2025-11-20, 08:44
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Att det är ett slags mysterium tvivlar jag inte på, utan bara att man kan dra ut på det särskilt mycket. Premissen är visserligen intressant men som jag ser det så kan det bara gå på två sätt; antingen så kommer allt bli som vanligt igen - eller så kommer alla bli en del av Us. Och när vi har nått den punkten så finns det inte så mycket mer att hämta utan att det bara blir för dumt. Som Lost.
Jag håller tummarna och hoppas

Finns en risk för överanalysering här
Senast redigerad av Giant Squid 2025-11-20 kl. 08:46.
Citera
2025-11-20, 08:46
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag håller tummarna och hoppas
Jag med. Att man har vett att sluta i tid.
Citat:
Finns en risk för överanalysering här
Jag tror som sagt att det är många red herrings här.
Citera
2025-11-20, 08:47
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Jag får en känsla av att serien är fylld av Chekovs Misdirections. Alltså saker som publiken kommer att tro är viktiga men som i slutändan visar sig inte spela någon som helst roll.
Ja, så är det nog. Serien avhandlar en enda fråga. Ska man välja evig lycka även om det innebär att man blir en mental slav?

Allt annat är distraktioner.
Citera
2025-11-20, 08:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, så är det nog. Serien avhandlar en enda fråga. Ska man välja evig lycka även om det innebär att man blir en mental slav?

Allt annat är distraktioner.
Vilket egentligen är tvärtemot Gilligans stil men det är också lite därför jag får den känslan.
Citera
2025-11-20, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vilka andra kommunikationsmedel tänker du på då?
Kvanthopp >C
Mobiltelefonteknik =C

Eftersom mobilnätet stör så borde det ha ngt med deras signaler att göra.
Citera
2025-11-20, 14:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Kvanthopp >C
Mobiltelefonteknik =C

Eftersom mobilnätet stör så borde det ha ngt med deras signaler att göra.
Har dom ens adresserat varför mobilerna är nere?
Med tanke på att de kommunicerar med varandra om så nödvändigt, det gör ju mobiler redundant då.
Och ska dom ha kontakt med de som inte är med, så är mobilnätet ett stort slöseri mot markbunden telefoni.
Och vi vet att de vill minska slöseriet som att släcka lampor och kanske de nämnt mer.

Sen har man mer signaler som tex flygplan är beroende av.
Och hur de kommunicerar så kanske vi ska tänka på telepati också och helt lämna världen av signaler och frekvenser.
Citera
2025-11-20, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har dom ens adresserat varför mobilerna är nere?
Med tanke på att de kommunicerar med varandra om så nödvändigt, det gör ju mobiler redundant då.
Och ska dom ha kontakt med de som inte är med, så är mobilnätet ett stort slöseri mot markbunden telefoni.
Och vi vet att de vill minska slöseriet som att släcka lampor och kanske de nämnt mer.

Sen har man mer signaler som tex flygplan är beroende av.
Och hur de kommunicerar så kanske vi ska tänka på telepati också och helt lämna världen av signaler och frekvenser.
Jag har för mig att de förklarade det med störningar. Inte med att spara resurser i alla fall och det är de ju som sagt öppna med är anledningen till nedstängningen av all belysning.

Men de kanske ljuger helt ogenerat om saker och ting. Det går inte att veta säkert.
Citera
2025-11-20, 16:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har för mig att de förklarade det med störningar. Inte med att spara resurser i alla fall och det är de ju som sagt öppna med är anledningen till nedstängningen av all belysning.

Men de kanske ljuger helt ogenerat om saker och ting. Det går inte att veta säkert.
Vi får kolla närmare på detta då.
Men vi har bara fått tre avsnitt, så har förhoppningen att lite mer svar kommer.
Citera
2025-11-20, 18:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Jag har avsnitten i färskt minne och jag är rätt säker på att det enda dom har sagt gällande mobilnäten är att dom är nere. Inte ett pip av varför. Jag kan dock ha missat det.
Citera
2025-11-20, 19:27
Avslutad
Citat:
Jag har avsnitten i färskt minne och jag är rätt säker på att det enda dom har sagt gällande mobilnäten är att dom är nere. Inte ett pip av varför. Jag kan dock ha missat det.
Ja, så kan det nog vara. Minns inte själv.
Citera
2025-11-20, 19:35
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ja, så kan det nog vara. Minns inte själv.
För min del känns det som en typisk red herring.
Citera
2025-11-21, 09:19
Medlem
Fantens avatar
Pluribus kommer för övrigt från USAs före detta valspråk [i][E pluribus unum/I] och betyder "Av många, en" och just pluribus betyder uppenbarligen "Många". Plural skulle man kunna säga.

Vätskan som Carol använder är Tiopental och är ett narkosmedel, och tydligen en del i "dödscoctailen"som används när man avrättar folk. Dom tog såg dock en liten frihet då det i sig inte stannar hjärtat. Jag vill även ge ett plus i kanten för att hon körde in nålen i lite mindre vinkel än 90 grader som annars är vanligt. Minus för att hon inte fick svar. Men det kanske vara i en muskel snarare än rakt i venen. Vid IV-användning så går det ungefär så snabbt som det såg ut. Öga för detaljer, minst sagt.

Men okej, så resten av säsong kommer att handla om hur Carol ska få reda på hur man vänder på det hela, om det faktiskt ens går. Jag personligen hoppas ju på ett blekt slut, typ att hon ger med sig eller kanske tar livet av sig,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in