2025-11-18, 17:08
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är saklighet och vad vi vet vi sett i serien.
Och där tar frågan på hur många som dog längre tid än atombomben, och vem säger att det inte var millisekunder med hur många som dog?
INGET!
Du tar det här på allt för stort allvar, vilket dödar tråden.

Självklart ska man kunna spåna och spekulera i en tråd om en tv-serie. Det är ju det som är tjusningen med sådana här trådar. Man är ju intresserad av att få höra hur andra uppfattar saker och tänker om utvecklingen. För dig verkar allt handla om att ha rätt, samt att styra vad andra får tycka och tänka. Trist.
Citera
2025-11-18, 17:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du tar det här på allt för stort allvar, vilket dödar tråden.

Självklart ska man kunna spåna och spekulera i en tråd om en tv-serie. Det är ju det som är tjusningen med sådana här trådar. Man är ju intresserad av att få höra hur andra uppfattar saker och tänker om utvecklingen. För dig verkar allt handla om att ha rätt, samt att styra vad andra får tycka och tänka. Trist.
Är inte vad vi ser i serien på dessa tre avsnitten vad vi baserar vår diskussion om?

Jag håller med om att min spekulation om Zosia och hur hon reagerar på handgranaten är just en spekulation.
Det jag inte förstår och inget som stödjer min eller giants spekulation, varför min måste vara fel och när inget som stödjer någon av våra spekulationer.

Så nej, jag säger inte jag har rätt där, jag ser giants spekulation som trolig också, även om jag känner min ärr ätt.
Men den är aldrig rätt innan serien berättar vilket det är.

Dock har jag rätt om att frågan om hur många som dog tog längre tid att svara på än att få en atombomb, och då är vi inne på saklig fakta.
Och inget tyckande och tänkande ändrar tiden där.

Det är då man inser att du anser allt jag säger är fel och bara för det är jag, och inte för för fakta säger annat.
Eller som spekulation inse det finns mer än en spekulation.
Så frågan är, varför accepterar du inte faktum att en spekulation så finns det flera, och med tiden så finns det fakta?

Känner som att ditt problem är av ad hominem art, och inte vad vi ser i rutan och saklighet.
Citera
2025-11-19, 00:31
Medlem
Fantens avatar
Carol är inte nikotinberoende, det är Helen som är det.

I första avsnittet när dom är i baren frågar Carol om Helen fick med sig sina cigg och får ett "när började du röka?" till svar. "Nu" svarar Carol då.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Carol är så ohyggligt osympatisk och det finns inte så många andra att bry sig om. Förstår dock inte vad som skulle vara 80-tal med den. Mer 60/70-tal då med sitt ganska klassiskt cinematiska bildspråk som bara skriker "Vince Gilligan".
Citera
2025-11-19, 08:57
Avslutad
Läste på något annat forum att det spekuleras om vad som kommer att hända med Carols ägg som hon fryst in. Skapa en bebis för att göra Carol lycklig alternativt forska på för att hitta förklaringen till Carols immunitet. Eller bara forska på äggen.

Det känns som om äggen kommer att få en roll.
Citera
2025-11-19, 16:56
Medlem
Fantens avatar
Jag får en känsla av att serien är fylld av Chekovs Misdirections. Alltså saker som publiken kommer att tro är viktiga men som i slutändan visar sig inte spela någon som helst roll.
Citera
2025-11-19, 18:06
Medlem
Giant Squids avatar
Hivemnidet är inte en alien organism.
Utan viruset är skapat på jorden av jordlingar med jordiska material. Koden må vara alien.

Allting kommer i form av en radiovåg

I ep1 så förklaras det för Carol att hon bara får ha kontakt med hive genom landbaserade telefoner.
Alla mobilnätverk är nedstängt.
Radiovågor kan max uppnå 300k km i sekunden, det finns en begränsning där

Genom laggandet mellan hiveindividerna så tycker jag det antyds att de måste koppla upp med varandra på något sätt. Och det är genom radiovågor.

Och de störs av mobilsignaler på något sätt

Min teori vill säga
Citera
2025-11-19, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Utan viruset är skapat på jorden av jordlingar med jordiska material. Koden må vara alien.

I ep1 så förklaras det för Carol att hon bara får ha kontakt med hive genom landbaserade telefoner.

Genom laggandet mellan hiveindividerna så tycker jag det antyds att de måste koppla upp med varandra på något sätt. Och det är genom radiovågor.

Min teori vill säga
Plausibelt. Men det bygger på att alla individer i we-klustret har radiosändare och radiomottagare. Skulle det optimala kommunikationssättet verkligen vara radiovågor? Det känns som att det borde vara lättare att implementera en annan kommunikationsmetod i individerna som dessutom klarar C. Men jag är humanist och kan inget om sånt.
Citera
2025-11-19, 20:04
Medlem
klybans avatar
Citat:

Min teori vill säga
Intressant, och en annan intressant sak, vad mer hamnar inom dessa frekvenser och är de borta?
För wifi som en sade spred viruset är då uteslutet.
Och kan vara mer såna kan det finnas, GPS verkar 300-400MHz under 1800.
Och är det inte nödvändigt för plan?
Radar har massivt högre frekvenser, är högre frekvenser inget problem då?

Kanske det är så att de funnit mobiler menlösa, vilket gör det konstigt istället med landlinor.
Men såklart landlinor, tar inte speciellt mycket resurser som mobilnätet och kanske det är anledningen mobilerna försvunnit.

Som sagt vad, intressant teori och skapar även nya frågor om andra frekvenser och liknande och högre och även lägre för den delen.

Och hur de är uppkopplade är en gåta idag, och där kan det finns massor av olika teorier hur det går till.
Och kanske någon vi inte ens kan gissa, om vi ens får svaret någonsin.
Citera
2025-11-20, 06:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Plausibelt. Men det bygger på att alla individer i we-klustret har radiosändare och radiomottagare. Skulle det optimala kommunikationssättet verkligen vara radiovågor? Det känns som att det borde vara lättare att implementera en annan kommunikationsmetod i individerna som dessutom klarar C. Men jag är humanist och kan inget om sånt.
Vilka andra kommunikationsmedel tänker du på då?
Citera
2025-11-20, 07:01
Medlem
Fantens avatar
Fan vet om det här håller mer än en säsong givet premissen. På sätt och viss påminner det lite om Lost, som också började bra och intressant men så fort man hade kört igenom dom ursprungliga idéerna så blev det bara smörja. Har dock högre förhoppningar på Gilligan.
Citera
2025-11-20, 08:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fan vet om det här håller mer än en säsong givet premissen. På sätt och viss påminner det lite om Lost, som också började bra och intressant men så fort man hade kört igenom dom ursprungliga idéerna så blev det bara smörja. Har dock högre förhoppningar på Gilligan.
Jag tror som du.
Det är inget mysteriepussel.utan mer konstnärliga photoshots när man parkerar ett gäng lastbilar som ska leverera grönsaker
Citera
2025-11-20, 08:16
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag tror som du.
Det är inget mysteriepussel.utan mer konstnärliga photoshots när man parkerar ett gäng lastbilar som ska leverera grönsaker
Att det är ett slags mysterium tvivlar jag inte på, utan bara att man kan dra ut på det särskilt mycket. Premissen är visserligen intressant men som jag ser det så kan det bara gå på två sätt; antingen så kommer allt bli som vanligt igen - eller så kommer alla bli en del av Us. Och när vi har nått den punkten så finns det inte så mycket mer att hämta utan att det bara blir för dumt. Som Lost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in