2025-11-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Du får googla när du kommer till jobbet
Jasså en sådan - jag goolade nyss , men nej tack , inget som hjälper i en kris situation fast i snöoväder.
Citera
2025-11-03, 21:46
Medlem
Som av ett under i ett snöoväder lyckades jag (lång historia) komma in på en mack och fylla full tank.
En stund senare blev jag sittande i 7 timmar, tvärstopp i hela södra Stockholm där ingen kom nån stans.
Föraren i bilen framför kom ut efter 3 timmar och frågade om han fick sitta i min bil och värma sig en stund, han hade ingen bensin kvar (var påväg för att tanka)
Då bilen är min arbetsplats kunde jag bjuda på både kaffe och en macka, han hade inte ens ätit frukost och blev väldigt glad.
Jag körde motorn resp dieselvärmaren en halvtimme i taget var och hade det varmt o skönt med utsikt hela tiden, det kom 60 cm på 5 timmar, så de bilar som inte körde värme hela tiden var totalt igensnöade.
Det här var 11 år sen, men sen dess har jag alltid 20 liter diesel extra med mig, för om inte jag hade lyckats tanka, hade jag oxå fått sitta i 7 timmar utan värme.
Citera
2025-11-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Som av ett under i ett snöoväder lyckades jag (lång historia) komma in på en mack och fylla full tank.
En stund senare blev jag sittande i 7 timmar, tvärstopp i hela södra Stockholm där ingen kom nån stans.
Föraren i bilen framför kom ut efter 3 timmar och frågade om han fick sitta i min bil och värma sig en stund, han hade ingen bensin kvar (var påväg för att tanka)
Då bilen är min arbetsplats kunde jag bjuda på både kaffe och en macka, han hade inte ens ätit frukost och blev väldigt glad.
Jag körde motorn resp dieselvärmaren en halvtimme i taget var och hade det varmt o skönt med utsikt hela tiden, det kom 60 cm på 5 timmar, så de bilar som inte körde värme hela tiden var totalt igensnöade.
Det här var 11 år sen, men sen dess har jag alltid 20 liter diesel extra med mig, för om inte jag hade lyckats tanka, hade jag oxå fått sitta i 7 timmar utan värme.
Ett sådant kris tillfälle , väldigt trevligt att kunna klara av att ha kaffe med sig eller att kunna värma vatten för någon värmande dryck. Att kunna bistå hjälp till någon annan som har det värre är riktigt bra.
Just ett tillfälle eller kris som detta man försöker förbereda sig inför - den kommande vintern.

Nu har mitt eget ingen större bil - men den går på bensin. Motorvärmen är enda värmen jag har , kanske man skulle inhandla en 12 volts värmefläckt för extra värme. Ska försöka hitta någon bra som kan användas även precis när man startat en kall bil som kan värma upp fortare inne i bilen.
Citera
2025-11-04, 16:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Ett sådant kris tillfälle , väldigt trevligt att kunna klara av att ha kaffe med sig eller att kunna värma vatten för någon värmande dryck. Att kunna bistå hjälp till någon annan som har det värre är riktigt bra.
Just ett tillfälle eller kris som detta man försöker förbereda sig inför - den kommande vintern.

Nu har mitt eget ingen större bil - men den går på bensin. Motorvärmen är enda värmen jag har , kanske man skulle inhandla en 12 volts värmefläckt för extra värme. Ska försöka hitta någon bra som kan användas även precis när man startat en kall bil som kan värma upp fortare inne i bilen.

Att använda batteri för atr slapa värme kan du glömma.

Bättre o ha bränsle o ha motorn igång.
Täck över rutorna med snö eller såna här skydd

En sån hör eldriven fläkt på 150W drar ju typ 15A o ger lite mycket värme som två värmeljus.....

Ett 70A bilbatteri kan avge 2-3 timmar 15A om du skall få igång skiten sen.

Max

Köp värmeljus
Citera
2025-11-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Att använda batteri för atr slapa värme kan du glömma.

Bättre o ha bränsle o ha motorn igång.
Täck över rutorna med snö eller såna här skydd

En sån hör eldriven fläkt på 150W drar ju typ 15A o ger lite mycket värme som två värmeljus.....

Ett 70A bilbatteri kan avge 2-3 timmar 15A om du skall få igång skiten sen.

Max

Köp värmeljus
Ja - jag är rädd för öppen eld inne i bilen , definitivt kommer motorn vara igång hela tiden.
Har fått några goda råd i denna tråden som är välkomna.

Det som skrämmer mig är om man måste överge bilen för att söka skydd ute i naturen , jag som knappt klarar av att koka ett ägg.
Citera
2025-11-04, 16:53
Medlem
448s avatar
Citat:
Ja - jag är rädd för öppen eld inne i bilen , definitivt kommer motorn vara igång hela tiden.
Har fått några goda råd i denna tråden som är välkomna.

Det som skrämmer mig är om man måste överge bilen för att söka skydd ute i naturen , jag som knappt klarar av att koka ett ägg.

Köp en sån där påse som jag länka till bakåt i tråden från 24H meals.

Självärmande måltider me värmepåse , behövs bara lite vatten o en sked.Man äter ur påssen 😀

Man kan köpa lösa rätter o ett värmepåsekit per person om man vill komponrra själv

PastaTuna är en mättande höjdare
Citera
2025-11-04, 17:08
Medlem
Torniquet är nr 1 i förstahjälpen kit men det saknas alltid så bästa är att komponera en egen

Deicer
Överlevnadsfilt+mössar+vantar
Brandsläckare
Bältesskärare+fönsterkross+nödvissla
Snökedjor (eller en liten träbit man fäster med lastrem)
Felkodsläsare
Cykelpump med bilventil+punkakit
Salami
Pannlampa
Handskar
Bilens domkraft +fälgkors
Citera
2025-11-04, 17:16
Medlem
Citat:
I min vinterutrustning för bilen ingår.
Vattenkokare/kaffekokare för bilens cigguttag.
En burk med kaffe.
En burk med kakao.
Socker.
2 pkt knäckebröd.
3 filtar.
2 flaskor 1½ liters vatten.

Där finns en yxa i bak.
En såg.
Snöspade.
Repet.
Reflexväst.

Vad är mer bra ha detaljer?
Strunta i kaffe och kakao, välj tepåsar istället som är enklare och tar mindre plats.
Knäckebröd blir mjuk och möglar i fukten.
3 liter vatten är onödigt, räcker med hälften.

Får du problem med bilen så är det snarare starthjälp som du behöver. Bogserlina och snökedjor tillsammans med spaden som du nämner. Kör du ner i ett dike så kan vinsch vara till undsättning. Finns både elektriska och manuella. Med lång wire kan du koppla runt träd och kanske få upp bilen ur diket.
Ett par stycken kemiska nödljus är bra utifall du blir stående så att du slipper bli påkörd.
Lite spolarvätska och motorolja kan alltid gå åt.

Regnjacka och regnbyxor hjälper om du behöver lämna bilen oavsett väder. Mössa och arbetshandskar.
Citera
2025-11-06, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kofoten är med sedan jag åkte av vägen en gång. Då kom min far med kofot och jag bröt ut skärmen så jag kunde åka vidare hem utan att skära sönder däcket.
Utveckla?
Men smart med kofot om man behöver öppna en bildörr vid olycka

Till kungliga grannar, är det inte bara att gå till närmaste tunnelsbana om man fastnar på essingeleden?
(Aldrig varit söder om oslo)
Citera
2025-11-06, 14:27
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Utveckla?

Till kungliga grannar, är det inte bara att gå till närmaste tunnelsbana om man fastnar på essingeleden?

En kofot gör det också möjligt o släcka en motorrumsbrand.

Många försöker sprayapulver genom kylet eller underifrån men effekten är dålig.

Med en kofot kan man iaf lyfta upp en del om man inte kan komma åt spärren p.g.a brasan.

Förutom det är arbetshandskar bra för att få upp spärren efter en snabbdusch med pulver så man kan slutföra jobbet.

Sen en släckare skall ha slang så man slipper luta den o inte komma åt allt släckmedel
Citera
2025-11-06, 15:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Utveckla?

Ena framskärmen blev bucklig så det gick inte köra hem då skärmen tryckte mot däcket och skulle skurit sönder det innan jag tagit mig hem. Bände ut skärmen med pappas kofot modell kraftigare och kunde köra hem.

Visst, kunde tagit en bärgare men var 19år eller så och hade väl inte den bästa ekonomin.
Citera
2025-11-06, 16:01
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ena framskärmen blev bucklig så det gick inte köra hem då skärmen tryckte mot däcket och skulle skurit sönder det innan jag tagit mig hem. Bände ut skärmen med pappas kofot modell kraftigare och kunde köra hem.

Visst, kunde tagit en bärgare men var 19år eller så och hade väl inte den bästa ekonomin.

Idag har ju alla assistansförsäkring men vid en större händelse storm/snö eller översvämning kan hjälpa dröja föe hjälparna mpste hjälpa sig själva först

Så man skall ha egna resurser med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in