2025-10-31, 07:36
Medlem
Har egen brunn med vattenpump och hydrofortank och nu har pumpen börjat gå oftare och vattentrycket är lågt.

Hur går processen till för att fylla på trycket korrekt igen? Det är länge sen sist så jag har glömt,

Ska man stänga av pumpen och öppna alla kranar tills vattnet är slut? Ska man stänga av huvudkranen eller hur går processen till? Har för mig att den ska börja pumpa runt 3 bar eller lite högre och sedan stanna vid runt 4-4.1bar.
Citera
2025-10-31, 08:05
Medlem
https://www.byggahus.se/forum/thread...drofor.486159/
Citera
2025-10-31, 11:22
Medlem
sykkelpumps avatar
Jag fyller till angivet tryck i tanken när vattensystemet är trycklöst. Så stäng av pumpen och öppna EN valfri kran, sedan fyller du luft.
Citera
2025-10-31, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag fyller till angivet tryck i tanken när vattensystemet är trycklöst. Så stäng av pumpen och öppna EN valfri kran, sedan fyller du luft.
Men jag ska inte stänga av huvudkranen, dvs den som förser tanken med vatten?
Citera
2025-10-31, 11:52
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Men jag ska inte stänga av huvudkranen, dvs den som förser tanken med vatten?
Vet ju inte hur det ser ut hos dig, men stänger du av pumpen och öppnar en kran på bottenvåningen, om du har flera våningar, så lär det ju inte bli något tryck kvar i systemet.

Antar att det blir samma sak som att stänga av pumpen att stänga en kran som sitter före tanken? I så fall kan du välja det ena eller andra och jag skulle ha valt "huvudkranen".

I vilket fall, när det slutar att rinna ur den kran du öppnat i t ex ett handfat så är det trycklöst och klart att fylla luft i tanken.

Sedan kan det mycket väl vara så att det är dags att byta tanken, ifall gummiblåsan i den är trasig. För då kommer luften sakta men säkert att blanda sig med vattnet med tiden, och trycket i tanken sjunker. Förutsatt att du har en modern mindre tank med gummiblåsa.

Har du den äldre typen av stor hydrofortank så är det mer normalt att det behöver fyllas luft ibland.
Citera
2025-10-31, 13:54
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Har egen brunn med vattenpump och hydrofortank och nu har pumpen börjat gå oftare och vattentrycket är lågt.

Hur går processen till för att fylla på trycket korrekt igen? Det är länge sen sist så jag har glömt,

Ska man stänga av pumpen och öppna alla kranar tills vattnet är slut? Ska man stänga av huvudkranen eller hur går processen till? Har för mig att den ska börja pumpa runt 3 bar eller lite högre och sedan stanna vid runt 4-4.1bar.

Det beror på vilken typ av hydrofortank/ tryckhållare som du har.

Så om du besvara den frågan är det lättare att ge ett korrekt svar:

Har du en konventionell hydrofortank, eller en med gummimembran?
Citera
2025-10-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det beror på vilken typ av hydrofortank/ tryckhållare som du har.

Så om du besvara den frågan är det lättare att ge ett korrekt svar:

Har du en konventionell hydrofortank, eller en med gummimembran?
En röd rund tank med gummimembran inuti, antar jag.
Citera
2025-10-31, 16:07
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Då sitter det vanligtvis en pumpnippel och en ventil av samma slag som sitter i däcken i bilar.

Kolla först så att det är luft och inte vatten på "fel sida" av membranet genom att trycka ned den lilla tappen på ventilen där du skall pumpa in luft i tanken.
Om allt är OK så pyser det lite och kommer ut luft.
Om membranet är trasigt kommer det ut vatten genom ventilen.

Om membranet är helt så pumpar du hydroforen på följande sätt:

Stoppa pumpen och släpp ut vattentrycket genom att öppna en kran någonstans.
Pumpa därefter in luft genom pumpnippeln till ett tryck som är några hekto lägre an ditt tillslagstryck på din tryckströmbrytare.

Är det hål på membranet och din tank är av stål, så är det lika bra att byta hela trycktanken.
Citera
2025-10-31, 23:54
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:

Gör det "trycklöst", alltså stäng av pumpen och öppna en kran nånstans i huset. När det inte kommer mer vatten så stänger du kranen och blåser in en 3,5- 4 bar i hydropresstanken. Sen startar du pumpen igen.
Citera
2025-11-01, 21:33
Medlem
dkas avatar
Stäng av pumpen.
Öppna valfritt tappställe.
Lokalisera luftpåfyllnadsnippeln på hydropressen.
När det inte kommer mer vatten från tappstället,
fyll på luft till 0,2 bar under tillslagstryck (det tryck pumpen startar på) avläses på manometern på luftpåfyllaren.
Stäng tappställe.
Starta pumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in