2025-11-04, 18:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Och med det följer mycket annat med, eftersom gud är ett brett filosofiskt koncept som kan tolkas på olika sätt. Religiösa ser gud som en högre kraft eller någonting vi inte förstår, ateister brukar se gud ungefär som en mytisk varelse i himlen.
Ett filosofiskt koncept säger du? Som kan tolkas på olika sätt säger du?

Citat:
Mycket av ateism är på grund av ignorans
Så det säger du?
Citat:
Därför är ateism lite som att säga, det finns ingenting som vi inte förstår, och det är ganska arrogant tycker jag.
Det där kallas för att "lägga ord i munnen på någon" och brukar anses som något ganska ofint, så här i diskussionskretsar.
Citera
2025-11-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
En snabb googling.

Nej, ateism är inte ett trossystem i sig, utan en avsaknad av tro på gudar, vilket gör den till en livsåskådning snarare än en religion.
Jag tror vi snurrar in för mycket på detaljer nu, om vad vi ska välja att kalla ateism. Okej, det är en livsåskådning om du föredrar det.

https://www.youtube.com/watch?v=TUfAe669pgQ
Citera
2025-11-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ett filosofiskt koncept säger du? Som kan tolkas på olika sätt säger du?

Så det säger du?

Det där kallas för att "lägga ord i munnen på någon" och brukar anses som något ganska ofint, så här i diskussionskretsar.
Ja, enligt kristendom kan vi inte förstå vad gud är exakt, så det blir mer av ett koncept där olika personer kan ha sina egna tolkningar av vad gud är

Förlåt, det var dåligt gjort.
Citera
2025-11-04, 18:07
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej, jag tror faktiskt inte på det. Däremot är jag rätt övertygad om att Jesus existerat som historisk person. Även om jag är ateist. Däremot tror jag inte på de mirakel som beskrivs i Bibeln. Jag funderar alltid, "Vad är mest troligt, utifrån det man vet?". Och då är det mest troliga att Jesus faktiskt har existerat. Även om jag ser honom som en vanlig människa, inte någon Gud eller annat.
Här har vi ett exempel på hur olika ateister kan tycka. Jag är övertygad om att varken han eller Muhammed funnits. Båda beskrivningarna om dem är gjorda långt efter att de och de som levde i regionen dött - i Muhammeds fall ingår det inte ens som en del av boken utan i tilläggen. De är ungefär lika fiktiva som kung Arthur eller diverse vikingakungar. Ungefär som hur Vlad Tepes blev en vampyr. Att väva in fiktiva versioner av verkliga personer och händelser är liksom inget nytt. Den Jesus som i så fall funnits eller den grupp av människor som man slagit ihop till en karaktär skulle inte förstå vad en nutida kristen beskriver för en person.

Jag tycker det är intressant att religiösa anser att deras myter måste vara sanna om de utspelar sig på platser som finns. Lite som att Hogwarts finns på riktigt för att Harry åker tåg från King's Cross station.

Citat:
Även det här är ett argument för teism.
Självklart finns det fri vilja, det är ju uppenbart. Det är bara att ateister kan inte förklara det.
Tycker inte det är ett argument för teism eller ateism.
Citera
2025-11-04, 18:11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Ok, scannade igenom dina inlägg. Att du sätter epitet och adjektiv på dina motdebatanter i en mycket stor andel av dina inlägg står klart.

Du presenterade en liten överblicksbild över hur du känner inför Jordan Peterson. Det var nog det mest ämnesrelevanta som jag hittade. Dock var det uppenbart även där att din drivkraft var att få kalla honom namn och nedsättande epitet.

När du går in i trådar under kategorin "vetenskap" och vidare till "psykologi" och sedan innehåller 90% av dina inlägg nedsättande epitet och beskrivningar av oss andra skribenter, tycker du att det säger något om dig?

Personligen är min bedömning att det bästa för kvaliteten som du kan göra är att lämna tråden. Misstänker att du är för känslomässigt involverad och får istället hoppas på en avstängning.

Ingen vet vad du vill med din tråd, inte ens när din premiss blir bekräftat " Varför är ateister så känslostyrda " När de väl reagerar känslostyrda så duger inte heller det . Vad vill du med din tråd förutom att bli av med kommentatorer och få dem avstängda ?
Vi befinner oss på FB under Psykologiavdelningen.

Som du skrev

Citat:
Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Du tilltalar således både ateister och troende .

Vad är ditt problem . Du har fått både svar och åsikter av både och ateister och troende på din trådstart. Dags att slappna av och ta emot vad som bjuds ?
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-04 kl. 18:15.
Citera
2025-11-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Du tror väl inte ens att Megatron återuppstod!

Trots bevisen och vittnesmålen enligt hur hans återkomst beskrivs i "Back From the Dead". Ja, jag ska erkänna att det finns andra berättelser om hur han verkade i bakgrunden under dessa år och att kopior av honom har byggts men du fattar väl att Marvel aldrig skulle ha släppt berättelser som inte är på riktigt! Vad skulle vi då ha att leva för om han inte återkom?
Det här är oärligt, megatron är inte historia och ingen har någonsin påstått det. Megatron har inga vittnesmål. Du undviker frågan.
Citera
2025-11-04, 18:14
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Jag tror vi snurrar in för mycket på detaljer nu, om vad vi ska välja att kalla ateism. Okej, det är en livsåskådning om du föredrar det.

https://www.youtube.com/watch?v=TUfAe669pgQ
Vi kommer nog inget längre. Önskar dig all lycka med din tro.
Citera
2025-11-04, 18:17
Moderator
Maviels avatar
Efter lite fundering testar vi med en flytt. Så kan ni möjligen diskutera den breda aspekten av det här som ni önskar.

Psykologi --> Religion
/Moderator
Citera
2025-11-04, 18:20
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Det här är oärligt, megatron är inte historia och ingen har någonsin påstått det. Megatron har inga vittnesmål. Du undviker frågan.
Kränkande!

Vilken fråga var det nu igen?
Citera
2025-11-04, 18:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Här har vi ett exempel på hur olika ateister kan tycka. Jag är övertygad om att varken han eller Muhammed funnits. Båda beskrivningarna om dem är gjorda långt efter att de och de som levde i regionen dött - i Muhammeds fall ingår det inte ens som en del av boken utan i tilläggen. De är ungefär lika fiktiva som kung Arthur eller diverse vikingakungar. Ungefär som hur Vlad Tepes blev en vampyr. Att väva in fiktiva versioner av verkliga personer och händelser är liksom inget nytt. Den Jesus som i så fall funnits eller den grupp av människor som man slagit ihop till en karaktär skulle inte förstå vad en nutida kristen beskriver för en person.

Jag tycker det är intressant att religiösa anser att deras myter måste vara sanna om de utspelar sig på platser som finns. Lite som att Hogwarts finns på riktigt för att Harry åker tåg från King's Cross station.
Du tänker att någon fantiserat ihop det och sedan har andra börjat tro på det.
Men kan även se det som att man tagit en verklig person och skapat myter om honom i efterhand. Vilket jag ser som mer troligt och är vanligt förekommande.

Sen har man även det första konsiliet när man skapade Bibeln utifrån många olika källor, men även ratade andra och skapade honom som en Gud. Vilket var ett problem och är även idag, då det är avgudadyrkan att tillbe någon som inte är Gud. Då det bara finns en Gud man ska tillbe enligt första budet.

Enligt dig ska det då vara en människas verk från början. Men det finns många olika källor och de äldsta anser många går tillbaka till 30-40 år efter hans död. Så jag är övertygad att det finns en fysiks person som grund.

Men man måste sätta sig in i det hela. Mohammed är definitivt en historiskt person. Det finn dokumentation från när han levde.
Citera
2025-11-04, 18:23
Medlem
Citat:
Kränkande!

Vilken fråga var det nu igen?
Vad är din teori om vad som egentligen hände med hela jesus grejen.
Detaljer tack.
Citera
2025-11-04, 18:24
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Att använda verkligheten för att få fiktion att verka mer trovärdigt är tight!

Mina favoritdelar i Bibeln är när Jesus ger sig av ensam i öknen för att prata med sig själv (för det måste ju vara det han gör när han pratar med Gud") och en snubbe som inte ens skulle föddas på ett par generationer var där och skrev ner vad dom pratade om.

Själv trodde jag länge att dom berättelser jag läste om i Hjältar och Monster på Himlavalet var på riktigt. Ställen som Kreta och Aten fanns ju på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in