Eller så anmäler man själv sin hyresvärd till hyresnämnden och anger under yrkande "åtgärdsföreläggande". Jag har vunnit flera strider mot min hyresvärd. Till slut lyckades jag få en ersättnings lägenhet och slapp betala dubbla hyror.
Så här gjorde jag:
1: Ladda ner blanketten från denna adress:
https://www.domstol.se/globalassets/...rendenamnd.pdf
2:Ta reda vilket region du tillhör. Ta den nämnden som är närmast till dig:
https://www.domstol.se/hitta-domstol...rrendenamnder/
2: Fyll i blanketten noggrant, inklusive fastighetsbeteckningen. Beteckningen finns oftast i kontraktet.
3: Använd en privat e-postadress kopplad till anmälan. Vänta mellan en och två veckor innan du kontaktar hyresnämnden.
4: Fråga efter ditt diarienummer när du kontaktar hyresnämnden.
5: Bifoga foto bevis. Du kan inte bifoga bilder till deras e-postadress, utan använd en moln tjänst som till exempel Wetransfer med det bifogade diarienumret.
6: Innan du skickar delgivningen, se till att ditt yrkande till hyresnämnden via e-post anger att hyresvärden har åsidosatt sin vårdnadsplikt enligt Jordabalken, kapitel 12, § 9, där det står "Behandlar hyresvärdens skyldighet att underhålla lägenheten".
7: Mät först temperaturen vid dörren och i lägenheten varje dag under en vecka tillsammans med en aktuell tidning. Mät golvet och fota de. Berätta att du känner dig frusen och att din begäran till hyresvärden har fallit på döva öron.
8: Du kan också nämna att porten är öppen på grund av temperaturskillnader när du skriver din motivering till hyresnämnden.
9: När du har gjort detta, lämna delgivningen till hyresvärden. Helst via mail med de aktuella diarier nr.
Kom ihåg att alltid vara saklig. Känslor hjälper dig inte. Svarar till din värd alltid via e-post. Och spar de som bevisning.
Om hyresvärden ringer dig, spela in samtalet. Det är inte olagligt så länge det är kopplat till lägenheten.
Det finns en risk att du måste ställa dig inför nämnden. Men så länge du är saklig och alltid refererar till Jordabalken, kapitel 12, § 9, så kommer det att gå bra.
Om du kontaktar hyresgästföreningen och de säger att du ska deponera hyran, gör det inte! Du riskerar att förlora lägenheten. Så länge du har en tvist med hyresvärden, betala alltid hyran i tid.