• 1
  • 2
2025-10-30, 21:14
Medlem
olasvenssons avatar
Om jag får välja mellan Steven Spielberg (Tillbaka till framtiden) och Ingmar Bergman (Sommaren med Monika) så väljer jag Spielberg.

Ingmar Bergmark verkar sakna humor.
2025-10-30, 21:21
Medlem
BankarBennys avatar
Nä, det här måste vara en trolltråd. Det får man åtminstone hoppas.
2025-10-30, 21:22
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Om jag får välja mellan Steven Spielberg (Tillbaka till framtiden) och Ingmar Bergman (Sommaren med Monika) så väljer jag Spielberg.

Jag skulle vilja se Bergman gjort en mörk komedi.
Jag tror han hade störtskön morbid humor
2025-10-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Det som stod i videohyllorna hemma hos honom var tydligen allt annat än bara dessa ångestfyllda och depressiva grejor han själv kom med. (Blues Brothers, bland annat.)

Förmodligen var Bergman allätare vad gällde film. Kanske lärde han sig hantverket på så vis.

När han gjorde sin första internationella film, Ormens ägg (1977), så fick han en del kritik för att han valde en B-skådis, David Carradine, till huvudrollen. Bergman hade då ett grundmurat rykte som intellektuell och svår, vilket inte riktigt gick ihop för en del utländska kritiker.

Ångesten i hans filmer var väl också främst överklassångest, vilket kanske blev lite patetiskt på slutat av karriären. Miljön och tonen i Höstsonaten känns lite väl konstruerad och i episoden med Ismael i Fanny och Alexander försöker han vara esoterisk men misslyckas egentligen totalt.
2025-10-30, 21:48
Medlem
Krapulants avatar
Citat:

En lektion i kärlek och Sommarnatten leende är väldigt roliga och vittnar om att IB hade skön humör. Han kunde verkligen skriva lysande och kvicka dialoger.
2025-10-30, 22:18
Medlem
pn222jws avatar
Hans stora filmer är nog Sjunde Inseglet och Sommarnattens Leende och Gycklarnas Afton. Han var bitvis väldigt rolig på ett ironiskt svart sätt. När han började (exempelvis Fängelse 1949) var svensk film oskyldig, kanske bara med Hasse Ekman som enda liknande (vågad modern) regissör. Senare under 1970-80-talet var han en nestor. Han hade ju mycket bra skådespelarsmak - som med Max von Sydow, Erland Josephsson och Bibi Andersson med flera, och även bra filmfoto. Han hade något att säga det nya Sverige som han såg växa fram med sin yttre välfärd och sexuella frigörelse men en inre lite krass materialism, och han berättade det energiskt som en sorts svensk nationalpsykoanalytiker via sina filmer. När hans filmer också blev stora i USA så blev dom viktigare hemma.
2025-10-30, 23:46
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag läste boken Sommaren med Monika och har även sett filmen. Jag förstår inte storheten med Bergman? Sommaren med Monika är en tråkig historia.

Varför hyllas Bergman? Han verkar vara en dysterkvist. Han verkar vara en tråkmåns. Kanske rent av efterbliven i sina verk.

Annat?
Annat? Vadå annat? Annat än Bergman?
Skriv en vettig ts ffs, idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Persona från 1966 får väl ändå ses som en av filmhistoriens bästa och snyggaste filmer?
Dock är många av Bergmans filmer från femtio och sextiotalet sevärda enbart pga Sven Nyqvists foto. Halt bananas vad snyggt det är, och nyskapande.
Word. Utan Sven Nyqvist hade han inte varit lika stor.

Citat:

Vad har Spielberg att göra med en film av Zemeckis?
Annat? Idiot!
2025-10-31, 08:07
Medlem
kyrkstockens avatar
7 inseglet har ett starkt bildspråk.

Annat har jag svårt att bedöma.

Vad folk finner inspiration i kan vara vad som helst. Någon gigant hade widebergs ådalen 31 som en av världens viktigaste filmer.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-10-31 kl. 08:09.
2025-10-31, 09:11
Moderator
Trixtons avatar
Det finns som sagt redan trådar som behandlar demonregissören. Vi låser denna.

Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in