Citat:

Ursprungligen postat av 
Fiffiniffi

Jag måste fråga...om Jesus nu har ett så tydligt kärleksbudskap och verserna om homosexualitet är så vaga och öppna för tolkning.... hur kommer det sig att den kristna kyrkan under den överlägsna majoriteten av sin existens varit väldigt tydligt MOT homosexualitet och i många fall fortfarande är det? 

Det han syftar till är att Tredje Mosebok inte ses som relevant på grund av Jesus. Alltså Jesus existens. Man brukar säga nåt i stil med att han var det slutliga offerlammet - vilket gör att man inte behöver, exempelvis, offra lamm.
Du behöver inte heller omskära dig (tacka Petrus för den om jag inte minns helt fel) eller följa matreglerna eller klädreglerna. 
Så stora delar ses som poänglösa eller historia.
Det finns andra grejer om homosexualitet i bibeln.
Personligen så tänker jag att det var genuint menat att syfta till män som knullade andra män, att man inte var så tokpepp på homosexualitet (inklusive som en annan användare sa den grekiska grejen att skaffa sig nån underårig "älskare" som man skinkade på) - meeeeeeeeen sen skrevs den för 2000+ år sen så man kan inte hålla det mot dom direkt. Dom trodde att man kunde avla getter med människor också.