2025-10-31, 21:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Din första mening är inte direkt supertydlig.

Vilken del av "Trams." är inte tydlig?

Citat:
I en stamreligion är reproduktionen enormt viktig. Detta ska vi inte glömma. Buden var inriktade på att få det judiska folket att föröka sig mest möjligt.

Fast varför riktar det sig då endast mot homosexuella som inte fortplantar sig, istället för båda könen som inte fortplantar sig? Om du inte kan förklara det så kan du inte säga som du säger.

Citat:
Dessutom var det så att för att få enighet inom folket, så skulle "Guds bud" åtlydas av alla.

Fast i detta specifika exempel är det ju ENDAST riktat mot homosexuella

Vilket självmål
Citera
2025-10-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
För er som inte vet vad det står i versen så står det. Du skall inte ligga med en man så som du ligger med en kvinna, det är en styggelse.

Ja vad är era tankar om denna bibelvets? Är den fortfarande aktuell och giltig eller kan vi ignorera den som kristna?

Folk som inte är kristna behöver ju inte bry sig, men en kristen måste förhålla sig till versen.

Ni som är kristna, håller ni med Moselag här?

Självklart. Jag håller med Moses.

Jag är katolik. Säger det för att ni ska förstå min bias.
Citera
2025-10-31, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fast varför riktar det sig då endast mot homosexuella som inte fortplantar sig, istället för båda könen som inte fortplantar sig? Om du inte kan förklara det så kan du inte säga som du säger.

Och detta gör man genom att påkalla dödsstraff om homosexuella gör samma saker som heterosexuella? Din förklaring låter spontant absurd.

Nu relaterar du til endast ett fåtal verser i bibeln. Du kan inte få ett helhetsintryck av dessa. Detta borde du inse om du vill ha en hederlig debatt.
På den tiden var det dessutom dödsstraff för hur många påstådda synder som helst. Jag är inte troende och försvarar bibeln. Men jag vill påstå att vissa regler är rationellt försvarbara.
Citera
2025-10-31, 21:56
Medlem
Citat:
Vilken del av "Trams." är inte tydlig?

Fast i detta specifika exempel är det ju ENDAST riktat mot homosexuella

Vilket självmål

Nu var det inte hela Mose lag som vi diskuterade, utan en enstaka vers. Detta verkar du ha glömt i sammanhanget. Eller är det så illa att du försöker ta billiga debattpoäng. Jag hoppas du håller dig över denna nivå i fortsättningen.
Citera
2025-10-31, 22:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nu relaterar du til endast ett fåtal verser i bibeln. Du kan inte få ett helhetsintryck av dessa.

Snark. Det står uttryckligen att homosexualitet är en styggelse och att utövarna ska fördrivas och stenas till döds. Att föreslå att det skulle vara betydelselöst bara för att "Jeeeeesus äääälskar alla baaaarnen"
Citera
2025-10-31, 22:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nu var det inte hela Mose lag som vi diskuterade, utan en enstaka vers. Detta verkar du ha glömt i sammanhanget. Eller är det så illa att du försöker ta billiga debattpoäng. Jag hoppas du håller dig över denna nivå i fortsättningen.

Du bemöter inte det jag skriver. Snark.
Citera
2025-10-31, 22:20
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skulle Paulus vara kristus?

Vi är alla Kristus.
Citera
2025-10-31, 22:30
Medlem
Citat:
Snark. Det står uttryckligen att homosexualitet är en styggelse och att utövarna ska fördrivas och stenas till döds. Att föreslå att det skulle vara betydelselöst bara för att "Jeeeeesus äääälskar alla baaaarnen"
Nej, inte alls. I Moseböckerna fanns det plats för att avliva olydiga barn. Läs på ordentligt.
Citera
2025-10-31, 22:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, inte alls. I Moseböckerna fanns det plats för att avliva olydiga barn. Läs på ordentligt.

Din oförmåga att förstå det som skrivs är ..... intressant. Ha en trevlig kväll.
Citera
2025-10-31, 22:42
Medlem
Citat:
Du bemöter inte det jag skriver. Snark.
Snarkla på och sov gott. Jo, läs igenom Moseböckerna och du kommer att se att det finns väldigt många påstådda försyndelser som leder till dödsstraff.. Har du ena begripit att jag är bibelkriitiker?
Citera
2025-10-31, 22:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Din oförmåga att förstå det som skrivs är ..... intressant. Ha en trevlig kväll.
Att välja bort barn var helt otänkbart. Kallas förbannelse. Att på Mose tid fråga någon "vill du ens ha barn" förekom inte.
Citera
2025-10-31, 23:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att välja bort barn var helt otänkbart. Kallas förbannelse. Att på Mose tid fråga någon "vill du ens ha barn" förekom inte.

Så varför kritiseras i Bibeln endast homosexuella i det avseendet? Förklaringen håller inte

Om man däremot gör antagandet att folk på den tiden helt enkelt tyckte illa om homosexuella så återstår ingenting att förklara. Imagine that...

Nästan så att man kan tro att Fiffiniffi har rätt och ni andra har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in