2025-10-31, 15:04
Medlem
Bakaxels avatar
Hej hörni,

Då var det Halloween då,

Och jag har noterat något medelålders fenomen på flera lokala Facebookgrupper där kvinnor, endast kvinnor, har startat massa inlägg om att just deras adress välkomnar "bus eller godis" ja alltså såvida "lyktan som hänger utanför är tänd" eller "pumpan brinner med ljus i" eller "ljusslingan med spöken är tänd", dvs. något slags reglerat system där massa andra kärringar står i kö för att instämma och skriva sin egen adress och postar bilder på deras pynt och stora godisskålar.

Men vad är det för bekvämlighetsyndrom som slagit till? Varför försöker dessa kärringjävlar styra upp hela upplägget och att det ska ske helt på sina villkor? Själva charmen förr var väl att det var få som hade bunkrat med godis och att man fick busa också. Att det fanns en edge.

För egen del ser jag väl Halloween som ett kommersjippo men jag vill minnas att vi själva tyckte det var kul som fan när vi var tonåringar och Halloween var en nyimporterad företeelse. Just att det fanns en liten spänning i att det var fritt fram och jävlas med vuxna, med visst överseende naturligtvis. Men jag vill inte minnas att vi gick särskilt långt över gränsen. Någon gång slog vi väl sönder ett gäng brevlådor i och för sig, annars vräkte vi ägg på dörrarna, blev hotade med stryk av ensamma fyllgubbar och vi skrämde skiten ur småbarnsfamiljer vid läggdags. Man fick några marmeladkulor, vingummin och två clementiner.

Nu ska tydligen kärringarna kunna säga "Jo Hasse går du ut och släcker lyktan för nu ska vi ju äta kassler och titta på Episod 13 säsong 239 av Grey's Anatomy, det passar inte riktigt med ungar att ringa på nu". Som det är någon slags rättighet att bestämma precis allt som ska hända i deras liv. "Jo min lilla katt Jossan blir så stressad när det ringer hela tiden, jag vill ge henne Valium i tid så vi tänder väl pumpan 17.30 när hon börjar slappna av".

Eller är det någon slags maskerad pedofil grej som pågår där de ger inviter för att ungar ska komma hem till dörren så man kan skoklämma lite på dem?

Nu är visserligen mina grabbar för stora för att tramsa med utklädnad och så, men för några år sedan så var det ju i princip bara att de tog en promenad och kom tillbaka med en kasse godis. Hur jävla kul är det?

Hur ser företeelsen ut i staterna, egentligen? Går det bra att skjuta huvudet av ungarna vid trespassing, om nu lyktan vid uppfarten inte är tänd? Eller är trespassing undantaget just Halloween? Nä men ärligt ska vi ta bort alla element av bus i "bus och godis" (trick or treat), så kan vi väl lika gärna kalla det godisvandring?

Visst jag hade blivit vansinnig om hela fasaden blev nedkletad med ägg, jag begriper att det måste finnas någon rimlighet. Men flera kärringar har skrivit om polisanmälningar på Facebook för att ungarna knackat sent in på natten. Vilket jävla tråkfolk vi är alltså

Vad tycker ni?
Citera
2025-11-02, 09:51
Medlem
Hahaha, ja. Uttråkade käringar. Typiskt folk som bor i hus. ”Vi ska vara som alla andra, annars får vi hybris!” Alltid käringar också
Citera
2025-11-02, 10:28
Medlem
Hahaha ja exakt! På mitt område har vi policy att bara knacka på de med pynt så skriver kärringar på fb "ja välkomna så länge pumpan är tänd" hittar på sina egna regler
Citera
2025-11-02, 10:33
Medlem
Sun Rulers avatar
Intressant, trådstarten skulle kunna ha varit skriven av en god vän till mig.

Det finns en lokal FB-grupp där han bor och där är det medelålderskvinnor som "styr upp" bl.a. Halloween. De bestämmer vilka tider barnen skall busa, vilka symboler samt diskuterar om de skall ha Halloween på fredagen alternativet på lördagen samt rimliga mängder godis.
Citera
2025-11-02, 10:37
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Intressant, trådstarten skulle kunna ha varit skriven av en god vän till mig.

Det finns en lokal FB-grupp där han bor och där är det medelålderskvinnor som "styr upp" bl.a. Halloween. De bestämmer vilka tider barnen skall busa, vilka symboler samt diskuterar om de skall ha Halloween på fredagen alternativet på lördagen samt rimliga mängder godis.
Ge dom var sin morot när dom tigger godis så slipper man tiggeriet i fortsättningen så gjorde jag och det har funkat
Citera
2025-11-02, 10:40
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ge dom var sin morot när dom tigger godis så slipper man tiggeriet i fortsättningen så gjorde jag och det har funkat

Jo, en morot i detta sammanhang blir mer av en piska för spökena.
Citera
2025-11-02, 10:51
Medlem
Merwinnas avatar
Grejen är att folk som inte är intresserade av Halloween ska ha rätt att slippa det. Förstår du inte det? Det är ju inte ens en svensk högtid. Men även när det ÄR svenska högtider - som när barn går påskkärring - så anser jag att de som inte vill bli besvärade av detta ska slippa.

...och du kan inte ens veta orsaken till att folk vill slippa bli besvärade. De kanske sover vid den tiden för att de arbetar oregelbundna tider. De kanske har en bebis, och passar på att sova medan den sover. De kanske är sjuka. De kanske har sorg... För vissa handlar det även om att deras religiösa övertygelse inte går ihop med Halloweenfirande i någon form, och det ska också respekteras i så fall.

Jag tycker att detta med att man ger ett tecken om man VILL vara med och leka, är toppen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in