Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-05, 13:18
  #1
Medlem
-=JM=-s avatar
Halloj,

Jag har kommit fram till att 540 kr för 20st Normas Oryx amunition (för 308 Win) är för dyrt och ska försöka handladda en batch och vill att den ska bli så lik orginalet som möjligt. Jag har Normas hylsor, Oryx bulor och kan väl offra en orginal patron för att få reda på hur många grains krut den innehåller. Problemet är att jag inte vet vilket krut som norma använder. Är det Normas 202? Eller 203-B?

Någon som vet?
Citera
2006-09-05, 14:06
  #2
Medlem
PDiracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=JM=-
Halloj,

Jag har kommit fram till att 540 kr för 20st Normas Oryx amunition (för 308 Win) är för dyrt och ska försöka handladda en batch och vill att den ska bli så lik orginalet som möjligt. Jag har Normas hylsor, Oryx bulor och kan väl offra en orginal patron för att få reda på hur många grains krut den innehåller. Problemet är att jag inte vet vilket krut som norma använder. Är det Normas 202? Eller 203-B?

Någon som vet?

Du kan inte få dom exakta som från fabrik, dels kan det variera med tiden och de tändhattar de använder i fabriksammon brukar inte gå att få tag i själv.

Gå till Norma och kolla i deras laddtabeller, N203-B ser väl lämpligast ut. Var vaksam på att Norma använder Magnum-tändhattar i alla sina laddningar vilket inte är nödvändigt för 308w men du måste du öka laddningen lite istället. Du nämner dessutom inte om dina Oryx är 180 eller 200grains.
Citera
2006-09-05, 15:18
  #3
Medlem
-=JM=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDirac
Du kan inte få dom exakta som från fabrik, dels kan det variera med tiden och de tändhattar de använder i fabriksammon brukar inte gå att få tag i själv.

Gå till Norma och kolla i deras laddtabeller, N203-B ser väl lämpligast ut. Var vaksam på att Norma använder Magnum-tändhattar i alla sina laddningar vilket inte är nödvändigt för 308w men du måste du öka laddningen lite istället. Du nämner dessutom inte om dina Oryx är 180 eller 200grains.
Tack för svaret. Jag hade ingen aning om det där med tändhattarna. Just nu skjuter jag med 180 grains kulor så jag tror att jag kommer i alla fall initialt fortsätta med det. Det ser ut som jag får prova mig fram med krutet och kommer nog testa föst med 202:an (203-B skulle nog vara lämpligare men jag har redan ½KG 202:a i skåpet ). Anledningen jag frågade är inte för att få dom exakt som från fabrik utan mera att ha något "grundrecept" att utgå ifrån.
Citera
2006-09-05, 18:19
  #4
Medlem
PDiracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=JM=-
Tack för svaret. Jag hade ingen aning om det där med tändhattarna. Just nu skjuter jag med 180 grains kulor så jag tror att jag kommer i alla fall initialt fortsätta med det. Det ser ut som jag får prova mig fram med krutet och kommer nog testa föst med 202:an (203-B skulle nog vara lämpligare men jag har redan ½KG 202:a i skåpet ). Anledningen jag frågade är inte för att få dom exakt som från fabrik utan mera att ha något "grundrecept" att utgå ifrån.

Som alltid så ska man ta laddrecept med två stora nävar salt, och lita aldrig på dom. Således bör du inte lita på mig heller utan kolla upp det själv, dina händer och ögon vilar på att du är kritisk. Med den varningen i åtanke så skulle jag rekommendera att du med standardhattar (CCI 200 tex) börjar på 40 gr N202 och testar upp till 42gr N202 som du inte bör överstiga.

Norma har 39gr N202 som min laddning och 41,6gr N202 som max, men då använder de magnumhattar vilket är totalt onödigt i en patron som 308w.

Får man inte till några träffbilder som ser bra ut kan testa liiite liite över max som sista utväg, men ge vakt på tecken av för höga tryck, som att det blir svårt att öppna slutstycket. I ett sådant fall ska avbryta direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback