• 1
  • 2
2025-10-30, 14:49
Medlem
För er som inte vet vad det står i versen så står det. Du skall inte ligga med en man så som du ligger med en kvinna, det är en styggelse.

Ja vad är era tankar om denna bibelvets? Är den fortfarande aktuell och giltig eller kan vi ignorera den som kristna?

Folk som inte är kristna behöver ju inte bry sig, men en kristen måste förhålla sig till versen.

Ni som är kristna, håller ni med Moselag här?
Citera
2025-10-30, 14:56
Medlem
Crabbofixs avatar
jesus övergripande kärleksbudskap väger tyngre än nåt enstaka stycke från bibeln som, öppet för tolkning, möjligen är mot bögerier.
Citera
2025-10-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
jesus övergripande kärleksbudskap väger tyngre än nåt enstaka stycke från bibeln som, öppet för tolkning, möjligen är mot bögerier.
Tycker texten är väldigt tydlig och ger inget utrymme för tolkning.
Citera
2025-10-30, 15:06
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Tycker texten är väldigt tydlig och ger inget utrymme för tolkning.

tror du behöver läsa på bättre för du har ingen aning.

detta stycke har debatterat och tolkats på ett oändligt massa sätt.

dessutom syftar det på moselag, för judar, vilket inte, enligt många, överhuvudtaget gäller kristna.

det har säkert tagits upp 100 gånger på flashback också, du sökte väl innan du gjorde tråden? jasså inte... vad överraskad man blir.

då ska jag hjälpa dig, du har ju trots allt bara varit registerad på flashback i 15 år...

(FB) Anser svenska kyrkan att homosexualitet är en synd?
(FB) Kristendom De 10 budorden - samkönat umgänge
(FB) Homosexualitet (kristendom)
(FB) Påven kräver att lagar mot homosexualitet avskaffas

(FB) Homosexualitet accepterad inom kristendom?
(tråd på 30 sidor)
Senast redigerad av Crabbofix 2025-10-30 kl. 15:09.
Citera
2025-10-30, 15:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

"Möjligen"

Citat:
detta stycke har debatterat och tolkats på ett oändligt massa sätt.

Du tror inte det är så enkelt som att modernare människor inte vill befatta sig med det uppenbara omoraliska barbari som står i GT, men samtidigt inte vill frånsäga sig sin tro och därför hittar på kreativa sätt att tolka om t o m de mest tydliga verserna som GT har?
Citera
2025-10-30, 15:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
dessutom syftar det på moselag, för judar, vilket inte, enligt många, överhuvudtaget gäller kristna.

Så kristna får t ex ha sex med djur eller bedriva incest? Det var mig sannerligen cutting edge teologi du för fram.
Citera
2025-10-30, 15:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jag måste fråga...om Jesus nu har ett så tydligt kärleksbudskap och verserna om homosexualitet är så vaga och öppna för tolkning.... hur kommer det sig att den kristna kyrkan under den överlägsna majoriteten av sin existens varit väldigt tydligt MOT homosexualitet och i många fall fortfarande är det?
Citera
2025-10-30, 15:21
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så kristna får t ex ha sex med djur eller bedriva incest? Det var mig sannerligen cutting edge teologi du för fram.

då du ingenting vet om religion, inte ens skillnaderna mellan judendom och kristna, tror att "moderna människor" skapat skillnaderna, så är det ingen mening att diskutera.

det krävs åtminstone nåns lags baskunskaper för en vettig diskussion annars blir det typ som att diskutera geografi med nån som hävdar att somalia ligger i sverige bara för sverige har somalier.

och som jag sagt tidigare, trådar om detta finns redan. hänvisar till dom.

tack och hej.
Citera
2025-10-30, 15:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
då du ingenting vet om religion, inte ens skillnaderna mellan judendom och kristna, tror att "moderna människor" skapat skillnaderna, så är det ingen mening att diskutera.

Det kan inte vara så enkelt som att du inte har något svar på frågan?

Citat:
och som jag sagt tidigare, trådar om detta finns redan. hänvisar till dom.

tack och hej.

Spring iväg med svansen mellan benen som den lilla bitch du är. Seså. Schas.
Citera
2025-10-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
För er som inte vet vad det står i versen så står det. Du skall inte ligga med en man så som du ligger med en kvinna, det är en styggelse.

Ja vad är era tankar om denna bibelvets? Är den fortfarande aktuell och giltig eller kan vi ignorera den som kristna?

Folk som inte är kristna behöver ju inte bry sig, men en kristen måste förhålla sig till versen.

Ni som är kristna, håller ni med Moselag här?

Det eller delar av det som står skrivet i leviticus är som jag har fått höra från en del teologer förbundet mellan Jakob och judarna. Det är därför kristna inte behöver omskära sina söner eller spara ut lockar på sidorna av huvudet.

För övrigt så finns det teologer som anser denna strof ska tolkas som män som har sex med unga pojkar vilket var förekommande på den tiden, dvs pedofili var accepterat bland annat i Grekland.
Citera
2025-10-30, 15:44
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag måste fråga...om Jesus nu har ett så tydligt kärleksbudskap och verserna om homosexualitet är så vaga och öppna för tolkning.... hur kommer det sig att den kristna kyrkan under den överlägsna majoriteten av sin existens varit väldigt tydligt MOT homosexualitet och i många fall fortfarande är det?

Det han syftar till är att Tredje Mosebok inte ses som relevant på grund av Jesus. Alltså Jesus existens. Man brukar säga nåt i stil med att han var det slutliga offerlammet - vilket gör att man inte behöver, exempelvis, offra lamm.
Du behöver inte heller omskära dig (tacka Petrus för den om jag inte minns helt fel) eller följa matreglerna eller klädreglerna.
Så stora delar ses som poänglösa eller historia.

Det finns andra grejer om homosexualitet i bibeln.

Personligen så tänker jag att det var genuint menat att syfta till män som knullade andra män, att man inte var så tokpepp på homosexualitet (inklusive som en annan användare sa den grekiska grejen att skaffa sig nån underårig "älskare" som man skinkade på) - meeeeeeeeen sen skrevs den för 2000+ år sen så man kan inte hålla det mot dom direkt. Dom trodde att man kunde avla getter med människor också.
Senast redigerad av triptyken 2025-10-30 kl. 15:46.
Citera
2025-10-30, 15:51
Medlem
Eoppoyzs avatar
Även Jesus var inne på detta. Inga kyrkor ska acceptera homoäktenskap.

Matteusevangeliet 19:4-10 Svenska Folkbibeln (SFB98)
Han svarade: "Har ni inte läst att Skaparen från begynnelsen gjorde dem till man och kvinna och sade: "Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött"? Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt." De sade till honom: "Varför har då Mose befallt att mannen skall ge hustrun ett skilsmässobrev och skicka bort henne?" Han svarade: "Därför att era hjärtan är så hårda tillät Mose er att skiljas från era hustrur, men från början var det inte så. Jag säger er: Den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt och gifter sig med en annan, han begår äktenskapsbrott." Hans lärjungar sade till honom: "Om det är så med mannens ställning till hustrun, då är det ingen fördel med att gifta sig."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in