Citat:
Ursprungligen postat av
elijah1
Nödvärnsrätten gäller i specifika situationer men INTE alltid.. skulle inte du läst rättskunskaper så borde ju sett hur självförsvar och nödvärn fungerar och detta är i stort sett likadant överallt....
det stämmer inte. Nödvärnsrätten skiljer sig dramtiskt mellan länder. Castle doctrine och Stand your ground i tex USA skiljer sig rejält. från svensk nödvärnsrätt.
Citat:
okej så återigen fattar du alltså inte lagligt att även om man hävdar nödvärn så kan de inte alltid vara nödvärn...
Korrekt. det ska ju en domstol faställa.
det vore ju likadumt som när du säger att det inte är det.
Citat:
Samtidigt varför sitter du och pratar om saker utanför fängelser??
Det gör jag inte. nödvärnsrätten är samma, dock så har tex poliser (änns trängare tröskel) och vakter på fängelser än högre tröskel för vad som anses försvarligt. för att de är bättre tränade i deskalering, utövande i sin yrkesroll och maktposition (de har ju vapen om inte annat...)
Citat:
JAg tar upp situationen i fängelset där 2 personer står och håller i en fånge och 3 slår personen är alltså lika som att jämställa med att någon hotar dig ute på stan genom att kasta något mot dig eller drar ett vapen??
Nej. jag är ju inte polis eller vakt. så tröskeln är lägre för hur...brutalt... jag får försvara mig, och det endå är rimligt...
Citat:
Du kan ju för fan ingenting..
Är det därför du flyr varje punkt efter att jag förklarat den för dig... det är ju rätt patetiskt och inte mycket till "disskusion" då..
kanske börja hålla dig till att bli ägd ett argument i taget, istället för hela jäkla sidor i taget..
Citat:
Så om jag slår sönder dig om vi möts tror du jag kan hävda nödvärn bara för att jag var "rädd" visst jag kan de men kommer inte vara en godkänd anledning och därför kommer man dömas i svensk domstol för misshandel...
Det kommer det inte. men om jag är en skäggig terrorister, som du vet dödat 3 barn och 4 människor, som gör ett utfall mot dig, du skulle du
-ba vänta alla jag är osäker på om ni får försöka övermanna honom, jag reflekter över nödvärnsrätten.
Citat:
du säger dig läst lagar på universitet men kan inte ens enkel förstå hur självförsvar fungerar..
var det inte precis du som demonstrerade det genom att förklara vad det var, utan att veta något om det, vad som gäller, eller hur det ser ut i andra länder....
Citat:
Är de nödvärn om en person kastar en sten mot ditt hus du går och hämtar vapen i vapenskåpet som är låst, laddar vapnet och sen skjuter ihjäl personen?? Är detta nödvärn enligt många länder?
Nej det hade det inte.
du blir verkligen efterbliven när du blir ägd. och då är du ju redan efterbliven till att börja med
Citat:
3 stycken håller fast en person och 3 andra slår personen skulle domstolar säga att detta är självförsvar?
svårt att säga.var han våldsam, gjorde han motstånd, var han beväpnad. vägrde han lyda order?
Om det är nej på alla så är det inte nödvärn. är det ja på alla, så mer osäkert.
Citat:
1 person riktar sitt vapen mot en annan person och personen skjuter mot personen riktar vapnet är detta självförsvar?
japp. även om det visade sig vara en mobiltelefon eller banan, och inte ett vapen.
Citat:
Du ser skillnaderna va? kan du sluta ha argumentationsfel..
Tar det många veckor för dig att lära dig nya ord och begrepp, även när du har fått väldigt enkla förklaringar på dem?