2025-11-01, 11:17
Medlem
Nygammalts avatar
Det var något år sedan SR:s Filosofiska rummet i P1 fick en annan konstruktion. Man lämnade Malmö för att istället själva göra alla program ifrån Stockholm.

Sedan dess tycker jag att programmet tappat bort sig och gjort sig närmast irrelevant.
Det är ofta samma återkommande gäster, allt oftare är deltagarna i programmet inte ens filosofer utan kanske ekonomer, författare eller trädgårdsentusiaster. Många avsnitt har även den lite slappa konstruktionen ”Fråga filosofen” där Tännsjö och Bornemark verkar vara givna deltagare.

En del program ska tydligen fånga lite mer dagsaktuella ämnen, såsom Trump, Gaza, folkmord, klimat o.s.v. vilket inte gör programmet mer matnyttigt, utan istället blir det bara ännu ett program som går på om detta. Nästa steg i utvecklingen kanske blir att korta ned avsnitten, eller fylla upp programtid med krönikor?

Jag har successivt släppt programmet, och nu var det ett bra tag sedan jag tog mig tid för ett helt avsnitt.
Vad tycker ni som lyssnar på det?
Är det bara jag som upplever Filosofiska rummets nedgång de senaste åren?
Citera
2025-11-01, 11:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Man kvoterar in unga kvinnor sedan något år tillbaka - pannkaka. I varje avsnitt sitter någon ung kvinna och rapar instuderade floskler i högt tempo. Det stör mig (i alla program).
Citera
2025-11-01, 12:39
Medlem
kalkryggars avatar
Förr i världens tid lyssnade jag alltid på det programmet och tyckte samtalets typ gav mig mycket. Idag lyssnar jag inte ens på programmet då det inte ger mig något. Jag visste det inte men kanske finns förklaringen i trådstarten? Har försökt några gånger senaste tiden men efter 5, 10 minuter så kommer jag på mig själv med att tänka på annat.
Citera
2025-11-01, 16:11
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Förr i världens tid lyssnade jag alltid på det programmet och tyckte samtalets typ gav mig mycket. Idag lyssnar jag inte ens på programmet då det inte ger mig något. Jag visste det inte men kanske finns förklaringen i trådstarten? Har försökt några gånger senaste tiden men efter 5, 10 minuter så kommer jag på mig själv med att tänka på annat.

Har samma upplevelse som dig. När Lars Mogensen slutade gav jag upp.
https://www.svt.se/kultur/radioprofi...sveriges-radio
Citera
2025-11-01, 20:48
Medlem
Enig. Har inte haft någon glädje av det programmet sen Peter Sandberg.
Förutom inför valet 2024 då de hade en genomgång av de olika ideologierna.
Citera
2025-11-02, 00:31
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Har samma upplevelse som dig. När Lars Mogensen slutade gav jag upp.
https://www.svt.se/kultur/radioprofi...sveriges-radio

Jaha, där ser man. Visste inte ens att den poden fanns. Synd att de inte verkar lägga upp konsekvent på Youtube. Jag begriper inte varför de inte ser till att synas mer seriöst på den plattform som flest använder.
Citera
2025-11-02, 00:54
Medlem
bullbulles avatar
Upplevde också att något saknades när Mogensen lämnade. Tack för att ni tipsade om hans nya podd. Hoppas den är kvalitativ, ska kolla in.
Citera
2025-11-03, 13:55
Medlem
Takpapps avatar
Ytterligare ett exempel på hur SR gör sig mer och mer irrelevant. Sänds programmet ens fortfarande?

Men miljarderna tar de ändå.
Citera
2025-11-04, 00:36
Medlem
snillet_1s avatar
Programmet hade sin storhetstid under Peter Sandbergs ledning, och fortsatte vara ganska bra under Lars Mogensen. Däremot blev gästerna sämre på senare år så jag har inte lyssnat speciellt mycket sen kanske 2019 eller så.

En annan programledare jag saknar på P1 är Gunnar Bolin, Kulturlivet som han körde de sista åren gillade jag väldigt mycket.
Citera
2025-11-09, 13:08
Medlem
Nygammalts avatar
I senaste avsnittet är ämnet ”Fråga filosofen”, igen.
Det som i någon programutvecklares huvud nog tänkt vara ett spännande syskon till Allvarligt talat blir mest ett idisslande i att använda samma upplägg även här. Det blir slappt, fantasilöst och ängsligt.
Någon har skickat in en fråga.

I första frågan tas Sveriges nya kulturkanon upp. Panelens resonemang är som väntat mest av kritisk karaktär, bland annat för att de listade verken i kulturkanon skapats innan dagens invandrare kom till Sverige. Se där.

Panelen är alltså inte helt nöjd, detta eftersom man från panelens håll vill mena att målsättningen med kulturkanon är att minska splittringen i landet, framförallt med alla nyanlända vi har. Har man då, som panelen kommit fram till, detta som målsättning kan man inte enbart ha verk skapade från en tid långt innan våra nyanlända kommit till Sverige.
För då känner de nyanlända sig som … komna från ett annat land? Oklart, man fördjupar sig inte alls i detta.

Det nämns så klart att det inte finns någonting om Islam i vår kulturkanon, trots att många muslimer kommit till Sverige. Strax efter det glider det in i en kritik mot regeringen som initierat projektet.

Jag har lite svårt se värdet i att fortsätta lyssna efter detta eftersom det slarvas med beskrivningar och språk, särskilt av författaren Lyra. Jag tycker att den enda som håller ihop panelen i något genuint filosofiskt hänseende är Tännsjö, även om jag sällan håller med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in