• 1
  • 2
2025-11-01, 18:31
Medlem
bithaxs avatar
I mitt badrum så har jag en gammal avstängd vattenburen golvvärme.
Tidigare har den varit inkopplad på varmvattencrikulationen.
Men styrelsen har valt att koppla ur dessa pga problem med läckage och att varmvattnet fick för låg temperatur på vintern.

Så, min ide är att dra en värmekabel i dessa rör. Det är plaströr, men de lär kunna klara en temperatur på i alla fall 70-80 grader eftersom det varit varmvatten i dem tidigare som sagt.

Och en sådan här värmekabel behöver ju egentligen inte bli varmare än typ 40 grader för att golvet ska kännas varmt. Men jag vet faktiskt inte hur varma dessa kablar normalt blir, och om det finns några problem med den idé jag har?

Vad tror ni?

Att bryta upp golvet, göra om hela tätskiktet och lägga ny värmekabel är inget alternativ för mig idag. Utan det får man i så fall göra när man renoverar badrummet någon gång vi framtida stambyte. Men det vore förstås det "fackmannamässiga" sättet att göra på (och det svindyra sättet).
Senast redigerad av bithax 2025-11-01 kl. 18:36.
Citera
2025-11-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Men styrelsen har valt att koppla ur dessa pga problem med läckage och att varmvattnet fick för låg temperatur på vintern.

Så, min ide är att dra en värmekabel i dessa rör. Det är plaströr, men de lär kunna klara en temperatur på i alla fall 70-80 grader eftersom det varit varmvatten i dem tidigare som sagt.

Och en sådan här värmekabel behöver ju egentligen inte bli varmare än typ 40 grader för att golvet ska kännas varmt. Men jag vet faktiskt inte hur varma dessa kablar normalt blir, och om det finns några problem med den idé jag har?

Vad tror ni?

Att bryta upp golvet, göra om hela tätskiktet och lägga ny värmekabel är inget alternativ för mig idag. Utan det får man i så fall göra när man renoverar badrummet någon gång vi framtida stambyte. Men det vore förstås det "fackmannamässiga" sättet att göra på (och det svindyra sättet).

Hur hade du tänkt dig att få i värmekabeln?
Citera
2025-11-01, 18:47
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Hur hade du tänkt dig att få i värmekabeln?

Jag börjar med att suga igenom ett snöre mha damsugare, och sedan får jag fästa en kraftigare dragfjäder i den och dra igenom.
Citera
2025-11-01, 18:47
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Säger som ovanstående. Du får aldrig i värmekabeln tyvärr. Därutöver finns det fler nackdelar med din ide men spelar ingen roll för kommer som nämnt inte gå att mata i kabeln i rören.
Citera
2025-11-01, 18:55
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Jag skulle fråga styrelsen det kan bli dyrt om det blir fel!
Citera
2025-11-01, 19:48
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag skulle fråga styrelsen det kan bli dyrt om det blir fel!

Vad är det du tänker kan komma att kosta pengar?
Att bryta upp golvet och göra nytt tätskikt, renovera rasket och dra en värmekabel på konventionellt sätt skulle kosta typ 100 tkr.
Citera
2025-11-01, 20:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag börjar med att suga igenom ett snöre mha damsugare, och sedan får jag fästa en kraftigare dragfjäder i den och dra igenom.

Du får varken igenom dragfjäder eller värmekabel genom x antal 180-gradersböjar.
Citera
2025-11-01, 20:24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du får varken igenom dragfjäder eller värmekabel genom x antal 180-gradersböjar.

Inte ens om man oljar upp den?
Senast redigerad av bithax 2025-11-01 kl. 20:26.
Citera
2025-11-01, 20:54
Medlem
Bästa försöket är att blåsa i en tråd med fiberblås.
Citera
2025-11-01, 23:24
Medlem
tnems avatar
Du får sätta in en elpatron och värma med vatten.
Typ https://golvvarmebutiken.se/vattenbu...gaArSHEALw_wcB
Och komplettera med pump, expansionskärl etc.
Kanske finns något paket någonstans som har alla delar ihopbyggt.
Citera
2025-11-01, 23:59
Medlem
llundberg57s avatar
Finns inte en chans att du får igenom kabeln med så många böjar. En eller två böjar max men även det blir svårt. Sen är det ju andra saker att beakta, om rören tål värmen tex och även om de gjorde det kanske uppvärmningen inte skulle bli särskilt effektiv.
Citera
2025-11-02, 01:52
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Finns inte en chans att du får igenom kabeln med så många böjar. En eller två böjar max men även det blir svårt. Sen är det ju andra saker att beakta, om rören tål värmen tex och även om de gjorde det kanske uppvärmningen inte skulle bli särskilt effektiv.

Det känns som att ni som kommenterar inte ens har orkat läsa min TS.

Eftersom det är varmvattenrör så vore det ju mycket konstigt om de inte skulle tåla värmen. Varmvatten ska ju vara minst 55 grader och de flesta typer av plaströr för ändamålet tål upp till 85 grader.

Frågan är vem som behöver 85 grader i golvet. Det ska inte inte vara någon stekyta.
30 grader borde ju räcka kanske 40 max.
Senast redigerad av bithax 2025-11-02 kl. 01:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in