen, se till att ditt yrkande till hyresnämnden via e-post anger att hyresvärden har åsidosatt sin vårdnadsplikt enligt Jordabalken, kapitel 12, § 9, där det står "Behandlar hyresvärdens skyldighet att underhålla lägenheten".

7: Mät först temperaturen vid dörren och i lägenheten varje dag under en vecka tillsammans med en aktuell tidning. Mät golvet och fota de. Berätta att du känner dig frusen och att din begäran till hyresvärden har fallit på döva öron.

8: Du kan också nämna att porten är öppen på grund av temperaturskillnader när du skriver din motivering till hyresnämnden.

9: När du har gjort detta, lämna delgivningen till hyresvärden. Helst via mail med de aktuella diarier nr.

Kom ihåg att alltid vara saklig. Känslor hjälper dig inte. Svarar till din värd alltid via e-post. Och spar de som bevisning. Om hyresvärden ringer dig, spela in samtalet. Det är inte olagligt så länge det är kopplat till lägenheten.

Det finns en risk att du måste ställa dig inför nämnden. Men så länge du är saklig och alltid refererar till Jordabalken, kapitel 12, § 9, så kommer det att gå bra.

Om du kontaktar hyresgästföreningen och de säger att du ska deponera hyran, gör det inte! Du riskerar att förlora lägenheten. Så länge du har en tvist med hyresvärden, betala alltid hyran i tid.

I Sverige har man rätt att spela in de telefonsamtal man deltar i.
Citera
2025-11-03, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Instämmer till 100%!

Alla förslag om att vara medvetet störande för TS' psyksjuka grannar är riktigt dumma.

Det, om något, kommer att få TS vräkt. Till och med beteenden som normalt sett är tillåtna, t.ex. musik på normal volym dagtid, kan vara grund till vräkning om det kan bevisas att det sannolikt har gjorts avsiktligt för att trakassera grannarna. Hälla in lim i någons lås betyder sannolikt adjö direkt, kanske t.o.m. drygt skadestånd för skadegörelse om det blir ett polisärende. Gå runt med stark arabparfym kan vara grund för vräkning om det kan bevisas att det gjorts avsiktligt för att provocera en "luktkänslig" granne. Dock är det väldigt skakigt juridiskt, och svårt att bevisa.

Beteendet som troligtvis är mest fördelaktigt i en sån här situation är passivt-aggressivt i kombination med motanmälan. SMS och påringningar för ett problem som inte existerar kan du polisanmäla som trakasserier om de fortgår efter det att du avbett dig kontakt. Luktallergi är psykosomatiskt, ett utslag utav en psykisk sjukdom och inget annat, ungefär som el- och radiovågsallergi.

Till värden förklarar du att du agerar helt normalt och använder vanliga tvätt- och sköljmedel, vilket redan verkar vara gjort. Grannarnas anmälningar är således helt grundlösa och ska inte på något sätt beaktas. Vill värden ha fönstrena i trapphuset öppna för att blidka deras psykoser så ska du också ha en lösning på temperaturproblemen som uppstår av detta. Egna billiga elelement på några hundra watt från Jula bör vara tillräckligt för att höja temperaturen 1-2 grader, och att du får kompensation på elkostnaden från värden.
Citera
2025-11-03, 08:44
Medlem
TheKhurgans avatar
Den rimliga lösningen: Byt dörr, till en säkerhetsdörr. Alternativt sätt dit extra kantlist för att få bort draget. Då slipper du kylan, som egentligen verkar vara enda problemet.

Den rättshaveristiska lösningen: Häng upp doftgranar överallt, i tvättstugan, ventilationen, på trappräcket osv.
Elda svinmycket rökelse hemma och hävda att det är en del av din religion.
Eller städa med extra mycket rengöringsmedel. Om de klagar då kan du säga att du är allergisk mot smuts/har dåligt immunförsvar och måste städa noga dagligen.
Citera
2025-11-03, 09:18
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Med tanke på brandskydd så är det mest troligen inte tillåtet att lämna något i trapphuset.
Enda undantaget från det brukar vara rörelshjälpmedel så som rollator.

Det är en helt annan sak. Människor gör det ändå.
Citera
2025-11-03, 09:24
Medlem
Smittorisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skulle kriga emot. Tunga orientaliska parfymer varje gång jag går ut, starkt koncentrerat sköljmedel varje gång jag tvättar, hela lägenheten full med doftblock med olika dofter, storkok av rosenvatten o.s.v..

Ja fan, jag skulle gå all-in. Rökelser och parfymer. Göra en brasa i en sån där lodis-tunna och värma mig med. Käka surströmming i trappen, precis utanför deras dörr, precis varenda dag, jag skulle hänvisa till att mina katter blir sjuka om jag äter hemma.

Jo men det är sant, jag skulle gå full-trump på dem. Nästan så att det skulle vara ett roligt sidoprojekt och se hur länge de skulle stå ut.
Citera
2025-11-03, 12:06
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Alltså.

Jag tror TS gjort bort sig när han tackade nej till medling. Även om jag tror ts har rätt finns de ju faktiskt människor som använder för mycket doftspray och annat så att det blir obehagligt att vara nära.

De flesta här inne måste väl ändå ha upplevt att det finns människor som trott att parfym kan ersätta en dusch? Om jag skulle bo brevid en sådan skulle jag nog få dödsångest och föröka göra vad jag kan till situationen är löst. Kommer ihåg när jag bodde i trapphus med en tant och son där båda kedjerökte, det var obehagligt att gå i trapphuset, och jag skämdes när jag bjöd hem folk.

Men jag tänker att det ändå lutar åt TS håll, och det kan ju vara så att de mår dåligt och riktar in sig på TS.

Men då ts nekat medling blir det ju svårt i en tvist. Han har ju inte gjort fel men vid en objektiv bedömning från värden är ju detta till nackdel. Det låter ju dessutom onekligen som att detta kommer bli en längre infekterad strid, och om de andra grannarna inte har samma problem blir det ju även svårare för TS att bevisa sin sak.

Rent krasst sätt kan de ju här hävda att TS doftande är ett sätt att terrorisera grannarna. Dvs att han redan nu gör det med avsikt för att störa och jävlas.

Så min rekommendation är att prata med hyresgästföreningen men äver vara medhjälplig men principfast i dialogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in