• 3
  • 4
2025-11-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har inga inställningsmöjligheter, men det tar ungefär den tid bilen säger, så jag tror det funkar.

I ditt uttag avsäkrat till 10 A? Då kan jag garantera att bilen inte drar några 16A, för har du det som huvudsäkring så går även den om du t.ex slår på ugnen.

Så vad som än händer så laddar du inte med 16A i ditt uttag och en modern kabel, vad har du för bil?

/Dick
Citera
2025-11-05, 14:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Bor i villa med 16A huvudsäkring, och 10 A i uttag i garage och utomhus.

Kan man bara byta säkring till 16??

Måste man ha elektriker och vad säger försäkringsbolaget?

Det gäller laddhybriden.

Sätt laddbox. Kablar o uttag är inte gjorda för 16A.

Lätt det tar fyr. Jag grävde ner kabelrör, drog fram 3 x 2.5mm kabel. Satte laddbox. Elektrikern tog 1500:- för inkoppling. Inklusive sep jfb.
Senast redigerad av Mullret 2025-11-05 kl. 14:14.
Citera
2025-11-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sätt laddbox. Kablar o uttag är inte gjorda för 16A.

Lätt det tar fyr. Jag grävde ner kabelrör, drog fram 3 x 2.5mm kabel. Satte laddbox. Elektrikern tog 1500:- för inkoppling. Inklusive sep jfb.

Det är förmodligen kablar dragna i rör, garaget är från 1990.
Citera
2025-11-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
I ditt uttag avsäkrat till 10 A? Då kan jag garantera att bilen inte drar några 16A, för har du det som huvudsäkring så går även den om du t.ex slår på ugnen.

Så vad som än händer så laddar du inte med 16A i ditt uttag och en modern kabel, vad har du för bil?

/Dick

Nej, den drar 10 A. Men det skall tydligen gå snabbare med 16 A. Därav min fråga dumsnut.
Citera
2025-11-05, 18:28
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Möjligt minns ej vad det stod på förpackningen eller vad det skrev om detta i elforum men vet dock att det var entrådig kabel som gällde och aldrig FK eftersom problemet var att oftast trycktes inte alla kardelarna in riktigt och då kunde det bli glapp och brand.

Kör bara med Wagos senaste med "tryck knapp" på suveräna grejor och man kan lossa tex enbart en tråd i taget vid felsökning
Jupp, och det är med ändhylsor man förvandlar en icke-EK till en EK.
Been there, done that, got the t-shirt and read the book (manual)...
Citera
2025-11-06, 08:25
Medlem
Citat:
Nej, den drar 10 A. Men det skall tydligen gå snabbare med 16 A. Därav min fråga dumsnut.

Dumsnut, jag ? Om får bilen att att dra 16A i ditt garageuttag för att snabba på det hela, så kommer du med stor säkerhet att inte kunna ladda alls ganska omgående eftersom du bara har 16A huvudsäkring i huset. Eller tänker du dig sitta helt passiv i ett kallt mörkt hus under den tiden du laddar för att inte använda någon annan ström alls ?

Det är det första, det andra är att via schuko så kan man dra 16A (om man hittar sådan en laddkabel), men det är definitivt inte rekommenderat att göra det mer än korta stunder, inte timme efter timme som vid elbilsladdning.

För det tredje, att gå från 10 till 16A ger visserligen snabbare laddning, men kanske inte så mycket som man tror eftersom bilens batteri/laddare saktar ned ganska rejält under de 5-15 sista procenten även vid AC-laddning.

För att råda bot på detta med laddtider har senare varianter av vettiga laddhybrider numera tvåfasladdning via laddbox, något vi nog kommer att få se mer av då flera tillverkare annonserar bättre range/batterikapacitet i sina bilar.

/Dick
Citera
2025-11-08, 13:10
Medlem
Citat:
Dumsnut, jag ? Om får bilen att att dra 16A i ditt garageuttag för att snabba på det hela, så kommer du med stor säkerhet att inte kunna ladda alls ganska omgående eftersom du bara har 16A huvudsäkring i huset. Eller tänker du dig sitta helt passiv i ett kallt mörkt hus under den tiden du laddar för att inte använda någon annan ström alls ?

Det är det första, det andra är att via schuko så kan man dra 16A (om man hittar sådan en laddkabel), men det är definitivt inte rekommenderat att göra det mer än korta stunder, inte timme efter timme som vid elbilsladdning.

För det tredje, att gå från 10 till 16A ger visserligen snabbare laddning, men kanske inte så mycket som man tror eftersom bilens batteri/laddare saktar ned ganska rejält under de 5-15 sista procenten även vid AC-laddning.

För att råda bot på detta med laddtider har senare varianter av vettiga laddhybrider numera tvåfasladdning via laddbox, något vi nog kommer att få se mer av då flera tillverkare annonserar bättre range/batterikapacitet i sina bilar.

/Dick

Det var min fråga, om man kan byta till 16 A säkring enkelt.

Jag har fått många bra svar av andra. Det är en plug-in helt enkelt, en -22:a med den tekniken.

Ett tips, om du vill framstå som kunnig: läs TS och svara på frågan.

Ja, du är en tråkmåns, en surpelle, en idiot.
Citera
2025-11-08, 16:32
Medlem
Citat:
Det var min fråga, om man kan byta till 16 A säkring enkelt.

Jag har fått många bra svar av andra. Det är en plug-in helt enkelt, en -22:a med den tekniken.

Ett tips, om du vill framstå som kunnig: läs TS och svara på frågan.

Ja, du är en tråkmåns, en surpelle, en idiot.

Tja vad skall man säga, efter nära 25.000 inlägg på forumet så kan du inte formulera en trådstart på ett sådant sett att det är förståeligt vad du vill uppnå och så kallar du mig idiot..
Men men byt du passdel eller automatsäkring (vet du inte hur man gör eller vad det är så är det bara att googla) tryck i en 16A säkring och blås på med 16A till bilen bara. Ha telefonen laddad så du kan posta om hur det gick när huvudsäkringen i huset gått efteråt.

/Dick
Citera
2025-11-09, 10:31
Medlem
Citat:
Tja vad skall man säga, efter nära 25.000 inlägg på forumet så kan du inte formulera en trådstart på ett sådant sett att det är förståeligt vad du vill uppnå och så kallar du mig idiot..
Men men byt du passdel eller automatsäkring (vet du inte hur man gör eller vad det är så är det bara att googla) tryck i en 16A säkring och blås på med 16A till bilen bara. Ha telefonen laddad så du kan posta om hur det gick när huvudsäkringen i huset gått efteråt.

/Dick

Om du inte fattar TS så är du en idiot ja. Jag ställde en enkel fråga som alla andra förstod. Jag påstod inte att det gick, eller att man kunde skippa elektriker. Så jag frågade:

Citat:
Kan man bara byta säkring till 16??

Måste man ha elektriker och vad säger försäkringsbolaget?

var inte så jävla sur.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in