2025-11-03, 05:59
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Tror att vanliga urtag är säkrade upp till 10A, även om donet klarar mer.

Det kan ligga flera anslutningspunkter men om summan av belastningen överskrider säkringen, slår den ifrån efter ett tag.

Jo men problemet är att många eluttag & strömställare hade (har) sk snabbfäste, du trycker bara in sladden mot en fjädrande del (skruvar ej på någon skruv) Går snabbt vid bygget ja men dessa är rent ut sagt livsfarliga om man belastar gruppen med då tex 10A konstant, funkar vid belysning, samt tillfälliga strömkrävande som kaffebryggare, dammsugare men vid konstant 10A i många timmar blir det varmgång i dessa med väldigt stor risk för brand.

Dessa snabbkopplingar var aldrig tänkta för elbil sladdning, likaså funkar dom bäst på entrådig 1,5 kvm kabel inte fler trådig FK 1,5 som är den vanligaste.
Samma problem fanns på dom tidiga Wago kopplings plintarna med snabb tryck in koppling som ej skulle (får) användas får fler trådig FK 1,5 kvm.
Citera
2025-11-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Säger du det?

Min bil säger att det går på 3 timmar med 16 A och på 5 timmar med 10 A.

Därav den enkla frågan.

Ja bilen tar säkert emot det om den får det, men kablarna med tempsensor och vettig konstruktion tillåter inte det via schuko (vanlig stickpropp). Dom ger ibland så lite som 6A..
Min äldsta är ställbar mellan 6-13A men är helt annorlunda jämfort med de nya från samma företag, de nya har då inga inställningar utan det går automatiskt via tempsensorn i kabeln.

/Dick
Citera
2025-11-03, 18:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
oki... jag har ju sladd för laddbox så då behöver jag inte köpa extra sladd.

Grejen är att det funkar egentligen bra med 5 timmars laddning på 10 A. det är mest jag vill ha en sladd i garaget som hänger redo, och en sladd i bilen.

Undras vad laddbox kostar, men det är väl 1 pupp minst... gissar jag.

Nu vet jag inte hur du bor, men hyr du mark lägenhet och kanske flyttar närmaste åren är det smartare installera ett trefasuttag i carporten/garaget ett sk CEE don (rött standard trefas uttag) och till denna köpa en laddbox anpassad för din bil med ett CEE don , då kan du ta detta laddbox med dig vid flytt.

Äger du huset så kör på en fast installerad laddbox, vad det kostar vet jag inte men ta offert från några olika el firmor
Citera
2025-11-03, 19:01
Bannlyst
Citat:
Bor i villa med 16A huvudsäkring, och 10 A i uttag i garage och utomhus.

Kan man bara byta säkring till 16??

Måste man ha elektriker och vad säger försäkringsbolaget?

Det gäller laddhybriden.

Alltså, jag fattar inte ens frågeställningen. Gäller det att byta säkringen till garaget? Byta uttaget till ett 16A?
Citera
2025-11-03, 19:04
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Samma problem fanns på dom tidiga Wago kopplings plintarna med snabb tryck in koppling som ej skulle (får) användas får fler trådig FK 1,5 kvm.
Dessa är väl tänkta för 'krimpade' hylsor om man använder FK/MK?
Citera
2025-11-04, 05:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Dessa är väl tänkta för 'krimpade' hylsor om man använder FK/MK?

Möjligt minns ej vad det stod på förpackningen eller vad det skrev om detta i elforum men vet dock att det var entrådig kabel som gällde och aldrig FK eftersom problemet var att oftast trycktes inte alla kardelarna in riktigt och då kunde det bli glapp och brand.

Kör bara med Wagos senaste med "tryck knapp" på suveräna grejor och man kan lossa tex enbart en tråd i taget vid felsökning
Citera
2025-11-04, 07:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skaffa en laddbox. Schukokontakter är inte bra för långvariga höga strömmar. Det är sällan bra kontakt utan oftast lite glapp som gör att dom blir varma. Har fått flera uttag att smälta då jag kört cirkelsåg, vedklyv etc.
Citera
2025-11-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Alltså, jag fattar inte ens frågeställningen. Gäller det att byta säkringen till garaget? Byta uttaget till ett 16A?

Ja.
Citera
2025-11-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nu vet jag inte hur du bor, men hyr du mark lägenhet och kanske flyttar närmaste åren är det smartare installera ett trefasuttag i carporten/garaget ett sk CEE don (rött standard trefas uttag) och till denna köpa en laddbox anpassad för din bil med ett CEE don , då kan du ta detta laddbox med dig vid flytt.

Äger du huset så kör på en fast installerad laddbox, vad det kostar vet jag inte men ta offert från några olika el firmor

Enskild villa på skånska landsbygden med dubbelgarage.

Jo, jag tänkte i så fall en fast installerad laddbox. Jag har ju sladd för det.

Köper jag en till stickproppssladd så är det bara en kostnad, men till laddboxen har man ju rot och den kan uppskattas vid en försäljning. Den blir ju dyrare än en till sladdladd (laddsladd... roligt ord) men man kan ju dra kostnaden för nämnda sladdladd.

De verkar gå på cirkus 10 pupp
Citera
2025-11-05, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Ja bilen tar säkert emot det om den får det, men kablarna med tempsensor och vettig konstruktion tillåter inte det via schuko (vanlig stickpropp). Dom ger ibland så lite som 6A..
Min äldsta är ställbar mellan 6-13A men är helt annorlunda jämfort med de nya från samma företag, de nya har då inga inställningar utan det går automatiskt via tempsensorn i kabeln.

/Dick

Jag har inga inställningsmöjligheter, men det tar ungefär den tid bilen säger, så jag tror det funkar.
Citera
2025-11-05, 14:06
Medlem
Citat:
Jag har inga inställningsmöjligheter, men det tar ungefär den tid bilen säger, så jag tror det funkar.

I ditt uttag avsäkrat till 10 A? Då kan jag garantera att bilen inte drar några 16A, för har du det som huvudsäkring så går även den om du t.ex slår på ugnen.

Så vad som än händer så laddar du inte med 16A i ditt uttag och en modern kabel, vad har du för bil?

/Dick
Citera
2025-11-05, 14:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Bor i villa med 16A huvudsäkring, och 10 A i uttag i garage och utomhus.

Kan man bara byta säkring till 16??

Måste man ha elektriker och vad säger försäkringsbolaget?

Det gäller laddhybriden.

Sätt laddbox. Kablar o uttag är inte gjorda för 16A.

Lätt det tar fyr. Jag grävde ner kabelrör, drog fram 3 x 2.5mm kabel. Satte laddbox. Elektrikern tog 1500:- för inkoppling. Inklusive sep jfb.
Senast redigerad av Mullret 2025-11-05 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in