Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Här har vi ett exempel på hur olika ateister kan tycka. Jag är övertygad om att varken han eller Muhammed funnits. Båda beskrivningarna om dem är gjorda långt efter att de och de som levde i regionen dött - i Muhammeds fall ingår det inte ens som en del av boken utan i tilläggen. De är ungefär lika fiktiva som kung Arthur eller diverse vikingakungar. Ungefär som hur Vlad Tepes blev en vampyr. Att väva in fiktiva versioner av verkliga personer och händelser är liksom inget nytt. Den Jesus som i så fall funnits eller den grupp av människor som man slagit ihop till en karaktär skulle inte förstå vad en nutida kristen beskriver för en person.
Jag tycker det är intressant att religiösa anser att deras myter måste vara sanna om de utspelar sig på platser som finns. Lite som att Hogwarts finns på riktigt för att Harry åker tåg från King's Cross station.
Du tänker att någon fantiserat ihop det och sedan har andra börjat tro på det.
Men kan även se det som att man tagit en verklig person och skapat myter om honom i efterhand. Vilket jag ser som mer troligt och är vanligt förekommande.
Sen har man även det första konsiliet när man skapade Bibeln utifrån många olika källor, men även ratade andra och skapade honom som en Gud. Vilket var ett problem och är även idag, då det är avgudadyrkan att tillbe någon som inte är Gud. Då det bara finns en Gud man ska tillbe enligt första budet.
Enligt dig ska det då vara en människas verk från början. Men det finns många olika källor och de äldsta anser många går tillbaka till 30-40 år efter hans död. Så jag är övertygad att det finns en fysiks person som grund.
Men man måste sätta sig in i det hela. Mohammed är definitivt en historiskt person. Det finn dokumentation från när han levde.