• 1
  • 2
2025-10-30, 19:48
Medlem
olasvenssons avatar
Jag läste boken Sommaren med Monika och har även sett filmen. Jag förstår inte storheten med Bergman? Sommaren med Monika är en tråkig historia.

Varför hyllas Bergman? Han verkar vara en dysterkvist. Han verkar vara en tråkmåns. Kanske rent av efterbliven i sina verk.

Annat?
Senast redigerad av olasvensson 2025-10-30 kl. 19:55.
2025-10-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag läste boken Sommaren med Monika och har även sett filmen. Jag förstår inte storheten med Bergman? Sommaren med Monika är en dyster film.

Varför hyllas Bergman? Han verkar vara en dysterkvist. Han verkar vara en tråkmåns. Kanske rent av efterbliven i sina verk.

Annat?

Jag har svårt att se hans storhet också men han ska visst vara ett geni...
2025-10-30, 19:57
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Jag har svårt att se hans storhet också men han ska visst vara ett geni...

Geni. My ass 😁
Senast redigerad av olasvensson 2025-10-30 kl. 20:00.
2025-10-30, 19:59
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag läste boken Sommaren med Monika och har även sett filmen. Jag förstår inte storheten med Bergman? Sommaren med Monika är en dyster film.

Annat?
Efterbliven, nu får du förklara.
han flyttade fokus från yttre handling till inre liv - det vet du inte vad det är kanske?
Nä det är svårt för många - även mig.
Han beskrev så jag kunde känna igen mig i ångest, skuld, tro, ensamhet och kärlek med en sån intensitet.
Fast det krävs ju koncentration för att se dessa filmer.
Det är ju ite som en Ding, ding, ding värld.
Sen var dte väl fotot också som var speciellt med han nykvist som många har tagit efter
2025-10-30, 20:00
Medlem
Citat:

Annat?
På Bergmans tid var ju det flesta filmer rent trams. Konkurrensen var inte hård om mer konstnärlig film med riktigt skådespeleri och drama. Han blev väl stor för att han skapade något nytt som knappt hade funnits tidigare. Men givetvis om man jämför med ny kvalitetsfilm framstår ju de gamla filmerna som ganska menlösa.

Det är på ett liknande sätt med Bibeln som av många lyfts upp som tidernas viktigaste bok. Men den är ju bara viktig eftersom den är så gammal och för att den i århundraden var den enda boken som folk hade sett. Om man synar den litterära kvalitén i Bibeln är det ju ingen imponerande läsning precis.
2025-10-30, 20:08
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
På Bergmans tid var ju det flesta filmer rent trams. Konkurrensen var inte hård om mer konstnärlig film med riktigt skådespeleri och drama. Han blev väl stor för att han skapade något nytt som knappt hade funnits tidigare. Men givetvis om man jämför med ny kvalitetsfilm framstår ju de gamla filmerna som ganska menlösa.

Det är på ett liknande sätt med Bibeln som av många lyfts upp som tidernas viktigaste bok. Men den är ju bara viktig eftersom den är så gammal och för att den i århundraden var den enda boken som folk hade sett. Om man synar den litterära kvalitén i Bibeln är det ju ingen imponerande läsning precis.

På Bergmans tid var ju det flesta filmer rent trams. Konkurrensen var inte hård om mer konstnärlig film med riktigt skådespeleri och drama.

Där har vi svaret. TRAMS film. Dessa filmer hade ALDRIG blivit stora idag. Riktiga TÖNT filmer. Tråkmåns filmer.
2025-10-30, 20:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Är du lite eljest (borde gilla Bergman) som inte kan hitta rätt i tillvaron eller bland trådar?

(FB) Ingmar Bergman (2009)
(FB) Det bästa Ingmar Bergman gjort? (2009)
(FB) Skvallertråden om demonregissören Ingmar Bergman (1918 -2007) (Sammanfogad /Mod) (2006)
(FB) Ingmar Bergman är död! (2007)
2025-10-30, 20:37
Medlem
sommarlovs avatar
Menar du att du inte gråter på slutet av "Sommaren med Monika"??

Den filmen rörde mig djup!!
2025-10-30, 20:43
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Jag läste boken Sommaren med Monika och har även sett filmen. Jag förstår inte storheten med Bergman? Sommaren med Monika är en tråkig historia.

Annat?
Fattar du inte att filmen är mer än 70 år gammal? Folk hade inte sett något liknande på den tiden.

Filmen var ett genombrott i filmens historia pga av hur nakenhet och sex gestaltades. Hade aldrig gjorts förut.

I pryda USA sågs filmen som oerhört provokativ och chockerande. Titeln översattes till "Monika - The story of a bad girl!"
Marknadsfördes med taglines som "Naughty and nineteen!", "The devil controls her by radar!", "she's 19 - and naughty but nice!"
Bergman is considered one of the greatest and most important filmmakers in the history of cinema, most notably as a prominent figure of both European film industry and Swedish cinema.
His films have been described as "profoundly personal meditations into the myriad struggles facing the psyche and the soul."
https://en.wikipedia.org/wiki/Ingmar_Bergman

Tre av hans filmer har vunnit oscar för "bästa utländska film".
Sex av hans filmer har oscarnominerats till antingen "bästa film", "bästa regi" eller "bästa manus". Väldigt ovanligt att icke-amerikaner ens nomineras.

Han har vunnit ca. 100 prestigefyllda priser.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accolades_and_awards_received_by_Ingmar_Be rgman

American academy of arts and sciences utnämnde honom till Foreign honorary member.
Frakrikes president utnämnde honom till Kommendör av Hederslegionen.
Mick LaSalle compared Bergman's significance in film to that of Virginia Woolf and James Joyce in literature.
His admirers include filmmakers such as David Lynch, Martin Scorsese, Woody Allen, Stanley Kubrick and Steven Spielberg.
Terrence Rafferty of The New York Times wrote that throughout the 1960s, when Bergman "was considered pretty much the last word in cinematic profundity, his every tic was scrupulously pored over, analyzed, elaborated in ingenious arguments about identity, the nature of film, the fate of the artist in the modern world and so on."
Many filmmakers have praised Bergman and some have also cited his work as an influence on their own including:

Andrei Tarkovsky
Alejandro González Iñárritu
Bertrand Tavernier
Nuri Bilge Ceylan
Steven Soderbergh
David Lynch
Wes Craven
Pedro Almodóvar
Jean-Luc Godard
Robert Altman
Adoor Gopalakrishnan
Olivier Assayas
Francis Ford Coppola
Guillermo del Toro
Asghar Farhadi
Todd Field
Federico Fellini
Woody Allen
Krzysztof Kieślowski
Stanley Kubrick
Ang Lee
François Ozon
Park Chan-wook
Éric Rohmer
Marjane Satrapi
Mamoru Oshii
Paul Schrader
Martin Scorsese
Steven Spielberg
Satyajit Ray
André Téchiné
Liv Ullmann
Lars von Trier
Bergman är inte för alla. Det krävs ett visst intellekt för att förstå storheten i hans skapande. Precis som med all konst.
Kan man inte tänka längre än näsan räcker, så kan man inte heller förstå tankeväckande teman och idéer.

Om jag får gissa så ser du antagligen inte storheten i Fellinis filmer heller.
2025-10-30, 20:43
Medlem
Bergman skällde ut kollegan/konkurrenten Bo Widerberg i pressen, och anklagade honom för ren och skär förskingring när den senares
"Mannen På Taket" var aktuell. (Men hyllade senare folklig humor som Lasse Åbergs "Sällskapsresan"...)

Det som stod i videohyllorna hemma hos honom var tydligen allt annat än bara dessa ångestfyllda och depressiva grejor han själv kom med. (Blues Brothers, bland annat.)

En del erkända konstnärer brukar i slutändan ha visats sig vara helt "vanliga" människor, men varit trogna sin egen genre (tungt ångestfyllt drama) utåt, kanske för att de hamnat i det facket och blivit uppskattade för det, men avkopplingen/avslappningen tror jag låg i att släppa allt sin egen press på förväntningar, och bokstavligt talat ha lite relax-roligt själv!
2025-10-30, 20:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Om du gillar Steven Soderberghs, David Lynchs, Wes Cravens, Francis Ford Coppolas, Guillermo del Toros, Stanley Kubricks, Martin Scorseses, och Steven Spielbergs filmer, så borde du tacka Bergman eftersom alla dessa populära regissörer säger att Bergman varit en viktig inspirationskälla.
2025-10-30, 20:58
Medlem
ZebranJannes avatar
Persona från 1966 får väl ändå ses som en av filmhistoriens bästa och snyggaste filmer? Hans tv-serie Scener Ur Ett Äktenskap från 1974 orsakar fortfarande skvalpande klumpar av ångest i magarna på många vuxna världen över. Det Sjunde Inseglet och Fanny & Alexander är stor filmkonst. Detsamma lär sägas om Nattvardsgästen, Tystnaden, Höstsonaten och Viskningar Och Rop.

Många av hans filmer fram till 1956 är kanske inte för alla, somliga av dem har väl heller inte åldrats så väl, men som flera påpekat; så betydde de oerhört mycket för filmen när de kom, öppnade många dörrar.

Men, Bergmans många existentiella och religiösa frågor, grubblerier och teman känns kanske inte helt 2025. Språket och fraseringarna många av skådespelarna använde i hans tidiga filmer känns kanske väldigt högtravande idag, lämpar sig bäst på en teater, kan jag tänka mig att många tycker.

Dock är många av Bergmans filmer från femtio och sextiotalet sevärda enbart pga Sven Nyqvists foto. Halt bananas vad snyggt det är, och nyskapande.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in